Fyfan va skrämmande! Och jag är inte ens Syokonsulent.
Är det inte dags att vi tar och omvärderar min (och andras) totalhängning på det anglosaxiska sedan Marshallplanen.
Orkar vi med en vändning eller skall vi bara sätta oss ner och se hur tåget kör över oss?
Onekligen skrämmande och intressant. Nyttig påminnelse om hur vi tar saker och ting för givna och hur vi gärna betraktar Kina, Indien och andra utvecklingsländer som "kusinerna från landet".
Nu såg jag inte hela klippet, och inte de andra som fanns listade. Så han kanske tar upp ett problem där. Men i den del jag såg så verkade han inte riktigt inse att många helt enkelt undviker att lägga sin produktion i Asien. Det handlar nämligen om enorma skillnader i bl.a. affärskulturer och synen på lojalitet och hederlighet.
Vi läser och hör dagligen om lyckade affärer mellan t.ex. svenska företag och leverantörer eller köpare i Asien. Exportrådet, banker och andra har statistik. Men det finns ett gigantiskt mörkertal där alla de affärsmän som blivit lurade, missförstådda eller utmanövrerade av bl.a. politiska eller andra skäl borde finnas med.
Tillverkningen är oftast dålig. Man fuskar med råmaterial, leveranser är försenade, levererade exemplar ser inte alls ut som dom man beställde, man tvingas muta folk åt höger och vänster och hamnar i en ruskigt obehaglig karusell där "rådgivare" påstår att man bör lämna över några kuvert till folk man aldrig sett för att affären ska gå igenom, man "tvingas" sitta och supa och flina på karaoke-barer med horor halva nätterna, osv.
Jag känner själv dussintals affärsmän som till slut flytt från Asien med löfte om att aldrig mer försöka göra affärer därborta.
Kort sagt är det som regel oerhört svårt att göra affärer i Asien, och riskerna att det ska gå åt helvete är hundrafalt högre. Visst, är man ett globalt storföretag så har man det lite lättare (problemen blir i alla fall annorlunda), men för alla andra ser det ut som jag beskrev ovan.
Så medan jag är övertygad dom att alltmer av produktion och tjänster som inte kräver fysisk närvaro självklart kommer att läggas över till Asien (särskilt av de globala koncernerna), så är jag lika säker på att en stor del kommer att stanna kvar i Europa.
Mycket intressant! Tack för klippen, K@llen. Ska dra igång klipp #2 strax.
Jag har funderat i lite samma banor sen drygt ett år tillbaks då jag fick nys om den där kinesisk artisten som tydligen sålt fler plattor än Madonna. Nästan allt vi läser och hör om kommer från västvärlden, ungefär som om det inte fanns mer än så.
Onekligen skrämmande och intressant. Nyttig påminnelse om hur vi tar saker och ting för givna och hur vi gärna betraktar Kina, Indien och andra utvecklingsländer som "kusinerna från landet".
Nu såg jag inte hela klippet, och inte de andra som fanns listade. Så han kanske tar upp ett problem där. Men i den del jag såg så verkade han inte riktigt inse att många helt enkelt undviker att lägga sin produktion i Asien. Det handlar nämligen om enorma skillnader i bl.a. affärskulturer och synen på lojalitet och hederlighet.
Vi läser och hör dagligen om lyckade affärer mellan t.ex. svenska företag och leverantörer eller köpare i Asien. Exportrådet, banker och andra har statistik. Men det finns ett gigantiskt mörkertal där alla de affärsmän som blivit lurade, missförstådda eller utmanövrerade av bl.a. politiska eller andra skäl borde finnas med.
Tillverkningen är oftast dålig. Man fuskar med råmaterial, leveranser är försenade, levererade exemplar ser inte alls ut som dom man beställde, man tvingas muta folk åt höger och vänster och hamnar i en ruskigt obehaglig karusell där "rådgivare" påstår att man bör lämna över några kuvert till folk man aldrig sett för att affären ska gå igenom, man "tvingas" sitta och supa och flina på karaoke-barer med horor halva nätterna, osv.
Jag känner själv dussintals affärsmän som till slut flytt från Asien med löfte om att aldrig mer försöka göra affärer därborta.
Kort sagt är det som regel oerhört svårt att göra affärer i Asien, och riskerna att det ska gå åt helvete är hundrafalt högre. Visst, är man ett globalt storföretag så har man det lite lättare (problemen blir i alla fall annorlunda), men för alla andra ser det ut som jag beskrev ovan.
Så medan jag är övertygad dom att alltmer av produktion och tjänster som inte kräver fysisk närvaro självklart kommer att läggas över till Asien (särskilt av de globala koncernerna), så är jag lika säker på att en stor del kommer att stanna kvar i Europa.
Oerhört bra och givande inlägg Danne V! Jag har haft lite kontakt med kinesiska studenter inom datavetenskap på universitetet. Vissa är duktiga, främst på teori och matte. Praktiskt är många väldigt oerfarna och okunniga. Jag pratade med en som hade pluggat 3 år i Kina (datavetenskap) och nu gör en 2årig Master i datavetenskap här i Uppsala. På sina tre år hade han bara programmerat i en (!) enda kurs. De hade använt Pascal. Snacka om att jag blev förvånad. Pratade också med en pluggpolare som varit utbytesstudent i Singapore och jobbat i London och Tyskland. Den erfarenhet han hade av kineser var att många var okunniga och utbildade sig genom att lära sig programmering på papper, för de har oerhört stora klasser, och har inte datorer till särskilt många. Men det är ju många kineser som pluggar utomlands och det här kan nog ändra sig snabbt när de vänder hemåt med kunskapen vi gett dem och dels pga den höga tillväxten.
Just nu är Kina och Indien inget stort problem (tycker jag), men man måste ha dom i åtanke och vara beredd på att det ändras. Men å andra sidan får de alla IT-jobb så är det väl bara att flytta dit ;)
Nu när vi ändå pratar om Indien och Kina så hittade jag en utmärkt (som vanligt) föreläsning av Hans Rosling (verkar vara nyinspelad). Han tar upp det här med tillväxten i dessa länder och pratar lite om när dom kommer upp i samma lönenivå mm som oss och övriga världen. Han förutspår nån gång på 2040-talet. Kolla in en av världens bästa föreläsare: http://www.gapminder.org/videos/hans-rosling-asias-rise-ted-india/
Bevisar väl bara än en gång att många här i västvärlden är naiva och lever i sin bubbla ovetandes om omvärlden. Han belyser det på ett bra sätt. Extra kul att se dom blandade reaktionerna i publiken.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2