Meddelande

Minska
No announcement yet.

Stabil lösning för leverans av mail?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stabil lösning för leverans av mail?

Tjena hej!

Håller på med en lösning för att kunna leverera större mängder med mail, till en plattform som vi säljer på licens, med ca 65 sajter i dagsläget. Jag har satt upp en mailserver på Linode, med Postfix, Dovecot och autentisering av användare/adresser som ligger i en MySQL-databas.

Allt fungerar bra såhär långt, jag kan både skicka och ta emot mail via servern. Jag har även installerat ett SSL-certifikat (via GlobalSign, inte ett self-signed) samt genererat DKIM-nyckel så att alla utgående mail från server signeras.

Har även ställt in rate-limit i Postfix, så att mail inte levereras i allt för snabb takt, utan köas upp av Postfix och levereras med ett begränsat antal anslutningar, med i nuläget max 1 mail per sekund. Allt detta för att bygga reputation och inte riskera att bli svartlistad.

Nu till själva funktionen för att skapa dessa mail. Vi använder Swiftmailer för att skicka mail, och min tanke är att ha en databas med två tabeller, en "MailJob" och en "MailQueue", där man skapar utskick och knyter varje mail till ett visst jobb. Det kan handla om nyhetsbrev, fakturaaviseringar och annat.

Till grundfrågan, vilken är bäst approach när det gäller att bygga upp mailkön, antingen att ha en mailkö per sajt och ett cronjob per sajt, som skickar t.ex. 50 mail per minut tills kön är slut, eller att ha en databas för alla sajter, med en gemensam mailkö, så det bara blir ett cronjob, som skickar lika många mail per minut (ca. 50st)?

Med en mailkö och ett cronjob per sajt, blir det lite mer jobb att få alla cronjobs på plats, men lättare att isolera ev. problem. Sajterna är uppdelade på flera servrar i samma nät, så tanken var isf. att köra en mailkö med alla sajter på resp. server, i dagsläget 2 men kommer med tiden att växa också.

Hur hade ni gjort? Någon med erfarenhet av liknande?

Tacksam för för -och nackdelar för resp. lösning och annan feedback.

[Edit] Kör även med Amavis och Clam-AV för virussökning av utgående/inkommande mail, samt SpamAssassin.

Tack!
    Last edited by MickeA.com; 2014-08-05, 03:34. Anledning: Tillägg
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".
Working...
X