Meddelande

Minska
No announcement yet.

Flytta första jacket

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytta första jacket

    Hej,
    tänkte flytta mitt första jack då det sitter lite olägligt. Har lyckats luska ut ordningen som jacken är kopplade i men nu sitter jag fast och vet inte om det är möjligt att göra detta på egen hand.

    1:a jack hall (plan 1)
    2:a jack hall (plan 2)
    3 jack sovrum (plan 2)
    4 jack kök (plan 1)

    Problemet är att det endast verkar gå en tvåledare mellan jacken, en grön och en vit sladd. Om jag inte missförstått det hela så ska det gå en fyrledare mellan jacken? Dvs en kabel med fyra sladdar?

    Som jag ser det så kan jag nu exempelvis börja med att koppla om så att mitt andra jack blir första jack men jag kan inte göra mitt första jack till andra jack. Har bifogat en bild på hur det ser ut, tanken är att jacket i sovrummet ska bli första jacket, där ifrån får jag sedan dra en förlängningsladd eller liknande till tredje planet där datorn är.

    Jag kör trådlöst men det går inte koppla det snyggt i hallen och jag är inte pigg på att ha routrar och skit i sovrummet, sedan vill jag kunna ansluta min Xbox trådbundet.
    Bifogade filer
    Last edited by Compusa; 2007-02-09, 13:59.

  • #2
    Om du inte har något anslutet till det första jacket så är andra jacket första jack automatiskt. Fyrledaren är bara till för att koppla bort och bryta på korrekt sätt. Det räcker med två trådar för att komma vidare.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      Hmm okej. Funderar på hur jag ska lyckas koppla om det hela om man ser på hur kopplingen är på min bild, får inte ihop det riktigt, det känns rent logiskt som man måste ha en fyrledad kabel mellan jacken för att lyckas med detta..
      Last edited by Compusa; 2007-02-09, 14:07.

      Kommentera


      • #4
        Okej, jag hittade denna guide: http://www.bjarekraft.se/site/fil.php?id=172 och det känns som den stöder mitt resonemang. Är enda utvägen att dra om alla kablar så att jag får fyrdelat? Jippe, blir nog till att eventuellt koppla ur det som är huvudjack idag och låta hallen på plan två bli huvudjack...

        Kommentera


        • #5
          I princip fungerar det med samma metod för att göra jack tre som första jack och sedan backa. Men du hade ingen skiss eller iövrigt talat om vad du ville åstadkomma när jag svarade.
          Livet är kort och Nu!
          Läs mera!
          !?

          Kommentera


          • #6
            Alltså det är inga problem att flytta första jacket framåt, jag skulle utan problem kunna flytta första tills sista men det resulterar i att det jack som tidigare var första jack blir urkopplat, eftersom det saknas sladdar att förbinda bakåt med i kedjan. Det är ju därför man ska ha fyrdelat eftersom man då har ett par över att ansluta bakåt med. Hur har du tänkt dig att jag skulle kunna backa om det inte finns några sladdar att backa med? Problemet tvådelare är ju att det bara går att gå framåt...

            Har nu kopplat vidare inkommande kabel till det som tidigare var mitt andra jack, detta är nu mitt första jack, och mitt tidigare första jack är nu inte anslutet pga problematiken jag nämnde ovan. Funderar strongt på att ha modemet här, dvs hallen på plan 2 och dra en tp-kabel från modemet till routern som jag vill ha på plan 3...

            Bökigt värre...
            Last edited by Compusa; 2007-02-09, 14:53.

            Kommentera


            • #7
              Rätt. Du kan inte använda första jacket med ett par trådar.
              Idag har vi ju oftast trådlöst även på telefon. Jag har nu ingen telefoni den vägen.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #8
                Okej då är jag med. Har inhandlat en 20 meter lång tp-kabel som jag kommer dra från första jacket. Ett trådlöst modem som komunicerade med min trådlösa router hade varit det optimala. Finns det? Hade ju varit riktigt smidigt i och med att man då kan ha modemet och routern långt ifrån varandra.

                Har tre våningar i huset så jag måste ha några vanliga telefoner på varje plan (trådlösa har en tendens att ej vara där dom ska) för att inte behöva springa upp och ner som en galning.
                Last edited by Compusa; 2007-02-09, 15:34.

                Kommentera


                • #9
                  En möjligjet är att använda trådbundna nätmodem. Går på 220 volts nätet.
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

                  Kommentera


                  • #10
                    Vet inte om jag är för sent ute men...
                    Det finns att köpa en fyrtrådig kabel, kallas för EKKX 1X4X0,6.
                    Använd dina två trådar som dragtråd och bind på den nya kabeln i de gamla. Då är det lätt att dra igenom den fyrledade kabeln. Sedan kan du utan problem koppla ditt förstajack var du vill.

                    Ser att du bor strax utanför Göteborg, det gör jag med. Jag har sådan kabel i bilen, hojta om du vill ha hjälp!
                    Mitt företag

                    Kommentera

                    Working...
                    X