Meddelande

Minska
No announcement yet.

Awstats & htaccess problem

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Awstats & htaccess problem

Jag ligger hos binero. På min personliga sida har jag WordPress installerat i rooten, i och med det så har jag en htaccess för att åstadkomma "snygga url'er". Detta gör dock att jag kan inte besöka statistiken (Awstats), utan får då felmeddelande.

Jag borde ju kunna lösa detta med htaccess tycker man, men ingen RewriteCond jag testat funkar. Kanske har det något att göra med att Awstats egentligen ligger länkat till dokument bakom webbrooten?

Awstats skrev:
    Error: Access to statistics is only allowed from an authenticated session to authenticated users.

Setup ('/etc/awstats/awstats.eyesx.com.conf' file, web server or permissions) may be wrong.
    Check config file, permissions and AWStats documentation (in 'docs' directory).
    .htaccess
    Kod:
    <IfModule mod_rewrite.c>
    RewriteEngine On
    RewriteBase /
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
    RewriteRule . /index.php [L]
    </IfModule>
    Några förslag på hur jag löser detta så att jag kan komma åt statistiken?
    /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
    Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

Tror inte det där har något alls göra med htaccess/mod_rewrite.

awstats klagar på att filen inte har rättigheter att läsas.
    Kolla att du kan läsa filen.

Kommentera

MarkusHelin skrev:
      Tror inte det där har något alls göra med htaccess/mod_rewrite.

awstats klagar på att filen inte har rättigheter att läsas.
      Kolla att du kan läsa filen.
      Jodå visst beror det på htaccess-filen eftersom problemet inte kvarstår när jag tar bort den Det som händer vanligtvis är ju att man får upp en sådan standard htaccess login. Den kommer inte upp nu och jag får alltså aldrig chansen att logga in. Detta orsakas ju på något sätt av dom rewrite_mods jag har.

Kommentera

Hej Tengblad!

Antar av din fråga att du har satt lösenord på awstats-katalogen...

Har för mig att det räcker med att lägga till [kod]ErrorDocument 401 "Unauthorized[/kod] i .htaccess för webbplatsen.

Du skall alltså inte behöva några rewriteconds eller andra specialare i ,htaccess för awstats-katalogen i det läget om jag inte missminner mig...

.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><(((º> Weee man !

Kommentera

w333! skrev:
          Hej Tengblad!

Antar av din fråga att du har satt lösenord på awstats-katalogen...

Har för mig att det räcker med att lägga till [kod]ErrorDocument 401 "Unauthorized[/kod] i .htaccess för webbplatsen.

Du skall alltså inte behöva några rewriteconds eller andra specialare i ,htaccess för awstats-katalogen i det läget om jag inte missminner mig...
          Stämmer bra det. Ska testa ditt förslag.

Kommentera

RewriteEngine Off
            I awstatskatalogen?
            Min alldeles egna directory listing.

Kommentera

colione skrev:
              RewriteEngine Off
              I awstatskatalogen?
              Njae, det brukar inte räcka eftersom problematiken uppkommer pga att det saknas en 401-felkodssida trots att default-konfigurationen för webbservern har med den i sin grundinställning (om inte Tengblad har fler regler än vad som redovisats i frågan, eller lyckats meka till .htaccess i awstats-katalogen så att awstats inte funkar pga annan orsak förstås) .
              En aktuell beskrivning av problematiken finns t.ex. här: http://www.andrewrollins.com/2008/01...d-directories/

Skillnaden mot det som står i den artikeln gentemot mitt förslag är att användningen av [kod]ErrorDocument 401 "Unauthorized[/kod] istället för [kod]ErrorDocument 401 /401.html[/kod]gör att man inte behöver skapa någon extra fil i filsystemet. Detta eftersom det som står efter "dubbelfnutten" är det felmeddelande som sänds till klienten (för användning när/om inloggningen misslyckas) när man kör den syntaxvarianten.

Och att det går att få det att funka kan jag intyga - jag kör just den lösningen själv på Binero

.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸. ><(((º> Weee man !

Kommentera

Jag har ingen erfarenhet av awstats och wordpress (movabletype eller annan bloggmjukvara heller för den delen) tillsammans. Men fel som uppstår pga mod_rewrite brukar kunna gå att avhjälpa med en rewriteengine off. Men du har säkert rätt.
                Min alldeles egna directory listing.

Kommentera

w333!

Tack! Har sökt massa skit, provat massa skit. Drog en sökning på med binero bland allt .htaccess awstats o.v.s. och ditt var lösningen!

Antar att det är Binero-specifikt detta. Tackar!

Kommentera

Hade helt glömt denna tråd Tack w333!

Kommentera

Working...
                    X