Meddelande

Minska
No announcement yet.

Program för att komprimera DVD-filmer till mindre format med bra kvalite?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Program för att komprimera DVD-filmer till mindre format med bra kvalite?

    Tänkte göra om massa DVD-filmer och ha dem på hårddisken. Dock är 4,7 GB lite väl mycket utrymme och jag har ändå en tjockTV så kommer kanske inte se någon skillnad. Vilket format är bäst för att bibehålla kvalitén men minska storleken? DIVX, XVID, X264 (eller vad det heter, börjar på X iaf). Vilket program är att rekommendera?
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

    Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

  • #2
    Min erfarenhet är att du inte kan få ner filstorleken utan att kvalitén försämras alls. Har testat bl.a. mpeg-4.

    Personligen tycker jag du gör precis tvärtom: Det är bättre att ha filmerna på externa media (DVD-skivor) som ju bl.a. inte går sönder lika lätt.

    Förresten, kan du öht se filmerna på TV:n om du har dom i datorn?
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      käns som o gå åt fel håll men är de det du vill så rekomenderar jag Divx
      Finns massor av Dvd>divx encoders ute på marknaden

      bara o söka lite
      " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

      Kommentera


      • #4
        Danne V skrev: Visa inlägg
        Förresten, kan du öht se filmerna på TV:n om du har dom i datorn?
        Datorn är kopplad till TV:n så det går bra. Naturligtvis blir det en kvalitetsförsämring med det är ju samma med mp3. Frågan är om det blir så mycket att det är tydligt märkbart. Har som sagt en äldre TV.

        Skivorna kommer finnas kvar även om de även finns i digitalt format. Digitalt är dessutom så mycket smidigare.
        http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

        Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

        Kommentera


        • #5
          xtreme skrev: Visa inlägg
          Frågan är om det blir så mycket att det är tydligt märkbart. Har som sagt en äldre TV.
          Nej, det blir det inte om du kör med en bra codec med rätt inställningar. Kör med Xvid, den är OpenSource och finns för massor av plattformar och är den mest använda codecen nuförtiden.

          Fast att sitta och koda om sina DVD-skivor själv låter ju enormt jobbigt när det finns folk som redan gjort det jobbet. Har du en ordentlig uppkoppling så kan du ju lika gärna suga ner filmerna i Xvid-format från närmsta fildelningsnätverk. Om du redan äger filmerna så kan ju inte ens den mest politiskt korrekte fildelningshataren ha åsikter om det.

          Kommentera


          • #6
            http://www.webforum.nu/showthread.ph...25#post1459025
            Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
            Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

            Kommentera

            Working...
            X