Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hämta data från mysql efter url?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hämta data från mysql efter url?

    Skriver jag sidan.php?id=1 så vill ja skriva ut information som finns just på det id.

    något i stil med detta vill jag ska hämtas från databasen. Men vet inte hur jag ska skriva koden så han ska hämta id nummer från url.


    SELECT * FROM lead WHERE id = ".$id
    Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

  • #2
    Vet inte om jag är ute och cyklar nu men kan det vara denna kod jag letar efter? Om det är det så funkar det inte ändå

    PHP-kod:

    <?php
    $dbhost 
    '';
    $dbuser '';
    $dbpass '';
    $conn mysql_connect($dbhost$dbuser$dbpass);
    if(! 
    $conn )
    {
      die(
    'Could not connect: ' mysql_error());
    }

    $id = (int) $_GET['id']; 
    $sql "SELECT * FROM lead WHERE id = '$id'";  


    mysql_select_db('');
    $retval mysql_query$sql$conn );
    if(! 
    $retval )
    {
      die(
    'Could not get data: ' mysql_error());
    }
    while(
    $row mysql_fetch_array($retvalMYSQL_ASSOC))
    {
        echo 
    {$row['foretag']}  ".
             
    {$row['ort']}  ".
             
    {$row['mobilnr']} ".
             
    {$row['kontaktperson']} ".
             
    {$row['ovriginfo']} ".
             
    {$row['utfall']} ";

    mysql_close($conn);
    ?>
    Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

    Kommentera


    • #3
      Får du några felmeddelanden eller blir det bara en blank sida?

      Om du vill visa alla felmeddelanden kan du lägga till det här längst upp efter "<?php"
      PHP-kod:
      error_reporting(E_ALL);
      ini_set("display_errors""1"); 
      ...och det kan vara vettigt att kontrollera så id är satt
      PHP-kod:
      if(isset($_GET['id']) && is_numeric($_GET['id'])){
          
      $id = (int)$_GET['id'];  
          
      $sql "SELECT * FROM lead WHERE id = " $id ." LIMIT 1"
      } else {
          
      // Vad som händer om inte id finns
          
      die("Inget ID");

      Kommentera


      • #4
        Får bara en blank sida och inga felmeddelande trots att jag satt in koden du skrev ovan.
        Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

        Kommentera


        • #5
          Jag är så korkad! Jag har ju skrivet ett id som inte finns så det är ju inte konstigt att det inte kommer fram något resultat.
          Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

          Kommentera


          • #6
            Kan ju passa på att fråga om du vet vad detta problemet kan bero på ?

            Kod:
            Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in /storage/content/51/191351/crm.mivamedia.se/public_html/update_lead.php on line 30
            PHP-kod:

            if(isset($_GET['id']) && is_numeric($_GET['id'])){ 
            $id = (int)$_GET['id']; 
            $sql=" UPDATE lead (orgnr, foretag, kontaktperson, ftgnr, mobilnr, epost, besokadress, ovriginfo, utfall, datum, ort, agare, senastupdaterad)
            VALUES ('
            $orgnr', '$foretag', '$kontaktperson', '$ftgnr', '$mobil', '$epost', '$besokadress', '$ovriginfo', '$utfall', '$datum', '$ort', '$agare', NOW())
            WHERE id=" 
            $id ." LIMIT 1"";
            } else { 
                // Vad som händer om inte id finns 
                die("
            Inget ID"); 
            }  <!--- linje 30 
            Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

            Kommentera


            • #7
              Du har ett citationstecken (") för mycket efter LIMIT 1 några rader ovanför.
              "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

              Kommentera


              • #8
                metalboy skrev: Visa inlägg
                Du har ett citationstecken (") för mycket efter LIMIT 1 några rader ovanför.
                När jag tog bort det fick jag.


                Kod:
                Error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(orgnr, foretag, kontaktperson, ftgnr, mobilnr, epost, besokadress, ovriginfo, u' at line 1
                Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

                Kommentera


                • #9
                  En UPDATE-sats ska skrivas som
                  Kod:
                  UPDATE [LOW_PRIORITY] [IGNORE] table_reference
                      SET col_name1={expr1|DEFAULT} [, col_name2={expr2|DEFAULT}] ...
                      [WHERE where_condition]
                      [ORDER BY ...]
                      [LIMIT row_count]
                  (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/update.html)

                  Skriv alltså om det så här:
                  PHP-kod:
                  $sql="UPDATE lead SET orgnr='$orgnr', foretag='$foretag', kontaktperson='$kontaktperson', ftgnr='$ftgnr', mobilnr='$mobil', epost='$epost', besokadress='$besoksadress', ovriginfo='$ovriginfo', utfall='$utfall', datum='$datum', ort='$ort', agare='$agare', senastupdaterad=NOW()
                  WHERE id=" 
                  $id ." LIMIT 1"
                  Jag vill också passa på att påpeka att PHP:s mysql-funktioner är deprecated. Det betyder att de kommer att försvinna i någon av de kommande versionerna. Titta gärna på PDO eller Mysqli istället.
                  "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

                  Kommentera


                  • #10
                    metalboy skrev: Visa inlägg
                    En UPDATE-sats ska skrivas som
                    Kod:
                    UPDATE [LOW_PRIORITY] [IGNORE] table_reference
                        SET col_name1={expr1|DEFAULT} [, col_name2={expr2|DEFAULT}] ...
                        [WHERE where_condition]
                        [ORDER BY ...]
                        [LIMIT row_count]
                    (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/update.html)

                    Skriv alltså om det så här:
                    PHP-kod:
                    $sql="UPDATE lead SET orgnr='$orgnr', foretag='$foretag', kontaktperson='$kontaktperson', ftgnr='$ftgnr', mobilnr='$mobil', epost='$epost', besokadress='$besoksadress', ovriginfo='$ovriginfo', utfall='$utfall', datum='$datum', ort='$ort', agare='$agare', senastupdaterad=NOW()
                    WHERE id=" 
                    $id ." LIMIT 1"
                    Jag vill också passa på att påpeka att PHP:s mysql-funktioner är deprecated. Det betyder att de kommer att försvinna i någon av de kommande versionerna. Titta gärna på PDO eller Mysqli istället.
                    Nu funkade det. Tusen tack.
                    Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

                    Kommentera

                    Working...
                    X