Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ladda urladdat bilbatteri

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladda urladdat bilbatteri

    Hur länge behöver jag vänta innan mitt bilbatteri är färdigladdat? Det var helt urladdat när jag satte det på laddning... Den har stått på noll i några timmar.
    Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

  • #2
    Gick inte nålen upp på max när du började ladda? Om den gjorde det och den nu står på noll borde det vara klart.
    Mitt företag

    Kommentera


    • #3
      Vad har du för laddare? Gammaldags stort åbäke med fläkt eller nyare elektronisk liten?

      Överlag är de nya mer effektiva, både vad gäller underhåll av batteriet (avsulfatering av plattorna, underhållsladdning osv) och när det gäller ren laddtid.

      Dessutom, ju större batteri desto längre laddtid. Ett litet 62 Ah laddas givetvis snabbare än ett 115 Ah.
      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

      Kommentera


      • #4
        Poteta skrev:
        Gick inte nålen upp på max när du började ladda? Om den gjorde det och den nu står på noll borde det vara klart.
        Nä, den har varit på noll hela tiden.

        Det är en sådan här jag har, fast med vanlig säkring:
        http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=88161
        Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

        Kommentera


        • #5
          Hur är det med batteriet? Blev det urladdat en gång nyss pga glömt halvljus (eller nåt sånt, en snabb urladdning) eller har det långsamt laddats ur under en längre tid, exempelvis pga en krypström i en avställd bil?

          Startbatterier är lite känsliga för djupurladdningar, så är det en långsam urladdning till absolut noll som inträffat har batteriet helt enkelt dött. Ytorna på blyplattorna har sulfaterats totalt av syran och i det läget finns det inget som kan rädda det.
          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

          Kommentera


          • #6
            Det vart urladdat pga att jag ställde av bilen ett halvår och glömde koppla lös det... finns det alltså risk för att jag måste köpa nytt batteri?
            Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

            Kommentera


            • #7
              Det kan mycket väl vara så.

              Ladda det så gott det går och mät sedan syravikten och belastningsprova batteriet. Har du inte sån utrustning kan du ta med batteriet till en bilverkstad och fråga snällt om de kan kolla det. Bensinmackarna har kanske syraprovare men knappast belastningsprovare. Snart har de väl inte ens bensin bland alla utegrillar och bakeoff-bullar...

              Om du har vägarna förbi Bromma kan vi testa det på jobbet.
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

              Kommentera


              • #8
                Hehe, ja utan bil blir det ingen Bromma, så det blir lite moment 22 i den...

                Tack för tipsen, skall låta den stå över natten och se om det tar sig, annars tar jag och köper ett nytt...
                Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

                Kommentera


                • #9
                  Vide skrev:
                  Det är en sådan här jag har, fast med vanlig säkring:
                  http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=88161
                  (det är förresten en sån jag menar med "gammal"... )

                  Denna och denna säljer vi rent sjuka mängder av. Kanonladdare!
                  My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                  Kommentera

                  Working...
                  X