Meddelande

Minska
No announcement yet.

Smartast sätt?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Smartast sätt?

Hallo alla glada
    Jag sitter och utvecklar ett galleri åt en bekant. Men jag sitter nu och funderar på vad som är bästa sättet att lagra bilder. just nu sparar jag ner alla bilder i en mapp, och visar alla rakt upp och ner.

Men nu så vill min bekant sortera upp dem i mappar. så jag undrar vad som är smidigaste sättet att göra detta på?

Ska jag med hjälp av en databas kunna fortsätta att ladda ner alla bilder i en mapp sedan sortera upp dem i mappar med hjälp av en databas? så databasen skulle kunna ser ut på följande sätt

Folders:
    id - int(11) PK A_I
    Name - varchar(50)
    created - datetime

Files:
    id - int(11) PK A_I
    folderID - ID FK
    path - varchar(255)
    uploaded - datetime

eller ska jag lagra dem i strukturerad trädstruktur.
    typ
    upload
    - 2014-12-31
    - 2015-01-15
    - 2015-01-30

eller ska man kombinera detta?

MVH Robin

Jag skulle ta bort path från Files-tabellen och bara använda folderID. Sedan lägger du till parentFolderID i Folders-tabellen så att du på så vis kan hantera mappar med undermappar. På så vis slipper du dels ifrån problemet att path bara kan vara totalt 255 tecken samt att du kan flytta en helt mapp (indirekt med dess filer) till en annan plats i mappstrukturen bara genom att ändra parentFolderID. (När parentFolderID är NULL betyder det förslagsvis root-nivå)
    / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Ursäkta för sega svar
      Det låter som en väldigt smart lösning, börjat kolla på en sådant tänk
      Nu har jag också fått strul med mitt uppladdning istället, då jag provade köra detta bildgalleri via en mac då fungerade inte min uppladdning :/ den laddar upp en fil, Jag kör kombon codeigniter och dropzone,

Kommentera

Working...
      X