Den här sidan stötte jag på och jag gillade möjligheten att ändra koden och sen uppdatera för att jobba i realtid.
Hittills har jag fått pilla på en sida, uppdaterat, testat online, elände, gjort om osv.
Hur gör man en sådan sida? Måste man köra med iframe?
Jag behöver alltså antingen en fingervisning eller en dechifrering av den sidan, för jag förstår inte riktigt hur den är gjord.
voigtann1: okej, jag är med på innerHTML lösningen.
Men varför krävs iframe? Är det för uppdateringens skull?
Sen undrar jag om jag har förstått det rätt; det verkar som om han kör <form action="*sökvägen till iframe-filen
Kan man göra så? Jag har alltid trott att man måste ange en perl-fil eller php-fil.
Och vad gör den processen; uppdaterar den därmed innehållet i iframe-filen?
Jag har aldrig brytt mig om highlightning av koder, så det är ju ingen nackdel direkt. men iframe lösningen "måste" göras för javascript (om man inte köra någon eval) vilket känns lite överflödigt.
Man skall göra göra det med ASP/php osv, man kan lösa det med javascript, kan se om jag kan få lite tid över (om du måste få igång javascript).
Red. Du behöver inte ha en <form> om det bara är HTML du är ute efter, men iframe lösningen löser problemet med att sidan (iframe sidan) laddas om och ladda in script taggar osv.
OK, men hur löser jag så den uppdaterar iframe?
för det verkar som om jag felaktigt fick för mig att form-sökvägen leder till iframe filen. Det gjorde den inte, utan den ledde till någon annan fil.
Så jag är tillbaka i ruta 1.
Jag har nu en html fil med en input-ruta.
Jag har en annan fil som laddas in genom iframe.
Vad jag inte vet är uppdateringsbiten.
Så det är om man vill stoppa in javascript i textfield som man måste ha iframe, för det går inte att köra en innerhtml-överföring och samtidigt uppdatera sidan för att aktivera javascript.
Korrekt?
Stattin: tack för tipset. Det är just en sådan sak som voigtann1 håller på o löser åt mig :)
För att besvara din fråga; nej, ibland jobbar jag på sidor som måste köras online. Men nu motsäger jag mig själv; för den sidan som voigtann1 hjälper mig med är ju så pass enkel, eftersom den inte innehåller något annat, att jag lika gärna kan jobba offline.
Om jag förstått det hela rätt så kan du (åtminstone för CSS) använda ett plugin till din webbläsare som uppdaterar koden på din sida.
Jag brukar t.ex. köra http://en.wikipedia.org/wiki/IE_Developer_Toolbar för att felsöka all html/css på en sida. När jag blir nöjd är det bara till att implementera dina förändringar på den riktiga sidan.