Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur bygger jag en tillförlitlig webbtjänst med shared hosting (Binero)?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur bygger jag en tillförlitlig webbtjänst med shared hosting (Binero)?

Jag står i startgroparna att dra igång en affärskritisk webbtjänst. Eftersom min ekonomi är begränsad och mina Linux-kunskaper inte heller är att skryta med så lutar det åt att börja med shared hosting, webbhotell alltså. Binero verkar få bra kritik när det gäller upptid och tillförlitlighet. Har ni andra erfarenheter? (Gäller endast webb+databas, ej mail)

Det lutar åt att jag gör en första version i PHP+MySQL. Har det några nackdelar när det gäller skalbarhet mm jämfört med ASP.NET+MSSQL? (hos binero)

Hur bygger jag ett system för att övervaka min webbtjänst (monitoring), så att jag inte får för mycket trafik mm? hur kan jag isåfall hantera ökningen?

Shared hosting hos binero, hur stor belastning klarar systemet? Antar att databasen är flaskhalsen.

Hur löser jag backup-biten? Har hört att man kan köra cronjob på binero, det låter bra. Behöver ta backup på databasen åtminstone varje natt, vilket sätt är bäst? Kan man packa ihop hela databasen till en zip-fil och sen maila hem backupen? eller finns det bättre lösningar, med t.ex. inkrementell backup?

Hur hanterar jag URLen och jag vill ta steget upp till egen server, antingen via VPS eller dedikerad server. Går det bra med nån form av Header-meddelanden för att föra vidare trafiken? Har tänkt använda mig av https, om det nu har nån betydelse i den här frågan.

Har ni några andra råd, rekommendationer eller erfarenheter att dela med er av affärskritiska system?

Affärskritiska grejer skulle jag inte köra på shared hosting där du är beroende av vad andra kunder kan hitta på. Jag skulle sätta upp två VPSr hos två olika leverantörer och börja med en enkel DNS-övervakning med låg TTL hos exempelvis DNS made easy. VPS-tjänster kan du få managed nuförtiden om du inte vill pilla med dem själv.

Backupen gör du via cronjob med mysqldump ut till en fil som du sedan kör över till backupservern med hjälp av rsync, så slipper du skicka över all data varje gång.
    Utan en punkt hade den här meningen aldrig tagit slut

Webbradion - podcast för webbutvecklare | Blogg | Jobb

Kommentera

Tack för ett bra svar! Backuplösningen låter bra. Den redundanda tillförlitlighetslösningen du pratar om med två leverenatörer (sites) tror jag blir svår, eftersom det blir problem med att hålla databasen synkad då. Antar att det inte är det enklaste?

Ang. övervakningen så är har jag lite dålig koll på vad det är för övervakning du pratar om. Fungerar det som så att den pingar med jämna mellanrum för att se om servern är uppe? Om inte så vad gör man då?
      Jag tror också att jag skulle behöva övervakning av de resurser jag har, om det är möjligt. Behöver jag, och går det att övervaka t.ex. trafikmängd, minne, cpu, lagringsplats, responstider? eller är det bara overkill? Men det skulle ju vara bra att bli varna om det är något som börjar gå snett. Men har en känsla av att jag tänker på lite för mycket säkerhet... man får väl ta en risk också.

Två managed VPS-tjänster låter ganska dyrt? Hur mycket skiljer i prestanda på en billig VPS-tjänst och shared hosting? Är det t.o.m. så att shared hosting har bättre prestanda då? Vilka prisklasser pratar vi om? Binero tar ju 138kr/månaden för sitt företagskonto, det är bra pris tycker jag. Om binero trots allt går ner, hur långa nertider kan man räkna med?
      Ett alternativ är Amazon EC2, men då börjar det bli lite väl dyrt 72$/månad + trafik. Någon som har erfarenhet av det?

Kommentera

http://www.binerodrift.se kan du se massor med statistik kring Bineros drift. Där hittar du information om nedtid, vad som orsakade och mycket mer.

Kommentera

Tack det var en bra sida!

Jag tror faktiskt att jag kan lita på bineros upptid, tror att jag inte kan få så mycket bättre. En VPS är väl på sätt och vis också shared hosting, och lär väl ha liknande problem med upptid mm, fördelen är väl att jag kan använda mer plattformar än php+databas, men det behövs inte just nu.

Det jag vill övervaka är mer prestandan, såg lite snabbt att Pingdom hade både upptids- och prestanda-mätningar och larmar annars, vilket kan vara intressant. Ett alternativ kan väl vara att skriva ett eget test sytem som ligger på annan dator, som requestar nån sida som inluderar databasuppslagning och larmar om prestandan sjunker? Vad tror ni om ett sånt alternativ?

Räcker inte webbhotell, så är väl nästa steg en dedikerad server ur prestandasynpunkt, eller molntjänst. Men då stiger ju priset en hel del.

Kommentera

VPS är klart bättre än webbhotell om man har lite krav på driftsäkerhet, tillgänglighet, säkerhet etc iom att du har en egen server (virtuell iofs, men..) med en viss mängd resurser. På ett webbhotell delar du de där resurserna med ett gäng andra siter som kan vara hur dåligt skrivna som helst. Dessutom är det säkrare med en egen server då den är mer isolerad då attackytan blir mindre, och det är mindre risk att man drabbas av kända säkerhetshål.

Kommentera

Tack för all värdefull info! Just nu lutar det åt en VPS-tjänst från GleSYS, de har väldigt attraktiva priser. http://glesys.se/serverhotell/vps/
              Vad har ni för erfarenheter av VPS? Är upptiderna bra? (för man delar ju fortfarande "dator" med andra kunder).

Dock så har jag inte den blekast aning om hur mycket resurser jag behöver, men det verkar som att man enkelt kan lägga till mer efter hand, då kanske man kan "växa" till nästa nivå, eller krävs det nån uppgradering då tro?

Är det nåt speciellt man ska tänka på, t.ex. nån extratjänst som är viktig att ha? Man vill ju gärna kunna starta om den remote själv men det verkar ingå.

Sen var det de där med dubbla leverantörer och övervakning som Gislaved skrev om. Visst blir det väldigt svårt att ha dubbla sajter när jag måste ha MySQL-databaserna i synk? Annars är det ju en lockande tanke med två leverantörer, jag ska tänka på saken.

Kommentera

Har haft GleSYS sen februari 2008, har hitintills fungerat utmärkt,
                snabb support och bra information vi de få driftstörningar som varit.
                GleSYS kör en egen kontrollpanel för att managera vps servern, kan eventuellt sakna några funktioner där.
                Men ett STORT plus är att man kan låna etra minne - gratis - vid typ uppgraderingar när man behöver extra karft.

Har min backup server på SCAN-HOST(.com) sen några veckor tillbaka, detta är dock en ny installation så jag har ingen längre erfarenhet av dem än så länge.
                Dock bra priser och prestanda.
                Scan-Host kör SolusVM kontrollpanel, en ny men bra panel, det enda som saknas är möjlighet att köra egna backuper via gränssnittet.

Kommentera

Working...
                X