Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ta bort Den Svenska Polisen It-sakerhet Ukash

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta bort Den Svenska Polisen It-sakerhet Ukash

    http://utanvirus.se/den-svenska-poli...akerhet-ukash/


    Jag kom till denna sidan. Den verkar skapligt kompetent.
    Datorn i fråga är en bärbar Compaq med Windows Vista.

    Det känns som om jag är rätt nära lösningen... Men haken är den, för att köra två av programmen, till exempel, STOPzilla, kräver internetanslutning för att köra.

    Hur gör man för att köra Windows i felsäkert läge och samtidigt få mobilt bredband att fungera!? Eller finns det något sätt att köra ett stand-alone program som kan rensa datorn...??

    Jag vet inte om AVG fixar detta virus... men även det programmet behöver Internet för att installeras.
    - Vad hette La Liga då det begav sig?
    - Då Liga.

  • #2
    Jag vet inte något om varken det viruset eller den sidan du länkar till, men sidan ger inte några bra vibbar. Texten ser uppenbart maskinöversatt ut och är säkert kopierad från någon annan sida. Jag skulle inte lita på det där programmet om jag var du.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

    Kommentera


    • #3
      För att ta bort den där malwaren så kan du använda http://www.malwarebytes.org/ gratis för privatpersoner. Det går kanon att ladda ner till en USB-pinne på en annan dator och sedan installera i felsäkertläge på datorn som bråkar.

      Sedan bör du uppdatera java och Flash då det är det vanligaste sättet som den där tar sig in.
      Zend Certified PHP Engineer

      Kommentera


      • #4
        Har hjälpt en kompis med detta virus. Fick bra vägledning av kommentarerna till denna artikel: http://blog.perhellqvist.se/blog/201...olis-trojanen/.

        Jag loggade in med en annan användare i Windows och körde programmet Hitman Pro (http://download.cnet.com/HitmanPro-3...ml?tag=mncol;2) som hittade filerna direkt. Sen körde jag även en vanlig sökning med AVG på hela datorn, hittade lite mer skräp. Sen gick allting köra som vanligt.

        Har även hört att man kan köra en systemåterställning men funkade inte för mig.
        I'm a dog chasing cars.

        Kommentera


        • #5
          Tack!
          Jag laddade ner Malware igår och körde den, men en "enkel" sökning. Den hittade och plockade bort två filer, men felet bestod.

          Laddade programmet igen och kör just nu en "avancerad" sökning. Se om det gör någon skillnad. Tack för Hitman och hoppas det kan bli en positiv erfarenhet...!

          Undra om AVG förhindrar denna typ av "tjänster"?
          Tänkte jag skulle slanga ner AVG senare, men som sagt, just nu vet jag inte hur man får igång det mobila bredbandet till datorn. Hoppas det ger sig!!
          - Vad hette La Liga då det begav sig?
          - Då Liga.

          Kommentera


          • #6
            Jag har lyckats komma in i Systemkonfiguration --> Autostart och ser ett program vid namn "uamgjbsgpjuctxq", Tillverkare : Okänd, som jag ska pröva att stänga av...


            Vill bara kolla med forumet, att det inte är ett vitalt program för Windows!! :-)


            ***
            Har gjort en sökning nu och "denna sökning matchade inget dokument", så det är väl vad jag trodde, ett slumpat namn. Säkert samma med exe-filen som ligger i program mappen... Allt för att öka utmaningsnivån!!
            - Vad hette La Liga då det begav sig?
            - Då Liga.

            Kommentera


            • #7
              Nuläge:
              Hitman Pro hittade samma som jag, men det är betalmjukvara ... och i Felsäkert läge funkar (fortfarande) inte Internet.

              Jag lyckades gå in i Autostart och avmarkera den suspekta startfilen och det gjorde susen.

              Nu ska jag ladda ner AVG... och då uppstår den löjliga frågan, var fasen hamnar filen i datorn???
              Denna kör Vista Home, Själv har jag Win 7 tror jag. Men i min Explorer är det JÄTTETYDLIGT var filerna hamnar, men inte i den sjuka datorn!!! Värdelöst...

              Synnerligen irriterande. Var hamnar dom???
              - Vad hette La Liga då det begav sig?
              - Då Liga.

              Kommentera


              • #8
                Vad säger forumet om Telia Säker surf?
                Det var installerat på denna dator och personligen är jag aningen skeptisk till denna mjukvara...

                Jag överväger att avinstallera.
                Kör hellre Telia mobilt bredband + AVG. Har funkat för mig i 13 år... (mobilt bredband de senaste 5-6 åren...)
                - Vad hette La Liga då det begav sig?
                - Då Liga.

                Kommentera


                • #9
                  Lösningen på problemet

                  Jag löste detta problemet på följande sätt:

                  1. Starta datorn i Felsäkert läge. Funkar med den enklaste varianten.
                  2. Sök "msconfig", leta efter fliken Autostart och avaktivera "uamgjbsgpjuctxq" med Okänd leverantör.
                  3. Starta om datorn i normalläge, öppna mobila bredbandet och ladda AVG och söka...

                  AVG har "Whole computer scan in progress..." och det tar flera timmar.

                  Detta väntar jag på nu, men det var det som behövdes.
                  Datorn var/är utrustad med Telia Surfa Säkert som jag överväger att avinstallera. Hade Surfa Säkert gjort sitt jobb hade jag aldrig behövt att befatta mig med denna dator!
                  - Vad hette La Liga då det begav sig?
                  - Då Liga.

                  Kommentera


                  • #10
                    Telia säker surf är bara en ombrandad version av F-secure. Du borde inte ha både Telia säker surf och AVG installerade.
                    Zend Certified PHP Engineer

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag har också fått det där ransomware-viruset.

                      Själv googlade jag upp lösningen på min mobil, och försökte göra utefter den. dvs malwarebytes osv .. men det räckte tydligen inte.
                      Installerade ett program på datorn för nån vecka sen, och då ville den att jag skulle starta om den (brukar alltid ha den i sleepmode annars) och då kom rutan tillbaka, dock utan själva texten.
                      Enda lösningen verkar vara att säkerhetskopiera allt viktigt och blåsa disken..
                      Patric

                      www.bejbi.se
                      | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

                      Kommentera


                      • #12
                        Låter oroväckande... Jag får hoppas att du är den enda i hela världen som råkat ut för detta scenario... Föga troligt, vad är oddsen!? Men det skulle i alla fall vara enklare för mig...!! :-)

                        Har du AVG!? Jag trodde AVG fixade såna grejer nu...??
                        - Vad hette La Liga då det begav sig?
                        - Då Liga.

                        Kommentera

                        Working...
                        X