Meddelande

Minska
No announcement yet.

Domännamn som innehåller egennamn?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Domännamn som innehåller egennamn?

Kan man skaffa sig ett domännamn som innehåller ett egennamn inom domännamnet eller är det inte tillåtet?

Alltså säg att jag vore ett stort fan av författaren Ranelid (han behöver inte oroa sig ) skulle jag kunna skaffa ett domännamn i stil med:

RanelidTheHero eller RanelidFansUnited eller...

Spelar det nån roll om personen är svensk eller annan nationalitet?

Hm... Det borde väl vara OK. I Ranelid-fallet (långt fall...) är det ett efternamn. Så "LarssonFansUnited" hade väl inte kunnat skapa nåt problem.

Sen hänger det nog mycket på vad du har på domänen också

Min magkänsla säger att så länge inte domänen, eller innehållet, utger sig för att vara den specifika personen, eller en "officiell" sida för denne torde det vara helt okej.
    /Sharkey

StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

Kommentera

Du får skaffa vilket domännamn du vill. ICANN (som administrerar alla världens domäner) bryr sig inte.

Däremot kan ju någon som känner sig träffad ha synpunkter. Registrerar du "zlatanibrahimovic.com" så kommer du sannolikt att bli kontaktad av hans advokater eftersom jag är ganska säker på att han har skyddat namnet. Registrerar du "svenlarsson.se" är det däremot knappast några problem.

Om du registrerar en domän enligt dina exempel så är det ju tydligt att du avser en enskild, nu levande individ. Den personen KAN ju anse att domänen är stötande/kränkande och då KAN du bli stämd av honom eller hans ombud.

Men alltså, ICANN själva lägger sig egentligen inte i vilket domännamn du registrerar. Det enda tillfälle dom gör det är om någon vänder sig till dom och åberopar deras UDRP (https://www.icann.org/resources/pages/help/dndr/udrp-en).
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

Kommentera

Jag hade inte tänkt utge mig för att vara någon jag inte är eller påstå att det var officiellt på något sätt.

Däremot leker jag med tanken på en webbplats som i positiv mening rör en nu levande person.

Danne V skrev: Visa inlägg
        Om du registrerar en domän enligt dina exempel så är det ju tydligt att du avser en enskild, nu levande individ. Den personen KAN ju anse att domänen är stötande/kränkande och då KAN du bli stämd av honom eller hans ombud.
        ...
        Men det här låter ju inte jättebra, för om man öppnar för kommentarer kan man ju inte garantera vad som dyker upp och då skulle man alltså kunna hamna i klistret om vederbörande ogillar något i en kommentar eller något på själva webbplatsen, även om det inte var menat negativt... ?

Eller menade du att de blir stötta av själva domännamnet som sådant? Inte något missförstånd av något som står på sidan?

Kommentera

aasah skrev: Visa inlägg
          Jag hade inte tänkt utge mig för att vara någon jag inte är eller påstå att det var officiellt på något sätt.

Däremot leker jag med tanken på en webbplats som i positiv mening rör en nu levande person.

Men det här låter ju inte jättebra, för om man öppnar för kommentarer kan man ju inte garantera vad som dyker upp och då skulle man alltså kunna hamna i klistret om vederbörande ogillar något i en kommentar eller något på själva webbplatsen, även om det inte var menat negativt... ?

Eller menade du att de blir stötta av själva domännamnet som sådant? Inte något missförstånd av något som står på sidan?
          Du frågade om domännamnet. Inte vad folk kan tänkas skriva/kommentera.
          Jag svarade således på frågorna om domännamnet, inte vad folk kan tänkas skriva/kommentera.
          Föreslår att du helt enkelt kontaktar personen det handlar om och frågar om lov.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

Du får väll inte förtala någon, varken i ord eller skrift (?)
            Sedan är väll det en tolkningsfråga vad personen anser som förtal/kränkning.

Skapar du en vacker sida, som sedan blir besudlad av elaka kommentarer i ex. en gästbok så :
            1. du är skyldig till allt som skrivs på din sidan
            2. Även om personen ser dina goda tankar så döljs den ju kanske av skit och där med vill personen inte ha sidan kvar.
            ---------------
            http://fun.axplock.com
            Ett gott skratt förlänger livet

Kommentera

Working...
            X