webForumDet fria alternativet

Företagsnamn!

Företagande

9 svar · 694 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hello!

Hur mycket får man ha liknande företagsnamn?
Ta t.ex ett företag som på riktigt heter "Cheetah computers" Är det då okej att döpa ett företag till "Cheetah Consulting"? Eller räknas det som varumärkesintrång?

10-4 superduper over and out!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Inom olika branscher ska det väl vara lugnt, men det är Bolagsverket som avgör. Som exempel kan nämnas att "Ingenjörsbolaget Tydal AB" fanns registrerat när jag ansökte om "Tydal Systems AB", och jag fick det beviljat.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag fick inte heta Nicrosoft när jag startade. :)

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg

och jag tänkte att mitt företag skulle hete Agua Design först men fick inte igenom detta eftersom det redan fanns något företag som hette Agua...

så nu fick det bli Old Oak Webbdesign. https://www.oldoakdesign.se :)

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Smygreklam! ;)

oskob skrev:

Smygreklam! ;)

:)

Medlem sedan okt. 200179 inlägg

Jag har för mig att det har med företagets inriktning att göra.
Heter en firma "Svenssons Lösningar AB" och har med försäljning av rengöringsmedel att göra och du vill starta en webbfirma som heter "Swensons Solutions AB" (jaja, exempel är inte min starka sida :r ) så har du större chans att få det att gå igenom än om du säljer tvättmedel...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

PRV var förr rätt hårda och ville att namn eller ort skulle ingå.
Bestrid så får ni igenom det hela.
Jag äger Videotek AB men det finns många Videotek i Sverige. Jag tycker att PRV kunde vara hårdare.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hårdare? Jag tycker PRV var lite väl hårda och trångsynta när jag behövde tillstånd för att kunna registrera Voodoo Film, där Voodoo finns som varumärke till Nvidia i USA samt ett helt okänt tyskt bolag.

Verksamheternas likheter existerade knappt i samma solsystem, ändå gick det inte.

Till slut blev det ett annat namn - efter mycket om och men samt otaliga brevväxlingar med nya namnförslag. ;)

richardjoha skrev:

och jag tänkte att mitt företag skulle hete Agua Design först men fick inte igenom detta eftersom det redan fanns något företag som hette Agua...

så nu fick det bli Old Oak Webbdesign. https://www.oldoakdesign.se :)

samma som för mig då.. Agua borde det väl finns 1000 företag som het.. + något mer...

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)