Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ljusslinga som taklampa

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mr T skrev:
    Njaa...... (Här kommer, jag, bror duktig och talar om för er vanliga dödliga hur det är.... )
    Du har 400V innomhus också, om du kopplar dig mellan 2 väggutag, och du kan ta ut 230V ur en 3 fas-handske (runt 400V uttag). Kan ju vara bra att veta den dagen du behöver koppla upp vedkapen i vardagsrummet
    Nej, långt ifrån alla har 400v/3-fas. I lägenheter 1-3 rok förekommer i 90% utav fallen att man endast har 1-fas, då 1x25A huvudsäkring räcker till att försörja lägenheten med ström. Villor är nästan enbart 3-fas, pga elpannor och varmvattenberedare osv.

    Spelar ingen roll hurvida du kopplar ihop faser från olika grupper med 1-fas in i fastigheten, du kommer inte få 400 iaf, mäter du med en spänningsprovare så kommer den indikera spänning och om den har summer funktion kommer den även att sumra, karaktäristiken på sinuskurvan kommer vara densamma. Lite därför det är viktigt att koppla faserna i rätt följd till t.ex en 3-fas motor, annars går den åt andra hållet.


    Det stefan säger sämmer, det är 230V i både vägguttag samt lamputtag. Olika standard för olika ändamål. Det går givetvis att sätta lampkontakt på en apparat med stickpropp och få apparaten att fungera och vice versaw.


    Fjärrkontroll är inte bara bekvämt men kan också vara väldigt praktiskt. I hus med stora öppna planlösningar och en herrejösses med olika armaturer kan det vara svårt/fult att placera ut strömställare annat än till allmänbelysning. där kan man ha nytta av ett radiobuss system där man även kan ställa in olika ljusscenarion eller panikknapp för att tända upp upp hela huset med ett enda knapptryck eller släcka hela huset innan man sticker till jobbet, eller kanske tända upp uppfarten till huset... Theres no end to the möjligheter.

    Förlåt för OT!
    The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

    Kommentera


    • #17
      M.Cheraghi skrev:
      Nej, långt ifrån alla har 400v/3-fas. I lägenheter 1-3 rok förekommer i 90% utav fallen att man endast har 1-fas....
      ...Spelar ingen roll hurvida du kopplar ihop faser från olika grupper med 1-fas in i fastigheten, du kommer inte få 400 iaf, ...
      ..faserna i rätt följd till t.ex en 3-fas motor, annars går den åt andra hållet.
      Har nog bott i dom 10% av lägenheterna med olika faser i olika rum.
      Just nu vet jag att övervåningen på min lägenhet har minst en andra fas än ett av uttaget på undervåningen.

      Varför är detta nu bara att veta om man har 1, 2 eller 3 faser i väguttagen där man bor? Finns noga bara en bra användning för denna kunskapen, nämligen av den anledning jag var tvungen att ta reda på det.
      Om man ska änvända nätverk via 230 uttagen så måste man på vissa billigare/äldre modeller ha samma fas i båda uttagen man kopplar sig mellan.

      Och som M.Cheraghi skriver så kan en motor gå baklänges om man kopplar in faserna fel. Så skulle nu Vedkapen i vardagsrummet gå baklänges, och du dragit 3 sladdar till olika uttag med olika faser, ex. vägguttaget i vardagsrummet, uttaget i hallen och en sladd till sovrummet så är det bara att skifta kablarna mellan hallen och sovrummet så går kapen åt rätt håll.
      ---------------
      http://fun.axplock.com
      Ett gott skratt förlänger livet

      Kommentera


      • #18
        Följdfrågor på den ljusslinga som det snackas om. Blir den jättevarm? Kan man ha den under sängstommen (vid ribbarna) för att få lite mysljus?

        Kommentera


        • #19
          M.Cheraghi skrev:
          Fjärrkontroll är inte bara bekvämt men kan också vara väldigt praktiskt. I hus med stora öppna planlösningar och en herrejösses med olika armaturer kan det vara svårt/fult att placera ut strömställare annat än till allmänbelysning.
          I en lägenhet på 35m² kan det inte bara vara onödigt, utan också väldigt obekvämt när man sumpar, pajar, eller bara får slut på batterier i fjärkan. Frånsett den ovannämnda vedkapen har jag svårt att tänka mig nåt som skulle komma mindre till användning hemma hos mig än en fjärrkontroll till belysningen. Besväret att hålla reda på allt skulle bli större än att resa på arslet och trycka på knappen (som redan finns där, kan jag ju tillägga).

          LeonL skrev:
          Följdfrågor på den ljusslinga som det snackas om. Blir den jättevarm? Kan man ha den under sängstommen (vid ribbarna) för att få lite mysljus?
          Eftersom jag för närvarande är pank är den omtalade ljusslingan helt hypotetisk. Men ljusslingor i allmänhet, och diodslingor i synnerhet, utvecklar väldigt lite värme, så det borde nog gå bra.
          Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
          Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

          XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

          Kommentera


          • #20
            spango skrev:
            Eftersom jag för närvarande är pank är den omtalade ljusslingan helt hypotetisk. Men ljusslingor i allmänhet, och diodslingor i synnerhet, utvecklar väldigt lite värme, så det borde nog gå bra.
            Nja, de slingor vi hade blev hyfsat varma, såpass att man inte gärna höll i dom nån längre stund när de varit på ett tag. Jag hade inte satt de i närheten av något tyg iaf, trä går an, men inte tyg.
            Återigen, jag vet inte om det var konsumentgrejor, men varma blev de.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

            Kommentera


            • #21
              Tror det var på "Äntligen hemma" dom spikade upp en ljusslinga bakom/runt en väggkonstruktion. Antar att dom har kollat upp sina saker innan dom rekomenderar folk att göra sådana saker, så det kan ju inte vara brandfarligt. Naturligtvis var det bara trä intill och inget tyg.
              Skulle jag spika upp en sådan skulle jag försöka fixa någon upphängning så jag fick distans från alla ytor så luft kunde cirkulera och kyla lite.
              Det kan ju vara olika olika modeller. Som man säger "man får vad man betalar för". Så för engångs skull kanske den med liten börs får mest, i alla fall av värme
              ---------------
              http://fun.axplock.com
              Ett gott skratt förlänger livet

              Kommentera


              • #22
                Nu, när det finns en plan för att avveckla alla glödlampor (utom i kyl och ugn) så kan man börja titta på Lysdiodlösningar på riktigt allvar.
                Delks drar de mindre, dels är det inte varmt så det finns många fördelar att byta.
                Att livslängden tiodubblas är ju inte till nackdel.
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

                Kommentera

                Working...
                X