Meddelande

Minska
No announcement yet.

Drivrutiner för moderkort

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Drivrutiner för moderkort

    Argghh.... jag blir galen på det här!

    Okej, jag tänkte formatera datorn, installera om XP o.s.v. o.s.v. Tyvärr har jag tappat bort skivorna med drivrutiner jag fick när jag köpte datorn och givetvis lyckas jag inte på något förbannat sätt få hem nya från nätet.

    Var i h-e ska man leta drivrutiner? Alltid är det något som inte stämmer med de man hittar, jag har härmed gett upp för all framtid att någonsin hitta en passande drivrutin genom google.

    Trots min datainkompetens har jag luskat fram följande:

    Nätverkskort (moderkort?) - Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection
    Ljudkort (moderkort?) - SoundMAX Integrated Digital Audio
    Grafikkort - Radeon 9800 Pro

    Tror åtminstone de där är namnen på hela köret. Är det något mer man måste fia drivrutiner för i nyinstallerat Win XP Pro SP2?

    Hursomhaver, kan ni tipsa om några stora sidor där jag bör hitta de drivrutiner jag ska är jag tacksam. Lyckas ni t.o.m. finna några av dem har ni en ny vän för livet.
    saknar fantasi...

  • #2
    Börja med att ta reda på vad det är för dator (om det är en märkesdator) eller moderkort (om det är ett hopplock).

    Det finns flera sätt:
    - Kör dxdiag och se om det nämner något om din dator eller ditt moderkort. Där får i alla fall jag veta att jag har ett A7N8X-E-moderkort tillverkat av Asus.
    - Ta en titt på kvitton, manualer och liknande
    - Kolla efter "ledtrådar" vid uppstarten (dvs. innan Windows börjar laddas)
    - Ladda ned ett program som t ex. Sisoft Sandra eller Lavalys Everest och se om det kan identifiera kortet.
    - Öppna datorn och titta (ofta finns både tillverkare och modellnamn angivet på moderkortet)
    - Kontakta återförsäljaren
    Break a rule!

    Kommentera


    • #3
      Provade dxdiag men det gjorde mig inte mycket klokare vad gäller moderkortet.

      Datorn är ett hopplock från datorbutiken.com. Hursomhelst, en del goda nyheter: Datorn är nu formaterad. Nätverksdrivrutin hittas efter mycket om och men och är installerad, fungerar uppenbarligen bra. Grafikdrivrutin hittades även det efter lite mindre sökande och verkar fungera bra. Det kvarvarande problemet är ljudet.

      Jag drar i alla fall slutsatsen att ljudkortet är gjort av SoundMax (www.soundmax.xom). Bör inte det räcka för att få hem en fungerande drivrutin så man får igång det förbannade ljudet? Har sökt på "SoundMAX Integrated Digital Audio + driver" och fått en jädrans massa träffar. Tankat hem ett par drivrutiner som sett perfekta ut men gemensamt för dem är att installationen går bra ändå till "mållinjen", då får jag något felmeddelande om att den inte hittar någon drivrutin. wtf?

      Hursomhelst, processorn är gjord av intel och nätverkskortet likaså. Är det en alltför vågad gissning att detsamma gäller moderkortet i sin helhet om det nu är relevant?

      Hjälp, snälla!
      saknar fantasi...

      Kommentera


      • #4
        Programmet CPU-Z damp ner på mig som en skänk från ovan och sade följande om mitt moderkort:

        Manufacterer: ASUSTek Computer Inc.
        Model P4C800-E
        Samt Chipset blabla, Southbridge blabla och Sensor blabla.
        saknar fantasi...

        Kommentera

        Working...
        X