webForumDet fria alternativet

2x mono blir stereo?

Ljud & bild

24 svar · 2 444 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Behöver fixa en adapter från mitt nya ljudkort och behöver få 2st 6,3 ha till en 3,5mm ho. Tänkte köpa 2st 6,3 -> rca adapter och sen koppla en 2x rca -> 3,5mm ho som jag har liggandes. Men får jag stereoljud eller hur blir det? Jag har letat så mycket kablar nu så jag är helt borta och orkar inte köpa fel. :p

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Var ska ljudet kopplas?

Mitt enkla ljudsystem med en subwoofer och två "skrivbordshögtalare", creativs "standard-paket". Enda ingången är en 3,5mm.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Så utgångarna från ljudkortet är alltså 2 st 6,3mm RCA (honor), en för varje kanal?
Och du vill göra om dom till en enda 3,5mm stereo (hane)?

Skulle förvåna om inte Kjell & Co har något som fixar just detta utan att du ska behöva gå två steg utan bara ett. Orkar inte leta själv (tar för lång tid). Men ring dom 040-680 25 00. Och krångla inte till beskrivningen. Bara säg vad du har och hur du vill att det ska bli (som de två meningarna ovan). Ta på öppet köp ifall det skulle bli fel.

Jag har själv ringt om liknande problem ett par gånger och fått kanonbra hjälp.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Du behöver alltså en sånhär?
http://www.dustinhome.se/deltaco-audio-adapter-35mm-ho-2xrca-ha-10cm/product/5010092970

alternativt en sånhär?
http://www.deltaco.se/?itemid=(MM-141)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

OT: Vad är det skumt ljudkort som har 2st 6,3mm-utgångar? :p

Jag har två utgångar 6,3mm honor (skrev fel i första inlägget) från ljudkortet, L & R. Vill få dom till en 3,5mm hona så jag kan koppla in i min stereos 3,5mm hane.
Har en 2x rca -> 3,5mm hane liggandes så tänkte köpa två 6,3mm -> rca adapters och sen använda min sladd som jag har, men får jag stereoljud? Eller finns det någon kabel som kan lösa mitt problem direkt utan att krångla med rcakabeln (2x6,3 ha -> 3,5 ho)?

Mika3l skrev:

Jag har två utgångar 6,3mm honor (skrev fel i första inlägget) från ljudkortet, L & R. Vill få dom till en 3,5mm hona så jag kan koppla in i min stereos 3,5mm hane.

Tror du vimsar till det igen. Inte har du väl en hane i stereon? Det är väl ett hål (dvs en hona)?

Igen: Kontakta Kjell & Co direkt eller via telefon så plockar dom fram vad du ska ha.

Danne V skrev:

Tror du vimsar till det igen. Inte har du väl en hane i stereon? Det är väl ett hål (dvs en hona)?

Igen: Kontakta Kjell & Co direkt eller via telefon så plockar dom fram vad du ska ha.

Har en kabel från stereon/ljudanläggningen som är hane. :)
Hittar inget på Kjells hemsida mer än 6,3->rca och lyckas inte hitta det någon annan stans heller.

Mika3l skrev:

Har en kabel från stereon/ljudanläggningen som är hane. :)
Hittar inget på Kjells hemsida mer än 6,3->rca och lyckas inte hitta det någon annan stans heller.

Hmm... jag frågade inte efter vad du f.n. har pluggat in i stereon (tydligen en kabel med en hane i änden), utan hur INGÅNGEN i stereon ser ut. Det bör väl vara en 3,5mm hona, eller hur?

Skit då i att du råkar ha en kabel inpluggad där eftersom du därmed bara krånglar till det (och jag tvivlar på att du då hittar en lämplig adapter). Tänk enkelt och direkt: Hur ser utgångarna i ljudkortet ut och hur ser ingången till stereon ut. Du ska ha en adapter som passar mellan dessa. Inget mer, inget mindre.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Du kan ju inte få två monoutgångar (obalanserade) till att bli en balanserad Stereo.

http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Annars funkar det ju med en 2xRCA kabel med två sånahär adaptrar på.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Danne han har ju som han visat 2x RCA hona på ljudkortet
Han vill koppla de till vanliga datorhögtalare som är gjorda för o plugga in i ett vanligt 3.5mm

altså ska kabeln vara 2xrca > 3.5mm hona

Dock kommer ljudet inte bli helt perfekt då dom inte är balanserade men för dom högtalarna gör det nog ingen skillnad om han missar lite i sterioljudet. ljudkortet bör kunna tåla skillnaden

BTW Vart bor du .... Jag har en minimixer här som du kan lösa problemet med ligger bara o skräpar endåså

mayday skrev:

Danne han har ju som han visat 2x RCA hona på ljudkortet
Han vill koppla de till vanliga datorhögtalare som är gjorda för o plugga in i ett vanligt 3.5mm

Jodå, 2 st 6,3mm RCA honor på ljudkortet låter rätt. Inga problem där.
Men jag har aldrig någonsin hört talas om eller sett att en ingång i en stereo (eller datorhögtalare) är en hane. Jag tror att TS virrar till det och pratar om kabeln som ska in i stereoingången.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Danne V skrev:

Men jag har aldrig någonsin hört talas om eller sett att en ingång i en stereo (eller datorhögtalare) är en hane. Jag tror att TS virrar till det och pratar om kabeln som ska in i stereoingången.

Mina gamla högtalare hade en 3.5 mm kabel som gick rätt in i den ena högtalaren, det fanns ingen kontakt där utan bara en sladd ut. Det kanske är såna högtalare?

Om det är 3.5mm in till högtalarna räcker det med en sån här och en sån här. Om inte får du lägga till en sån här.

Orkade inte kolla upp om det finns på samma ställe. :P

Medlem sedan dec. 2009308 inlägg

Är inte med på frågan, konstigt förklarat av TS.
Gissar på att du är ute efter en sådan här http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/diverse/bandridge_bap664-minijack_svart.htm går att hitta i vilken butik som helst, enbart som exempel, där igenom kopplar du 3,5mm till rca.

Buddaz skrev:

Är inte med på frågan, konstigt förklarat av TS.
Gissar på att du är ute efter en sådan här http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/diverse/bandridge_bap664-minijack_svart.htm går att hitta i vilken butik som helst, enbart som exempel, där igenom kopplar du 3,5mm till rca.

Mika3l har inte RCA ut från ljudkortet så det där räcker inte.

men stora fundering e varför du ska kasta bort ljudet till sådana skithögtalaer om du har ett bra ljudkort.

Kör själv Optiskt till datorhögtalarna och Coax till resevern

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)