Meddelande

Minska
No announcement yet.

Å Ä Ö ställer till med problem

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Å Ä Ö ställer till med problem

Jag har skapat en fiktiv bokhandel till min mockfolio. Jag har lagt in ett antal titlar i databasen, och skapat en sida där man kan välja kategori, få upp en lista med böcker inom den kategorin, och sen kan man klicka på titeln för att öppna en sida med mer information om den valda boken.

För att slippa få knasiga tecken på hemsidan har jag skrivit å, ä och ö som å , ä och ö i databasen, och de visas lydigt som svenska bokstäver på hemsidan.

MEN, när man klickar på länken för att hämta informationssidan, så funkar detta enbart på de titlar som inte innehåller å, ä eller ö. Jag misstänker att http request kopierar titeln exakt som den ser ut på hemsidan, och när den ska jämföra med databasen så stämmer inte titlarna överens, eftersom databasen använder koder för dessa bokstäver.
    Jag provade att skriva å, ä och ö i databasen, men länkarna funkade inte då heller, eftersom http request då kopierade hemsidans knasiga tecken i form av ett ruter ess med ett frågetecken i, vilket ju inte fanns i databasen, osv.

Använder utf-8 i databasen, har skrivit in detta i såväl html- som css-fil.

Några råd?

Du bör låta bli att använda å , ä och ö i databasen, annars kommer du stöta på problem om du t.ex. vill kunna skapa en sök-funktion. Använd å, ä och ö.

Titta på funktionen urlencode()
    "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

Anledningen till att länkarna inte fungerar är för att ampersanden är reserverad för speciella funktioner i URLer. Dessutom gör du klokt i att länka till något unikt, såsom ett id-nummer. En titel behöver ju inte vara unik och du har fler poster med samma titel så skiter det sig.
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

Working...
      X