Meddelande

Minska
No announcement yet.

PHP4 eller PHP5?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• PHP4 eller PHP5?

Vad säger ni till en nybörjare som ska lära sig PHP. Vad är bäst på att lära sig till grund? PHP4 eller PHP5?

Tänkte nämnligen köpa mig en bok men valet står mellan denna och denna.
    ¿Te gusta la música?

Visserligen är det fortfarande vanligast med PHP4, men varför lära sig något gammalt? Satsa på PHP5 så får du dessutom (om du vill) in lite objektorientering innanför pannbenen. Det skadar aldrig
    -

Kommentera

Så likheten mellan PHP4 och PHP5 är inte så stor?
      ¿Te gusta la música?

Kommentera

[citat=bluxbluxo]Så likheten mellan PHP4 och PHP5 är inte så stor? [/citat]Den är inte alls särskillt stor. Visa områden är olika men fortfarande samma syntax och det mesta likt. Det går göra det mesta på php4-sätt även om det är att föredra att göra det på 5:ans sätt.

/r Varför denna tråd i eviga kriget?

Kommentera

Men kommer PHP4 fortsätta utvecklats eller kommer det dö ut?

För mig så lutar det mer att köpa PHP4-boken eftersom i nuläget är mer vanligare och det finns mer webhotell som tar hand om php4.
          ¿Te gusta la música?

Kommentera

Jag tycker du ska ta PHP5-boken. Skulle tippa på att det mesta av det som står i den boken är med all sannolikhet applicerbart även i PHP4-miljö. Det är samma författare och samma struktur på innehållet. Du får däremot en färskare vara om du skaffar PHP5-boken.
            Och angående webbhotell och php5 så kommer det troligtvis stödjas i större utsträckning framöver. Aleborg har redan idag en server med php5 t.ex.
            Last edited by Gein; 2005-02-28, 12:38.
            The future is today, worry about it tomorrow

Kommentera

[citat=bluxbluxo]Men kommer PHP4 fortsätta utvecklats eller kommer det dö ut?[/citat]PHP4 kommer att ersättas av PHP5 så fort webbhotellen vågar ta steget...
              Recursion - See recursion.
              Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Kommentera

[citat=Qimen][citat=bluxbluxo]Så likheten mellan PHP4 och PHP5 är inte så stor? [/citat]Den är inte alls särskillt stor. [/citat]Antar att du menar att skillnaden inte är speciellt stor

[citat=bluxbluxo] Men kommer PHP4 fortsätta utvecklats eller kommer det dö ut?

För mig så lutar det mer att köpa PHP4-boken eftersom i nuläget är mer vanligare och det finns mer webhotell som tar hand om php4. [/citat]"Kommer Windows 98 fortsätta utvecklas eller kommer det dö ut?" Förr eller senare kommer PHP4 ha ersatts helt (nästan iaf) av PHP5.

Fler och fler hotell går över till PHP5 så att köpa boken av det själet tycker jag verkar dumt. Om du inte går in på den objektorienterade delen så är skillnaderna inte alls speciellt stora och då fungerar de flesta php5-script på en php4-maskin (med vissa modifikationer).

Flyttas från Det eviga kriget.
                -

Kommentera

Ni faktist har rätt!

Jag ska nog ta och betälla denna. Den är ju snuskbillig!
                  ¿Te gusta la música?

Kommentera

Working...
                  X