webForumDet fria alternativet

Jag skulle vilja bygga upp en debug-sida - se länk för referens

JavaScript

20 svar · 671 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Den här sidan stötte jag på och jag gillade möjligheten att ändra koden och sen uppdatera för att jobba i realtid.
Hittills har jag fått pilla på en sida, uppdaterat, testat online, elände, gjort om osv.

Hur gör man en sådan sida? Måste man köra med iframe?

Jag behöver alltså antingen en fingervisning eller en dechifrering av den sidan, för jag förstår inte riktigt hur den är gjord.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

det är bara att ta value från textarean och sätt innerHTML i exempelvis en div till det värdet ifrån textarean.

Men en iframe vill du kanske ha för javascript osv.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Nackdelen är väl att man inte får koden highlightad och sånt där? Fast det går nog att lösa ändå!

voigtann1: okej, jag är med på innerHTML lösningen.
Men varför krävs iframe? Är det för uppdateringens skull?
Sen undrar jag om jag har förstått det rätt; det verkar som om han kör <form action="*sökvägen till iframe-filen

Kan man göra så? Jag har alltid trott att man måste ange en perl-fil eller php-fil.
Och vad gör den processen; uppdaterar den därmed innehållet i iframe-filen?

Jag har aldrig brytt mig om highlightning av koder, så det är ju ingen nackdel direkt. men iframe lösningen "måste" göras för javascript (om man inte köra någon eval) vilket känns lite överflödigt.

Man skall göra göra det med ASP/php osv, man kan lösa det med javascript, kan se om jag kan få lite tid över (om du måste få igång javascript).

oskars: vad menar du med highlightad kod? Du menar till skillnad från att jobba inne i en html editor?

precis:

<a b=">">

mot:

<a b=">">

Red. Du behöver inte ha en <form> om det bara är HTML du är ute efter, men iframe lösningen löser problemet med att sidan (iframe sidan) laddas om och ladda in script taggar osv.

OK, men hur löser jag så den uppdaterar iframe?
för det verkar som om jag felaktigt fick för mig att form-sökvägen leder till iframe filen. Det gjorde den inte, utan den ledde till någon annan fil.
Så jag är tillbaka i ruta 1.

Jag har nu en html fil med en input-ruta.
Jag har en annan fil som laddas in genom iframe.
Vad jag inte vet är uppdateringsbiten.

<form> postar till iframen (target),
jag gjorde en liten test som öppnar ett nytt fönster med koden du har skrivit:

<script type="text/javascript">
<!--
function displayHTML(form) {
	var inf = document.getElementById("test").value;
	win = window.open(", ", 'popup', 'toolbar = no, status = no');
  	win.document.write("" + inf);
}
-->
</script>

<textarea id="test"></textarea>

<button onclick="displayHTML()">Show HTML</button>

Jag få testa lite med iframe lösningen.

Så det är om man vill stoppa in javascript i textfield som man måste ha iframe, för det går inte att köra en innerhtml-överföring och samtidigt uppdatera sidan för att aktivera javascript.
Korrekt?

nej, så enkelt är det inte, som sagt, jag återkommer när jag hittat en lösning med iframe biten om det är ett måste.

Så,
javascript:

<script type="text/javascript">
<!-- 
function preview()  {
function iframe_preview(id)  {
	var T = document.getElementById(id).value;
	prev = window.open("","preview");
	prev.document.open();
	prev.document.writeln(T + '');
	prev.document.close();
}
//-->
</script>

och html:

<textarea id="preview_text">test</textarea>
<button onclick="iframe_preview('preview_text');">Test</button>
<iframe src="" name="preview"></iframe>
Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

haider skrev:

Hittills har jag fått pilla på en sida, uppdaterat, testat online, elände, gjort om osv.

Provar du inte koden lokalt på datorn först?

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

annars är det ju bara att använda w3school
http://www.w3schools.com/js/tryit.asp?filename=tryjs_text

Stattin: tack för tipset. Det är just en sådan sak som voigtann1 håller på o löser åt mig :)
För att besvara din fråga; nej, ibland jobbar jag på sidor som måste köras online. Men nu motsäger jag mig själv; för den sidan som voigtann1 hjälper mig med är ju så pass enkel, eftersom den inte innehåller något annat, att jag lika gärna kan jobba offline.

haider skrev:

Stattin: tack för tipset. Det är just en sådan sak som voigtann1 håller på o löser åt mig :)

allready done: http://www.webforum.nu/showpost.php?p=1458669&postcount=13
;)

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Om jag förstått det hela rätt så kan du (åtminstone för CSS) använda ett plugin till din webbläsare som uppdaterar koden på din sida.

Jag brukar t.ex. köra http://en.wikipedia.org/wiki/IE_Developer_Toolbar för att felsöka all html/css på en sida. När jag blir nöjd är det bara till att implementera dina förändringar på den riktiga sidan.

Jag tror att http://en.wikipedia.org/wiki/Firebug_(Firefox_extension) fungerar på liknande sätt för Firefox.

firebug och webdeveloper tool fungera utmärkt för det i firefox. men det är väl roligt att göra själv ;)

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

voigtann1 skrev:

firebug och webdeveloper tool fungera utmärkt för det i firefox. men det är väl roligt att göra själv ;)

Jo klart att det är skoj! Jag tänkte bara försöka bidra med ytterligare en möjlig lösning. :)

Ytterligare en kanske är att spara sidan som HTML och sedan modifiera den lokalt tills man är nöjd...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)