Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ta bort tusentalsavgränsare

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta bort tusentalsavgränsare

    Kan man styra hur man vill visa ett tal.
    Jag får med en tusentalsavgränsare, går det att visa talet utan den?
    Såhär ser koden ut.

    PHP-kod:
    <b>Fastighetens byggnadsår:</b>&nbsp;&nbsp;<?php echo $form_data['field']['9.Fastighetens byggnadsår']; ?>

  • #2
    http://php.net/manual/en/function.number-format.php
    Johan Norberg, webbutvecklare.

    @GitHub

    Läs min blogg

    Kommentera


    • #3
      Tack. Kan du specificera lite vilket stycke du hänvisar till. Där fanns ju sjukt mycket information.

      Kommentera


      • #4
        PHP-kod:
        string number_format float $number int $decimals string $dec_point "." string $thousands_sep "" 
        Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
        ><((((º>

        Kommentera


        • #5
          Pedda skrev: Visa inlägg
          PHP-kod:
          string number_format float $number int $decimals string $dec_point "." string $thousands_sep "" 
          Tack. Jag är nybörjare på PHP och har lite svårt för det. Om du skulle översätta min rad jag lade i första inlägget med det du förklarat. Hur skulle det se ut då?

          Kommentera


          • #6
            Wibbskii skrev: Visa inlägg
            Tack. Jag är nybörjare på PHP och har lite svårt för det. Om du skulle översätta min rad jag lade i första inlägget med det du förklarat. Hur skulle det se ut då?
            Det är bra att lära sig hur man läser dokumentation. Men okej:

            Kod:
            <b>Fastighetens byggnadsår:</b>&nbsp;&nbsp;<?php echo number_format($form_data['field']['9.Fastighetens byggnadsår'], 0, ',', ''); ?>
            Johan Norberg, webbutvecklare.

            @GitHub

            Läs min blogg

            Kommentera


            • #7
              casca skrev: Visa inlägg
              Det är bra att lära sig hur man läser dokumentation. Men okej:

              Kod:
              <b>Fastighetens byggnadsår:</b>&nbsp;&nbsp;<?php echo number_format($form_data['field']['9.Fastighetens byggnadsår'], 0, ',', ''); ?>
              Tack. Men det fungerar inte. Den avrundar till närmsta heltal istället. Alltså att 1,935 blir 2, det borde bli 1935.

              Jo det är klart att det är bra att kunna läsa dokumentation men jag ställde en fråga och fick tusen svar. Det är ju därför jag frågar för att kunna lära mig.

              Kommentera


              • #8
                Wibbskii skrev: Visa inlägg
                Tack. Men det fungerar inte. Den avrundar till närmsta heltal istället. Alltså att 1,935 blir 2, det borde bli 1935.

                Jo det är klart att det är bra att kunna läsa dokumentation men jag ställde en fråga och fick tusen svar. Det är ju därför jag frågar för att kunna lära mig.
                Hur lagrar du värdet? Kör var_dump($form_data['field']['9.Fastighetens byggnadsår']) och posta resultatet här.
                Johan Norberg, webbutvecklare.

                @GitHub

                Läs min blogg

                Kommentera


                • #9
                  Resultat: string(5) "1.935"

                  Kommentera


                  • #10
                    Wibbskii skrev: Visa inlägg
                    Resultat: string(5) "1.935"
                    Men okej, det där är ju FYI inte en tusentalsavgränsare utan ett kommatecken. Vet inte varför du lagrar årtal som sträng (eller flyttal ser det ut som?) men om du bara vill få bort tecknet borde du kunna köra str_replace och ersätta det med "ingenting", såhär:

                    Kod:
                    echo str_replace('.', '', $form_data['field']['9.Fastighetens byggnadsår']);
                    (PHP konverterar värden automatiskt om du inte explicit konverterar det. "1.935" som sträng ser ut som ett s.k. flyttal med decimaler, så om du konverterar det till ett "heltal" (integer) så kommer det att behöva avrunda uppåt eller neråt.)
                    Johan Norberg, webbutvecklare.

                    @GitHub

                    Läs min blogg

                    Kommentera


                    • #11
                      str_replace('.', '', $form_data['field']['9.Fastighetens byggnadsår']);

                      EDIT: rackans blev tvåa.
                      http://tumba25.net

                      Kommentera


                      • #12
                        Tack casca och drew, det fungerar perfekt.

                        Kommentera

                        Working...
                        X