Meddelande

Minska
No announcement yet.

skicka uppladdade bilder till server som mail

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • skicka uppladdade bilder till server som mail

    Hej!
    Är helt nybörjare gällande PHP.
    Hemsidan jag har idag är gjord i Wordpress så finns det nått plugin där så vore tips hjälpsamt.
    Annars så till script frågan?

    Skulle vilja ha detta utfört:

    När jag laddar upp bilder till en mapp via FTP på min server så vill jag att dessa bilder ska skickas automatiskt via ett mail med förtryckt text till ett gäng förinställda mailadresser utan att jag ska behöva gå via ett "formulär" på min hemsida där man ska bifoga filer m.m

    Utan kort o gott ett script som känner av om det ligger bild filer i en mapp så skickas de iväg som bifogade filer i ett mail.

    Alternativ 2

    Jag skickar upp min bild/er till en specifik mapp på min FTP server. sen via ett formulär/sida trycker på en send knapp utan att behöva fylla i en massa uppgifter som till vilken mail o innehåll m.m utan när jag trycker på "send" så tar den min bild/er i mappen och bifogar dessa i ett mail sedan raderas bilderna från servern. Samt att scriptet ska innehålla mailen den ska skicka till samt texten som ska stå i mailet.

    svårt att förklara men hoppas ni förstår så har ni tips på färdiga script eller tips som kan hjälpa mej på traven

    Jag använder mej utav ett Eye-fi kort så därför jag skulle behöva maila bilderna snabbt ute på fält.
    För kan va jag hittat bara kunna skicka bilderna till FTP så har oftast inte tid med att skriva o bifoga bilder manuellt som mail.
    Last edited by mediafoto; 2013-11-20, 20:42.

  • #2
    Det känns som att det finns risk för att det kommer gå snabbare att sätta sig och koda det själv än att hitta en WP plugin som fixar detta "out of the box"

    Min PHP är lite risig, men koden som sådan borde inte vara överdrivet avancerad att knacka ihop. Alla funktioner du behöver finns ju inbyggt i PHP.

    Problemet är att din webbsida inte har en susning om vad som händer på hårddisken om inget specifikt ber den att kolla efter.

    Antingen får du efter att du laddat upp bilderna gå in på sidan för att trigga en koll (dvs ditt alternativ 2), eller så får du sätta upp ett cron-job på servern som ligger och kör koden med jämna mellanrum.

    Jag skulle rekomendera det senare, kombinerat med en "hemkokad" lösning bestående av en ensam php-sida som anropas. gärna liggandes på en subdomän om du har möjlighet till det.

    Kommentera


    • #3
      rhdf skrev: Visa inlägg
      Det känns som att det finns risk för att det kommer gå snabbare att sätta sig och koda det själv än att hitta en WP plugin som fixar detta "out of the box"

      Min PHP är lite risig, men koden som sådan borde inte vara överdrivet avancerad att knacka ihop. Alla funktioner du behöver finns ju inbyggt i PHP.

      Problemet är att din webbsida inte har en susning om vad som händer på hårddisken om inget specifikt ber den att kolla efter.

      Antingen får du efter att du laddat upp bilderna gå in på sidan för att trigga en koll (dvs ditt alternativ 2), eller så får du sätta upp ett cron-job på servern som ligger och kör koden med jämna mellanrum.

      Jag skulle rekomendera det senare, kombinerat med en "hemkokad" lösning bestående av en ensam php-sida som anropas. gärna liggandes på en subdomän om du har möjlighet till det.
      Jao det bästa vore ju som sagt va nått fri stående hemmakok av script men är inte kunnig att skriva nått sj så tips på vart jag kan börja mä o expremintera

      Kommentera

      Working...
      X