Meddelande

Minska
No announcement yet.

Utöka befintlig partition

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Utöka befintlig partition

    Hej,

    Jag söker information om hur jag kan utöka en befintlig partion. Fn har jag 3 st enl följande:
    C 10 gb innehållande window xp home
    D 20 gb innehållande övriga prgm
    E 20 gb innehållande div dok

    Har fn ca 60 gb i ledigt utrymme (icke allokerat) som jag skulle vilja förflytta till de 3 ovanstående. Är detta möjligt? Har försökt via komandtolken med hjälp av "diskpart" och "extend" men får endast svar "Kontrollera att volymen är giltig för utökning." Ovanstående partitioner är gjorda från start.

    Måste jag börja om från början med att formatera om c samt ominstallera xp? Eller vad kan jag göra??

  • #2
    om du inte vill formattera så måste du använda Partion Magic, det var nyligen en tråd om exakt det:

    http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1139325
    dannesholk.se

    Kommentera


    • #3
      Verkar ju vara det som jag söker så vart kan man få tag i detta?

      Kommentera


      • #5
        Tackar för snabba svar

        Mvh//Per

        Kommentera


        • #6
          Nej, du behöver inte formatera om eller använda partition magic, om jag förstår dina önskemål rätt samt om du kör Windows XP.

          Börja med att starta diskhanteraren och konvertera disken till dynamisk. Därefter kan du utöka partitionerna precis som du vill genom att skapa nya partitioner och slå ihop dem med befintliga.
          jobbskatteavdrag.se

          Kommentera


          • #7
            Å hur gör jag denna operation, kan inte finna nått inom "Diskhantering" som heter konvertera till dynamisk.

            Har inte arbetat med diskhantering i någon större utsträckning så jag är ganska novis inom området.

            Kommentera


            • #8
              Start - Kör - compmgmt.msc [Enter]
              Där under hittar du Diskhanteraren. Jag är lite för trött ikväll för att beskriva hela processen (är precis på väg i säng) så antingen söker du i hjälpen eller så får du hojta till imorgon så guidar jag dig vidare.
              jobbskatteavdrag.se

              Kommentera


              • #9
                Ok, så långt hänger jag med å här väljer jag "diskhantering" men sen är jag losst så återkom gärna imorgon.

                Kommentera


                • #10
                  Högerklicka på "Disk 0"
                  Välj "Konvertera till dynamisk..."
                  Klicka på ok en drös med gånger och starta därefter om på begäran.

                  Efter omstarten kan du börja skapa partitioner och därefter slå ihop dem med befintliga för att på så sätt fixa till det som du vill ha det.
                  jobbskatteavdrag.se

                  Kommentera


                  • #11
                    Som sagt jag har inget alternativ som heter konvertera när jag högerklickar på disk 0. De alternativ som finns är egenskaper samt hjälp. Inom egenskaper så ser volymen ut som du finner på bif bild.

                    Så jag antar att jag inte kan utföra denna typ av operation. Som du märker så har jag fn utökat partitionerna så jag har fn inget outnyttjat minne. Bif även hur denna del ser ut inom diskhanteringen.
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • #12
                      Jag har för mig att XP home inte har möjligheten att skapa dynamiska diskar.
                      Var är alla ?

                      <Dark_Lord411> hi
                      <Dark_Lord411> asl ?
                      <ShockSMX> no, dsl... you?

                      Kommentera


                      • #13
                        Ja det verkar så eftersom jag inte kan finna detta alternativ. Frågan är om det jag vill går att utföra via Partition Magic istället, är det någon som vet eller utfört liknande operation av xp home edition?

                        Undrar även om programmet Acronis Disk Director Suite? Vilket är att föredra? Kanske någon kan speca för och nack delar med resp program?
                        Last edited by persö; 2006-01-10, 10:33.

                        Kommentera


                        • #14
                          Har ingen erfarenhet av XP home men det du vill göra borde gå bra att göra med Partition Magic i XP home.

                          Viktigt !
                          Kom ihåg att göra backup på allt innan du börjar.
                          Var är alla ?

                          <Dark_Lord411> hi
                          <Dark_Lord411> asl ?
                          <ShockSMX> no, dsl... you?

                          Kommentera


                          • #15
                            XP Home kan inte skapa eller använda dynamiska diskar
                            fins ingen Raid funktion i Home heller vill man ha de får man köra Pro
                            " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

                            Kommentera

                            Working...
                            X