Meddelande

Minska
No announcement yet.

Inloggning till ett administrationssystem?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Inloggning till ett administrationssystem?

Hej!

Har Nu lyckats plita ihop min första riktiga php-sida, och är nöjd med resultatet. Nu ska jag gå på nästa åtagande, och tänkte börja med själva administrationssidan, efter som det är det som framförallt är svårt.

Jag är på jakt efter ett ganska säkertloginscript, och framförallt ska inte undersidor kunna kommas åt utan att logga in. Jag behöver alltså veta vad som ska stå överst på undersidorna för att den som inte loggat in ska kunna komma åt dem.

Det går att göra på min nuvarande sida. Loggar man in och kommer till sidan start, och en gång varit inne på en sida, kan man genom att skriva adressen i adressfältet komma åt samma sida igen - det vill jag undvika.

Så som sagt - är tacksam för hjälp om var man kan hitta ett sådant system. Är som sagt rookie också, så helst skulle jag vilja hitta/få färdiga script. Kanske kan man göra en separat "kontroll-sida" och köra include "kontrollsida"?

Sidan jag ska tänkt göra är till min basketförening, och därför vore det ypperligt om det i administrationssystemet också fanns möjlighet att skapa olika rättigheter för olika medlemmar, så att coacherna kan skriva nyheter och ändra information om sitt separata lag, sitt egen lösenord etc, men inte ändra och pilla i andras lag. Lite avancerat kanske, men siktar man högt så...

Vet inte, men hoppas och tackar för hjälp.
    Last edited by noll5; 2006-02-04, 00:48.

tjena

Detta är inte alls svårt att göra, om du läser lite om sessions samt om mysql/php så kommer du kunna göra det här ganska lätt !

Angående rättigheterna så får nog någon annan svara på det
    Last edited by clovec; 2006-02-09, 13:42. Anledning: ändrning

Kommentera

Jag brukar som du nämnde ha en egen fil med kontroll först på varje sida som skall kontrolleras. Typ:
      require("kontroll.php");
      I den filen kan du tex köra session_start, sen med hjälp av session-variabler kolla om personen är inloggad eller har tillräckligt behörighet, om inte så visa ett inloggningsformulär.

Kommentera

header location

Hej!

Jag håller nu på att skapa ett inloggningsformulär där användaren ska komma till en egen user-sida om inloggningen fungerade och annars skickas tillbaka till loginsidan.

Så här ser index-filen ut:
        PHP-kod:
         if(isset($_POST['login'])){

header('Location:login.php');
          } 
        Och så här login-filen
        PHP-kod:
        function Login(){
            if(isset(
        $_POST['username']))
                    {

$mysqli DB::getInstance();

$username $mysqli->real_escape_string($_POST['username']);

$password $mysqli->real_escape_string($_POST['password']);

$query "SELECT username WHERE username = '$username'AND password='$password' ";

if(
        $result $mysqli->query($query))
                        {

header("location : user.php");
                        }            
                        else
                        {

header("location:index.php");
                        }    
                    }    
            } 
        Det ända som händer när jag klickar på logga in knappen är att urln ändras till följande index.php?login=Logga+in

Vad gör jag för fel?
        Last edited by annaco; 2015-12-16, 14:13. Anledning: la den fel

Kommentera

Jag tror du har missat att ange method="post" i form-elementet.

Du borde skapat en egen tråd om detta istället för att posta i någon annans.
          Zend Certified PHP Engineer

Kommentera

Märkligt att en nio år gammal tråd dyker upp.
            Men det är samtidigt ett bevis på hur viktigt Webforum är bland sökmotorer.
            Så det är en ljusnande framtid!
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Kommentera

Working...
            X