Hejsan,
För länge sedan så fick jag detta svar i en tråd av Nickemannen när jag frågade om arkitektur och upplägg av mina projekt.
Efter lite sökande nu på senare tid och märkt att detta tydligen är ett vanligt exempel på hur man bygger upp sin arkitektur så har jag blivit mer nyfiken på att använda det, dock skulle jag behöva lite mer förklaring.
Entities har jag ganska klart för mig vad det är men i mitt sökande så har jag stött på något som de har kallat DomainObjects. Det har verkat som om DomainObjects är nästintill samma sak som Entities?
(I det här exemplet så har de använt sig utav LinqToSQL och IPAddress är ett värde därifrån.)
Sedan så har jag fattat det som att Repositories är något liknande detta?
Har jag rätt eller fel? Sen har jag missuppfattat allt om jag istället för en O/R Mapper skapar ett DAL och sedan använder Repository som BLL?
Och sist, vad ska jag ha i Services?
Hoppas jag har formulerat mig bra, tack på förhand!
Timmie
För länge sedan så fick jag detta svar i en tråd av Nickemannen när jag frågade om arkitektur och upplägg av mina projekt.
Efter lite sökande nu på senare tid och märkt att detta tydligen är ett vanligt exempel på hur man bygger upp sin arkitektur så har jag blivit mer nyfiken på att använda det, dock skulle jag behöva lite mer förklaring.
Entities har jag ganska klart för mig vad det är men i mitt sökande så har jag stött på något som de har kallat DomainObjects. Det har verkat som om DomainObjects är nästintill samma sak som Entities?
Code:
namespace DomainObjects {
public partial class Comment : IComment {
public IUser ByUser{
get { return User; }
}
public string FromIPAddress {
get { return IPAddress; }
}
}
}
Sedan så har jag fattat det som att Repositories är något liknande detta?
Code:
public class CommentRepository : ICommentRepository {
public Comment GetById(int id) {
// O/R Mapper
}
public void Add(Comment comment) {
// O/R Mapper
}
}
Och sist, vad ska jag ha i Services?
Hoppas jag har formulerat mig bra, tack på förhand!
Timmie

) {
Comment