webForumDet fria alternativet

Namnförslag till dataföretag

Företagande

48 svar · 4 465 visningar · startad av dareknowak · sida 2 av 3

Frågan, av dareknowak

Det är så att jag ska starta ett dataföretag, det mesta är färdigt och inom dom närmaste dagarna ska där in en affärsplan till arbetsförmedlingen, efter ett samtal med bolagsverket idag fick jag reda på att där kommer bli hinder för mitt företagsnamn som jag hade tänkt mig, så jag skulle gärna vilja ha nya förslag på företagsnamn. Det tänkta företagsnamnet skulle vara MasterData. Företaget komme

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nowak IT - kort och bra. ;)

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Ja då kan man expandera till allt inom IT :P

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Nowwwak, fast med bättre typsnitt ? Fast det blir för mycket web över det kanske.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Nowak Solutions
Nowak IT
Nowak Datorservice
Är dom bästa förslagen hittills, tycker jag. Om du inte vill ha med ditt namn så kan du ju antingen använda en plats eller hitta på något fantasiord.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Håller med övriga, skulle inte klicka på något som heter masterdata.se, utan tro det är några oseriösa skojare. Nowak är ett bra och iögonfallande namn, något som får folk att vilja klicka vidare, vilket du tjänar på, både ekonomiskt och att man kommer ihåg namnet.. masterdata eller liknande namn skulle falla i glömska rätt snabbt om jag letade efter datorrelaterade produkter. (:

Medlem sedan mars 200973 inlägg

Har redan börjat göra en hemsida för MasterData då det namnet var planerat sen tidigare, ser det fortfarande oseriöst ut när man kollar sidan? (https://www.masterdata.nu)

Håller med att dom namnen är dom 3 bästa namnen hittills men inget jag riktigt fastnar för, det namnet som va bäst är Nowak IT problemet blir dock att företagets huvuduppgift blir just dataservice och har inte så mycket med IT att göra egentligen.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Jag tycker inte MasterData låter jätteseriöst, Nowak IT låter mycket bättre. Även om du hade haft världens bästa hemsida hade det inte hjälp dig, för tycker kunden att MasterData låter oseriöst kommer denne aldrig bry sig om att ens kolla din hemsida.

Sedan ska du ju tänka på att datorer är grundstenen för IT, så att datorservice har med IT att göra är något som är säkert. Jag tror inte du kan hitta ett enda IT-företag som inte sysslar med datorer..

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Varför gillar du att ha ett engelskt namn på en svensk marknad ? Kan hålla med dig om att det låter lite tuffare än "Mästare på Dator", men man bör nog tänka svenskt till en svensk marknad.

Har insett att jag förmodlingen kommer få släppa MasterData då det inte låter helt sådär seriöst kanske, så sammanfattar tråden nu lite.

Dom 3 bästa förslagen hittills är:
Nowak Datorservice
Nowak Solutions
Nowak IT

Sen har jag även kommit på 3 namn själv, vad tycker ni om dessa något som låter bättre och mer seriöst än ovanstående?
DN Datorservice
DN Service
DN ITService

*Edit* Kom på en till Nowak IT & Service

Kom även in med lite fler förslag.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Undvik förkortningen DN. (Associeras lätt till tidningen)
Jag tror på Nowak Solutions eller Nowak IT. Nu är jag visserligen partisk, men jag tycker att Nowak Solutions låter mer sofistikerat än Nowak IT.
Nowak IT & Service anser jag utgör ett syftningsfel, då IT och service inte är samma kategori av ord. IT är en bransch och Service är en typ av tjänst. Det du egentligen säger, om man tolkar meningen av det, är "IT och IT-service", vilket blir lite tårta på tårta.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Man skall kunna förstå och stå för namnet.
Sedan beror det på om man vill att det skall fungera i närmiljön geografiskt eller framåt i tiden.
Ett ord som jag lärt mig idag är Oxymoron, så det skall det inte vara.
Ett bra beskrivande namn är bäst. Typ kanske Volvo, men det var ett ärvt namn från kullagerfabriken och betyder som ni vet "jag rullar" ! I min ungdom vill jag då veta vad Scania stod för, och blev överraskad. Annars är ju förnamn och efternamn samt ort vanliga. Kanske mest såsom akronym, Ni vet det stora varuhuset med ihopskruvbara saker ;-).
Som jag sa i början på tråden så kan man få igenom bra namn efter lite jobb.
Här i stan har vi haft exempelvis Chip Up Data (CUD) samt JME Data.
Båda har gått hädan, så visst kan det bli fel.
Men se till att ha en bra verksamhet och lägg inte alltför mycket energi på detta med namn.

Det med Nowak Solutions gillar jag inte då det låter som att företaget siktar in sig på företag, ja det är ju det att det ska fungera både i geografisk miljö inom staden och även om man skulle vilja expandera, och det jag har kommit på nu när jag har kommit på en del namn är att namnen beror ju ganska mycket också ifall man ska jobba ut mot företag eller ut mot privatperson dessutom ska ju namnet locka både unga och äldre, åldern på kunderna kommer ju vara från 18-60 år ungefär.

En ung person kanske tycker att Nowak Solutions låter skitbra och namnet blir lockande men då blir däremot äldre kunder och mer okunniga tveksamma och tar hellre ett företag som låter mindre avancerat och det svåra jag försöker komma fram till är att hitta ett namn som funkar för både och.

Men namnet är viktigt man ska ju ändå försöka lägga ner lite tid på det :)

Kolla då upp hur TN gör Nya Ljusekulla på helger

Googlade lite men hittade inget, vad är det dom gör på helgerna?

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Och vad är TN?

TN är ett företag som äger en butik i Helsingborg som heter Nya Ljusekulla och som säljer Frukt & Grönt, gjorde dom innan iallafall vet ej om dom fortfarande gör de.

Just nu ligger 3 st namn i centrum, jag kommer skicka med en logo för varje namn så man ser hur det kommer se ut i praktiken, jag vill att ni säger vilket namn ni tycker bäst om.

Jag tog med 6 st namn till familje påskmiddagen och frågade där vad dom tyckte, namnen jag hade med var Nowak IT & Service, Nowak IT Solutions, Nowak Datorservice, Nowak IT, Nowak ITService och Nowak Solutions, dom 3 sista åkte ut ganska solklart och även med ganska bra argument
Åldern på personerna var 40+ och dom flesta inte så kunniga med datorer.

Så resultat blev att dessa blev kvar:
Nowak IT & Service (http://masterdata.no-ip.org/logo.png)
Nowak IT Solutions (http://masterdata.no-ip.org/logo1.png)
Nowak Datorservice (http://masterdata.no-ip.org/logo2.png)

Rösta och säg vilken ni tycker är bäst, tänk på att namnet ska funka för alla åldrar och att det i första hand ska låta bra ut mot privatpersoner.

Kör du med det första Nowak IT & Service, det täcker mest.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Jag ger min röst till Nowak IT & Service. Låter bra.

Medlem sedan apr. 200915 inlägg

dataexperten.nu är ett ledigt domännamn som jag nog skulle anlita ......

**Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med nitro2k01 alternativt annan forumvärd.

nitro2k01**

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)