webForumDet fria alternativet

Intrum Justitia

Privatekonomi

5 svar · 1 229 visningar · startad av Melitta

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg
Frågan#1

Som många av er kanske redan vet så har jag under flera år varit sjukskriven och under den tiden har en del räkningar fått prioriteras bort då ekonomin har varit ett stort skämt.
Nu har jag sedan ett år tillbaka jobb och har under den tiden gjort allt för att göra rätt för mig genom avbetalningar på dom skulder jag haft och är snart helt skuldfri :)

För ett par dagar sedan ringde en handläggare på Intrum Justitia mig och undrade om jag hade möjlighet att med en avbetalningsplan om 300 per månad betala av en skuld som jag tydligen har hos dom, en skuld som jag varit omedveten om. Dom påstår givetvis att dom har haft kontakt med mig tidigare, något jag känner mig väldigt osäker på och något som dom inte kan styrka själva.
Nu till kruxet: Denna skuld har inkommit till Intrum januari 2008, då var summan 867:- och nu, efter nästan två år ligger den på 2253:-. Handläggaren kunde tydligen utan att jag ens frågat om det slå av 20% på beloppet vilket gör att skulden nu ligger på 1642 vilket ioförsig är bra men jag finner det lite underligt att dom prutar på skulden..

Frågan då: Har intrum rätt att ligga på en skuld i 2 år utan min vetskap?

En fråga till, finns det något register över inkasso bolag i sverige? Känns som det enda säkra alternativet för min del är att ringa runt till alla och få skuldsaldon på papper så jag får reda på om det finns något mer som jag inte vet om.
Vart ett långt inlägg men eftersom jag vet att wF är en samlingsplats för en massa kunskap så känns det rätt att fråga här :)

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Nog kan dom ligga på skulden alltid. Jag skulle tro att dom är skyldiga att informera dig om skulden, iallafall innan den kan börja förräntas, men ett brev kan ju ha försvunnit innan du har fått det. Sånt händer tyvärr.

Jag önskar dig lycka till i förhandlingarna

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tre år är en viktig tid, det är intervallet som man måste informera eller ha kontakt med kunden. Jag tycker att du tar tag i detta på ett mycket konstruktivt sätt genom att kontakta de stora bolagen.
Lycka till säger Lasp som gillar ditt agerande.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Man måste själv hålla reda på sina skulder. Däremot kan du ifrågasätta beloppet och varje pålagd kostnad måste specificeras. I detta fallet kan jag tänka mig påminnelseavgift på ~160 och sedan ränta på skulden. Reporäntan verkar just nu ligga på 0,25 och isåfall kan de ta ut en maxränta på 8,25% i dröjsmålsränta. Alternativt den ränta som ni i förväg kommit överens om. Effektiva årsräntan på detta verkar ligga på 60%, vilket är ganska saftigt, såvida det inte finns övriga påförda kostnader.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är ju märkligt passivt av dom, när jag flyttade (och Posten som vanligt inte lyckades med eftersändningen) var just Intrum Justitia duktigt snabba med att leta rätt på min nya adress och kräva mig på pengar när några räkningar försvann i Postens svarta hål och gick vidare till inkasso.

Jag skulle fråga dom exakt hur och när de varit i kontakt med dig, eftersom de är så noga med att räkna pengar och räntedagar vore det ju märkligt om de inte har koll på det också. ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag håller fullständigt med stefan ovan. Däremot tror jag preskribtionstiden är 3 år, vilken nollställs när företaget på något sätt kan bevisa att de kommit i kontakt med kunden för att påtala skulden.

245 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)