Meddelande

Minska
No announcement yet.

Brutet revben?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Brutet revben?

    Hej!

    Hade fotbollsträning i måndags och känner nu att det ömmar och värker lite på den högra sidan av mitt bröst. Kan det vara så att jag fått en spricka i revbenet? Om nån har brutit ett revben, hur känns det? Går det att leta själv efter sprickan på nåt sätt?

    Tack på Förhand!
    : :

  • #2
    Har du brutit ett revben så gör det ont som fan så fort man rör sig. Bara en sådan sak som att resa sig från sittande till stående är en riktig smärt-pärs. M.a.o har du brutit ett revben så är det mer än "ömmar och värker" (som du beskrev det).
    Det skulle kanske kunna vara en liten spricka du har. Enda skillnaden mot ett brutet är egentligen att smärtan mångdubblas när benet är av.

    Brukar inte vara speciellt svårt att lokalisera skadan/sprickan. Bara att leta efter det stället (efter revbenet) där smärtan är värst. Vad du nu ska ha för nytta av att veta det förstår jag inte men ändå. Mer än av nyfikenhet vill säga.

    Det "värsta" är ju egentligen att man inte kan göra något åt det. De gör inget åt det på sjukan heller (om det inte är så att det behöver flyttas/lyftas rätt) utan det är bara att låta det självläka. Tråkigt men sant.
    Vianor Trollhättan

    Kommentera


    • #3
      Tack så mycket för svaret Winterlord! Skulle tro att jag varken har någon spricka eller brutit några av mina revben.
      : :

      Kommentera


      • #4
        Har du en spricka så märker du det när du nyser eller hostar.
        /Tor
        Jag och mina bilder.

        Kommentera


        • #5
          Web-Tor skrev:
          Har du en spricka så märker du det när du nyser eller hostar.
          Och har du ett brutet revben så märker du det ännu tydligare.
          Vianor Trollhättan

          Kommentera


          • #6
            Jag har sprickor i bröstbenet och ett revben och tro mig, det känns. Ömmar det bara så har du nog bara fått en smäll.
            TWIsM
            Get Simpsonized!

            Kommentera


            • #7
              Som du beskriver det så kan det inte vara brutet, möjligen en spricka.
              Har haft sprickor i revbenen flera gånger och det känns ganska rejält, men inte på långa vägar så mycket som när man bryter ett.
              Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
              ><((((º>

              Kommentera


              • #8
                Hej igen!

                Nu är det så att jag fortfarande har ont mitt bröst och det värker lite när jag rör armen på vissa sätt. Hur lång tid brukar det ta innan en spricka i ett revben läker? Om det är nu det jag har...
                : :

                Kommentera


                • #9
                  Kan ta ett bra tag. Beroende på vad du gör också, är du aktiv eller lysfter mycket så tar det ju längre tid, det kan t.o.m spricka upp lite igen efter ett tag.

                  Mitt bröstben har jag haft problem med i snart 3 år Knäpper till och gör ont några dagar lite då och då om man tar i för mycket eller nyser för hårt
                  TWIsM
                  Get Simpsonized!

                  Kommentera


                  • #10
                    karlj87 skrev:
                    Hej igen!

                    Nu är det så att jag fortfarande har ont mitt bröst och det värker lite när jag rör armen på vissa sätt. Hur lång tid brukar det ta innan en spricka i ett revben läker? Om det är nu det jag har...
                    Jag hade förmodligen en liknande skada för ungefär tio år sedan. Skadan fick jag när skulle hämta en fotboll i ett buskage, när jag skulle böja mig framåt (en ganska snabb rörelse) för att ta bollen så fick jag en kraftig gren rätt mot bröstet. Jag kände både värkar och att det högg till vid visa rörelser. Detta inträffade inte alltid utan bara ibland, ont som fanken gjorde det men ändå så att man klarade av det.

                    Vad jag minns så tog en längre tid innan detta försvann. Nu var det ett sedan detta hände men jag skulle kunna uppskatta att jag kände dessa smärtorn i runt tre till sex månader. Jag uppsökte aldrig en läkare, men efter att ha läst Winterlords inlägg så skulle jag tro att det var en sprick i revbenet som jag hade, det var i alla fall därifrån smärtorna kom.
                    Last edited by Compusa; 2006-03-22, 21:28.

                    Kommentera

                    Working...
                    X