Meddelande

Minska
No announcement yet.

krypningar i benen?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • krypningar i benen?

    Sen en tid tillbaka lider jag av en ytterst konstig åkomma. När jag går och lägger mig på kvällen drabbas jag av fruktansvärt obehagliga krypningar i benen. Känns ungefär som om något kryper inne i benen från knät och nedåt. Detta gör att det i stort sett är omöjligt att ligga still och tvingar jag mig att uthärda krypningarna rycker slutligen benet till Dessa krypningar brukar infalla strax efter det att jag lagt mig och gör det oerhört svårt att somna. Någon som upplevt något liknande? De amatördiagnoser jag fått av kamrater hittils bådar inte gott

  • #2
    Kanske kan vara restlesslegs jag lider av

    Kommentera


    • #3
      Ja det kan det vara. Min syster har lidit av detta i snart 3 år tror jag. Hon har gått till läkare flera gånger och de vet inte vad det är och de har inte gjort något förrens nu. Men hon har testat medicin mot restlegs, det hjälpte lite men hon blev så konstig när hon tog medicinen så jag tror att hon gav sig med den. Läkare tror att hennes ben kan ha skadats efter lång elitträning i fotboll.
      Ett liv utan musik är inget liv.

      /Joel

      Kommentera


      • #4
        Äter eller har du ätit nån form av medicin?
        www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

        Kommentera


        • #5
          Det är vårkänslorna vet du... myror i benen!!

          Nämen allvarligt, det där låter precis som det morsan har. fast hon har i armen då... det är rätt jobbigt verkar det som, hon kan inte sova pga det ibland, ibland är det bra, ibland är det dåligt. Hon har inte kommit på något speciellt som hjälper och ingen annan verkar veta nåt heller...

          ja... det lät väl inte så uppmuntrande precis... men morsan har ju å andra sidan inte provat så mycket antar jag, hon brukar stå ut liksom... jag tror det skulle kunna hjälpa med nån sorts alternativmedicinsk behandling, vet inte vad dock, har inte så bra koll på sånt där nuförtiden (hade förut)... hmmm... men det kanske inte är samma som du har... vem vet, det finns så mycket konstigt...

          morsan har översträngt just den där armen några ggr... kan ha med det att göra... är det nånting som stämmer in på dig? har du typ överansträngt benet?
          dannesholk.se

          Kommentera


          • #6
            Min morsa fick tipset att lägga en kniv eller gaffel (valfritt metallföremål egentligen) under madrassen vid krypningarna. Hon sa att det mildrade, men jag tror att det mest är psykologiskt.
            Take your god and shove him

            Kommentera


            • #7
              Hälften av alla sjukdomar kan väl botas på psykisk väg!
              Var hos en Dr Freud idag, det var som att komma in till någon som övervintrat från Gestapotiden. Hade nästan förväntat mig en höjd högerarm när hon rappade fram skynket och hävde igen dörren.
              Det blev ingen provtagning ens och inga fler besök på det stället.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #8
                Känner igen det där, hade det mycket förr (7-8 år sen) när jag jobbade kontinuerligt skift som elektriker på ett större företag. Mycket spring hela dagarna och hade man jäkat flera dagar och fått lite vila så hade jag myrkrypningar i benen när jag skulle sova.
                Kommit tillbaka bitvis men då är det när jag motionerat mycket och inte låtit kroppen vila ut.
                Har du börjat röra på dig mer nuän innan?

                Kvinnor kan få det när dom är gravida
                "Winning is the science to be totally prepared"

                Kommentera


                • #9
                  Restless legs kan det helt klart vara. Man kan liksom inte ligga still med benen, det kliar nåt fruktansvärt i musklerna. För mig sitter det speciellt i vaderna. Har det till och från, men det blev värre en period för några år sedan då jag samtidigt åt medicin.

                  En kompis till mig har en mycket värre variant, ibland ligger han vaken hela nätterna. Jag har förhållandevis milda symptom. Något som funkar för mig är trans/självhypnos när jag ska sova. "Sjunker" man tillräckligt djupt så slappnar kroppen av så mycket att kliandet försvinner.

                  Precis som med allt annat förvärras det också när man är stressad, har mycket att göra på jobbet/universitetet etc. Jag tror man kan mildra det genom att komma ut och röra lite mer på sig, inte sitta still för mycket framför datorn.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ett sätt att få muskler att slapna av är värme, alltså om du provar att ha en värmekudde över benet när du vilar så att musklerna blir varma mjuka och avslappnade? Det kanske kan fungera?

                    Kommentera


                    • #11
                      Mithandir skrev:
                      Ett sätt att få muskler att slapna av är värme, alltså om du provar att ha en värmekudde över benet när du vilar så att musklerna blir varma mjuka och avslappnade? Det kanske kan fungera?
                      Läste på restlesslegs.nu att för vissa personer förvärras symptomen av värme och dämpas av kyla, dvs i vissa fall kunde symptomen dämpas med kallvatten eller is. Men det funkar tydligen inte på alla.

                      På samma ställe hittade jag också ett intressant graderingstest i PDF-format, som man kan använda för att uppskatta hur jobbiga ens symptom är. Mina är nere på 8 nu, dvs nästan inget alls.


                      Hittade följande om diagnos:
                      [citat=restlesslegs.nu]Minimala kriterier: Dessa måste uppfyllas för en RLS-diagnos

                      1. Ett tvång att röra benen och vid svårare fall även i armarna, vanligtvis tillsammans med obehagliga känsloupplevelser i benen.

                      2. Oroskänsla i benen och vid svårare fall även i armarna, motorisk rastlöshet, som lindras av rörelser

                      3. Inaktivitet och vila förvärrar symtomen

                      4. Symtomen är, i det initiala skedet, starkare på kvällen och natten än annan tid på dygnet, symtomen har en cirkadiansk rytm och är som svårast mellan 22.00 och 04.00. I mer avancerade fall har patienten uttalade problem under dygnets alla timmar.
                      [/citat]

                      Och så stod det ett intressant stycke om brist på vissa ämnen. Det behöver inte ha med det att göra, men det kanske är idé att testa så man kan utesluta järnbrist etc.
                      [citat=restlesslegs.nu]Restless legs kan bero på järnbrist. Detta är ofta det första läkaren undersöker när en patient beskriver de typiska symtomen. Om besvären beror på järnbrist kan järntabletter hjälpa. Besvären kan i vissa fall även bero på brist av vitaminerna folsyra eller B12.[/citat]

                      Kommentera


                      • #12
                        Fia skrev:
                        På samma ställe hittade jag också ett intressant graderingstest i PDF-format, som man kan använda för att uppskatta hur jobbiga ens symptom är. Mina är nere på 8 nu, dvs nästan inget alls.
                        24

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag måste kyla mer min ben, har dom utanför täcket, har använt kylklampar också, nu lägger jag mig på magen och stretchar ut vaden med att tårna tar i madrasser och det kan också hjälpa. Det blir värre när jag har tränat och har träningsvärk. Nu har jag köpt magnesium tabletter och tar det när jag går och lägger mig, får se om det hjälper.

                          Kommentera


                          • #14
                            Hej på dig

                            Hejsan
                            Läste ditt inlägg och blev så lättad, att det finns någon där ute som har det som mig. Det är exakt samma problem som jag har, ska förmodligen få hjälp nu av min läkare. Nätterna blir så långa, då det är svårt att sova. Jag kan skriva tillbaks om min husläkare gett mig ett vettigt svar, då det kanske kan hjälpa dig. TACK O HEJ

                            Kommentera


                            • #15
                              Rahewa skrev: Visa inlägg
                              Hejsan
                              Läste ditt inlägg och blev så lättad, att det finns någon där ute som har det som mig. Det är exakt samma problem som jag har, ska förmodligen få hjälp nu av min läkare. Nätterna blir så långa, då det är svårt att sova. Jag kan skriva tillbaks om min husläkare gett mig ett vettigt svar, då det kanske kan hjälpa dig. TACK O HEJ
                              Du vet att denna tråd skapades 2006-04-10

                              Så förhoppningsviss så har han redan fått hjälp...

                              Välkommen till wF...






                              ------------------------------------------
                              Text Censurerad av wF: *** *** *** ** ***
                              ------------------------------------------
                              SvFF - FOTBOLLSMÖRDARE
                              ------------------------------------------
                              Djurgårdens IF - NY Yankees -Iloveny

                              Kommentera

                              Working...
                              X