Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad ska man tänka på när man flyttar hemifrån?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Att hålla koll på sin budget är aldrig fel. Jag tycker du ska göra som spango föreslår, lev en månad eller två med järnkoll, skriv ner _alla_ utgifter så att du får en uppfattning om hur mycket du gör av med på mat, resor, etc varje månad. Då kan du räkna ut hur mycket du kan spara varje månad.

    Kommentera


    • #17
      TVlicens! om du inte vill bli påhälsad av kontrollander.

      BRANDVARNARE är ett måste, och om det finns kolla så den fungerar!!

      Sedan när det gäller handla mat, om du kommer handla på Coop eller Ica Osv så skaffa ett av deras kort och sätt in pengar där varje månad med autogiro. Då behöver man inte tänka i början av månaden att man ska spara för mat slutet.

      Kommentera


      • #18
        silfver skrev:
        Det är ingen som har nämt tvättmedel och sånt. Ska du tvätta själv? I så fall - glöm inte boka tid i tvättstugan! Där råder det alltid anarki. Vill man ha en bra tvättid så får man vara ute i god tid och skriva in sig månader i förväg.

        Mat är ju ofta dyrare än vad man tror. Eller. Nästan. Så handla käk du enkelt lagar ihop och spana in spangos tråd för storkok. Det är rätt smart att bara micra käk när du blir hungrig. Ifall du har micro? De är rätt billiga annars.
        kanske hos dig men jag har en fin rutin att tvätta på samma tid varje vecka och nu har mina grannar lärt sig att onsdagkväll är min tid. för rutin

        Kommentera


        • #19
          Lär dig spela poker. Ett effektivt sätt att tjäna pengar på om du är tillräckligt duktig.

          Kommentera


          • #20
            terLag skrev:
            TVlicens! om du inte vill bli påhälsad av kontrollander.
            Eller så kommer man bara ihåg att stänga av TV:n när det ringer på på kvällen (och placera den så den inte syns från ytterdörren)
            Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
            Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

            XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

            Kommentera


            • #21
              Skit i licensen o vänta istället tills dom kommer. du får ingen extra avgift eller böter utan du betalar bara från den dagen du blir upptäckt.
              Om du bor i ett kolektiv eller som ineboende och inte har en egen tv på ditt rum behöver du inte betala.
              samt tror knappast dom kollar om du har en egen heller om det redan dins en abonent på samma adress.

              Kolla med Hemförsäkring koll även tilläg o undantag om du är inneboende du kanske täcks av den som står på kontraktet.

              Men annars e de mycke du behöver .. och du märker hur dyrt alla smågrejjer blir.

              Mit råd är att leva sparsamt o se till o ha lite undanstoppat ... du märker under första 2 månaderna vad du saknar .. inte hela världen om de saknas en potatisskalare typ
              " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

              Kommentera


              • #22
                spango skrev:
                Du bor själv! Party central! Woohoo!!!


                Bra tips från dig annars spango, och er andra med såklart!

                Det kommer mest bli så att jag flyttar från ett "färdigt" hem till ett annat "färdigt" hem så när som på bredband och två rum som är omöblerade. Det mesta praktiska kommer nog att finnas där.. men bra ändå för rent generellt sett behövs ju t.ex. micro. TV-licens kostar väl inte många hundringar??

                Kommentera


                • #23
                  m_soderlund skrev:
                  ....TV-licens kostar väl inte många hundringar??
                  1 968,00 kr per år men det går med autogiro och då blir det bara 164 kr/månad

                  Kommentera


                  • #24
                    wtf? Är det så dyrt att glutta på tv? Och folk betalar det för skogs-tv.. Oh my.

                    Kommentera


                    • #25
                      m_soderlund skrev:
                      wtf? Är det så dyrt att glutta på tv? Och folk betalar det för skogs-tv.. Oh my.
                      Betalar och betalar...
                      Carl / Digitalbyrå i Stockholm - Digital1

                      Kommentera


                      • #26
                        [citat=m_soderlund]Bra tips från dig annars spango, och er andra med såklart![/citat]
                        Hehe. Husmor spango
                        [citat=m_soderlund]wtf? Är det så dyrt att glutta på tv? Och folk betalar det för skogs-tv.. Oh my.[/citat]
                        Observera: Det är enkelt att ha gratis TV, men man blir busted om man köper en. Be nån sucker som betalar TV-licens köpa ut åt dig
                        Och lås dörren till lägenheten. Radiotjänsts stormtrupper jobbar på ackord och har inget att vinna på att vara hygglig och trevlig mot en. De brukar alltid försöka rycka upp min - öh, min kompis - dörr innan de knackar på.
                        Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                        Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

                        XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

                        Kommentera


                        • #27
                          spango skrev:
                          Radiotjänsts stormtrupper jobbar på ackord och har inget att vinna på att vara hygglig och trevlig mot en. De brukar alltid försöka rycka upp min - öh, min kompis - dörr innan de knackar på.
                          Skojar du? Då är det väl bara att kasta ut dem och fortfarande blåneka, vad kan de göra?
                          Aka Mc Fetto Registrerad: 2002-11-26 | Inlägg: 1 999

                          Kommentera


                          • #28
                            Du skriver att du flyttar ifrån ett "färdigt hem" till ett annat,
                            Vad som inte framkommer är om ni är ett par polare som ska dela eller det är en student lägenhet?

                            Är ni polare som ska dela, så kan jag av egen erfarenhet, ok nu kan det vara tjejjer imellan (vilket kan bli värre ) säga att, har din polare alla saker och du inga, och du ska " leva på" alla hans grejjor, så kan det inte bli roligt i längden, hans grejjor slits ut och du har dina "pengar" kvar, kolla hur ni ska göra med det.
                            Gör upp ett matkonto.
                            Sen har du ju el?, vatten? beroende på vad som ingår i hyran.
                            Sen är det ju resten som alla skriver.

                            Och ett annat litet tips är skaffa ett konto som du för över samma summa var månad, d.v.s räkna ut alla utgifter, försäkring, el, vatten tel, hyra, resa, mat. Så får du inte chock månader, utan det blir jämnare fördelat.

                            Och glöm inte dig själv
                            Living well is the best revenge

                            Kommentera


                            • #29
                              Se till att få farsan att köpa ett STORT lager med öl/sprit/vin osv till dig i inflyttningspresent. Det är en av de större utgifterna man har som student.

                              Kommentera

                              Working...
                              X