Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hjälp med en beräkning!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med en beräkning!

Hej, jag har ett litet problem nu igen när jag håller på med ett program ^^

Problemet är detta. Jag har en listbox där jag lägger till saker så står det typ så här:

1. Coins
    2. Bones
    3. Torva platebody
    4. Coins
    5. Raw shark
    6. bones

osv.....

Det jag vill göra är att se hur många gånger sedan det var jag la till "Torva plateboady" dvs 3 gånger sedan. Men jag vet inte hur jag ska göra det eftersom det alltid varierar. Så det kunde lika bra ha varit på plats 4 och då hade det varit 2 istället.. Någon som vet hur jag kan skriva för att få det att kolla hur många gånger sedan jag la till det?

Det här är bara funderingar och spekulationer från min sida då jag i princip aldrig sysslat med .NET i någon form, men, here goes...

Kan du inte samtidigt som du lägger till saker i din listbox även lägga till dem i en array och sedan ta arrayens längd minus index för saken i fråga?
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

Jag kanske är trög, men vad menar du med "Så det kunde lika bra ha varit på plats 4 och då hade det varit 2 istället.."?
      Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
      ><((((º>

Kommentera

Arrays...
        roliga filmer, boka hotell, konferens, bilder, Spa

Kommentera

Jag menar att om jag dödar bossen och får just "Torva platebody" så ska jag lägga till den, sedan får jag andra saker och då ska det börja räkna hur många gånger sedan det var jag fick den. Sen kanske jag får den igen och då ska det sättas till 0 och börja räkna igen osv..

Kommentera

Så bones är helt enkelt tillagt för 0ggr sedan? Du räknar från noll

Kommentera

Ja, jag tänkte så eftersom att jag nyss la till det, lägger jag sedan till en så har jag fått --1-- sak sen jag la till bones.

Och hur skulle jag isåfall kunna göra detta med en array? För jag antar att jag kan använda en databas och inkrementera det så det räknar och när jag sedan lägger tlil "Torva platebody" blir det satt till 0. Jag håller på att lära mig om databaser nu så när jag kan det ska jag testa det!

Kommentera

Working...
              X