Meddelande

Minska
No announcement yet.

CRONJOBS Raspberry pi

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• CRONJOBS Raspberry pi

Hej, jag har suttit denna kväll och fixat min raspberry pi som jag hade liggandes till en hemma server, men nu har jag gjort ett enklare script. Men jag vill kunna göra ett cronjob till detta script. Hur gör jag detta?

Jag har rasbian installerat på Pi:n och läste mig till att man kan göra något liknande detta som jag kört in

crontab -e

Sen i filen har jag skrivit detta i filen,
    30 * * * * /etc/php5 /var/www/cronjob/test.php

men får det inte att funka var har jag gjort för fel tro? Finns det något bättre sätt att göra? Jag har installerat apace2 och så, inte installerat lamp och så.

/etc/php5 är sökvägen till katalogen där PHP:s konfigurationsfiler ligger
    Ändra till /usr/bin/php eller bara php
    "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

okej ska jag skriva hela vägen till php scriptet också som jag gjort?

Kommentera

kan man se någonstans någon logfil som visar om ett cronjob har körs?

Kommentera

finns inget i sökvägen /usr/bin/php :/

Kommentera

Mycodez skrev: Visa inlägg

Sen i filen har jag skrivit detta i filen,
            30 * * * * /etc/php5 /var/www/cronjob/test.php

men får det inte att funka var har jag gjort för fel tro? Finns det något bättre sätt att göra? Jag har installerat apace2 och så, inte installerat lamp och så.
            Är det ett blanksteg efter php5? Det ser ut så enligt hur du skrivit. Testa i så fall med att ta bort blanksteget. Alltså

etc/php5/var/www/cronjob/test.php

Kommentera

får det inte att funka :/ jag är rätt så ny med att skriva cronobs på detta sätt,
              så fattar inte varför saker inte funkar:/linux har jag heller inte jobbat med så mycket.

jag följde detta när jag skulle installera min raspberry pi till webserver.
              http://www.instructables.com/id/Rasp...-Server/#step0

sen om någon snäll själ skulle vilja berätta hu jag gör min cronjobb det cron jobbet jag testar med vill jag ska köra var 5minut

Kommentera

okej ska jag skriva hela vägen till php scriptet också som jag gjort?
                Ja

finns inget i sökvägen /usr/bin/php :/
                Kör kommandot
                Kod:
                which php
                Så ska sökvägen till PHP skrivas ut. Vad skrivs ut då?
                På min paj är det /usr/bin/php

Men det ska som sagt fungera att bara skriva php istället för hela sökvägen.

sen om någon snäll själ skulle vilja berätta hu jag gör min cronjobb det cron jobbet jag testar med vill jag ska köra var 5minut
                För att köra var femte minut kan du skriva */5 på minutdelen
                "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

Okej Tack metalboy då ska jag testa detta och se hur detta fungerar

Kommentera

Working...
                  X