Jag har försökt fått mina variabler "u_lage" "u_skil" "u_diff" "i_till" till värden som fungerar i denna funktion.
Om jag gör int(input()) så kan jag inte använda mig av 0.0 värden, och använder jag float(input()) så funkar inte dessa i min beräkning konstigt nog!
Python 3.0 är det som gäller
Om jag gör int(input()) så kan jag inte använda mig av 0.0 värden, och använder jag float(input()) så funkar inte dessa i min beräkning konstigt nog!
Python 3.0 är det som gäller
Kod:
def testa(): print( '\n\n\n' 'Talföljder' '\n' ) # utgångsvärden u_lage = float(input('Ange det första utgångsvärdet: ')) print( '\n\nVälj skiljetecken\n' '1) Addition\n' '2) Substaration\n' '3) Multiplikation\n' ) u_skil = float(input('Vad ska skiljetecket vara: ')) u_diff = float(input('Ange värdet för differens: ')) # intervall i_till = float(input('Vilket intervall: ')) i_till += 1 int(u_lage) int(u_skil) int(u_diff) int(i_till) # confirm print( '\n#####################\n' 'Du har valt följande:\n' 'Från talet', u_lage, 'ska det', '(', u_skil, ') med', u_diff, 'i intervallet', i_till - 1, '\n' '\nStämmer detta? \n"j" = ja \n"n"= nej' ) con = input('Välj: ') if con == 'j': print('Räknar...\n\n') elif con == 'n': print('Skickas tillbaka...\n\n') return 0 # for loop y = u_lage for x in range(1, i_till): if x < 10: print('x=', x, ' y=', y) else: print('x=', x, 'y=', y) if u_skil == '1': y = y + u_diff elif u_skil == '2': y = y - u_diff elif u_skil == '3': y = y * u_diff else: import time time.sleep(1) print ('ERROR...') time.sleep(1) print ('Du kan bara välja angivna skiljetecken!') time.sleep(1) print ('Laddar nästa...\n\n\n') time.sleep(3) return 0
Kommentera