Meddelande

Minska
No announcement yet.

Problem med mySql och Loopia

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med mySql och Loopia

Jag har nu under ganska så lång tid försökt att porta en webbsida för mySql.
    Lokalt har jag nu lyckats ganska så bra delvis tack vare god hjälp härifrån.
    Nu är problemet att flytta databasen. Enligt Loopia så är det bästa sättet att skapa en "backup" dvs MySql Administrator skaparen sql-fil. Det gick snabbt och lätt, men problemet var databasnamnet. Jag hadde döpt min databas till "tillsammans"(en lokal förening), och gjort backuppen därefter. Men Loopia namngav min databas till "tillsammansaraby_se"(de gick tydligen efter domännamnet. Detta innebär att jag kan inte ladda upp den backuppen som jag har gjort.

Min fråga nu, finns det något enkelt sätt som jag kan göra, för att kopiera innehållet i min databas till "tillsammansaraby_se"?
    saw

Om du tittar i backuppen så borde den var en textfil.
    Byt ut tillsammanse till tillsammansaraby_se och testa
    /Hasse

Kommentera

Oj ja nu ser jag........fixat tack för hjälpen
      saw

Kommentera

Ännu mera problem.
        Har nu fixat en subdomän för att testa på alvar. Lägger upp filerna, har ändrat i webconfig så att
        connectionstring är korrekt men ERROR
        [kod]
        Could not load file or assembly 'MySql.Data, Version=6.5.4.0, Culture=neutral,
        PublicKeyToken=c5687fc88969c44d' or one of its dependencies. The system cannot find the file
        specified.
        //i webbconfig
        <add assembly="MySql.Data, Version=6.5.4.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=C5687FC88969C44D"/>
        [/kod]
        Loopia har vertion 5.1
        Hur kan jag lösa detta???
        saw

Kommentera

Har du till gång till phpmyadmin på loopia ?

Kommentera

Japp det har jag, kan jag lösa mitt problem där?
            saw

Kommentera

Du kan importera databasen i phpmyadmin.
              I och med att backuppen är en fil med sql kommando så är prognosen god på att du ska lyckas

Kommentera

Det var det första som jag gjorde, men det är ju inte det som är problemet. Det är ju en versionskonflikt...
                saw

Kommentera

Nu hänger jag nog inte riktigt med.
                  Talar vi om samma sak.
                  Har du loggat in från din browse i phpmyadmin på loopia
                  phpmyadmin kör ju bara sqlkommadona som om du du hade knackat in dom för hand

Kommentera

Nej som jag beskrev tidigare (kanske inte så utförligt). Jag har laddat up min backup så att databasen innehåller allt vad jag har lokalt. Jag har skapat en subdomän, så att jag skall kunna köra websiten som test först. Jag har laddat upp webbsiten och när jag försöker att köra så får jag felet. Den pekar på webb.config och visar Version=6.5.4.0.
                    När jag kollade på Loopia så visade det sig att de har version 5.1.
                    Det är ju detta som är problemmet.
                    saw

Kommentera

phpmyadmin är en webb applikation till skillnad från MySql Administrator.
                      Börja med att försöka hitta en adressen till din phpmyadmin och logga in så tar vi från där

Kommentera

Men är det så svårt att förstå, jag har fixat det därifrån det är ju vesionen som skillje mellan vad Loopia har installerat på sin server, och den vesion som jag har på min lokala server. När jag bygger detta i Visual Studio så lägger programmet till dessa uppgifter i webb.config.
                        Det har ingenting att göra med phpmyadmin eller MySql Administrator.
                        Jag är tacksam att du försöker men du måste läsa mina inlägg.
                        saw

Kommentera

Som den "snåle djävul" och ett stänk av kontroll freak jag är ,gav jag upp "Visual Studio" för många år till förmån för linux och gedit .
                          Som jag fattade dig så var det att flytta data från en mysql databas till till annan och jag har råkat ut för samma problem som du beskrev och har då försök hålla mig till phpmyadmin när jag flyttat data.
                          Om "Visual Studio" jävlas med dig en extra varv så får jag nog erkänna mitt tillkortakommande.

Kommentera

saw skrev: Visa inlägg
                            Nej som jag beskrev tidigare (kanske inte så utförligt). Jag har laddat up min backup så att databasen innehåller allt vad jag har lokalt. Jag har skapat en subdomän, så att jag skall kunna köra websiten som test först. Jag har laddat upp webbsiten och när jag försöker att köra så får jag felet. Den pekar på webb.config och visar Version=6.5.4.0.
                            När jag kollade på Loopia så visade det sig att de har version 5.1.
                            Det är ju detta som är problemmet.
                            Jag kör själv några websiter på Loopia och när jag tittar i mina web.config har jag alltid kommenterat bort referensen till MySql.Data.dll. I mina lokala web.config har jag däremot den referensen med. Det fungerar trots detta utmärkt på Loopia så dom måste helt enkelt ha referens till rätt MySql.Data.dll inlagd direkt i sina IIS.

Prova alltså att kommentera bort referensen i din web.config också!

Förresten, versionen av MySql.Data.dll som Loopia kör har inte stöd för "moderna" tekniker i Visual Studio som Entity Framework och andra .NET 3.5-modeller. Så jag hoppas nu inte att du har byggt datamodellklasser med Entity Framework eller liknande, för det kommer inte att fungera på Loopia. Men annars fungerar det bra om man håller sig till de gamla databasklasserna som det såg ut i .NET 2.0.
                            Olof Lagerkvist
                            LTR Data
                            http://www.ltr-data.se

Kommentera

Nu på morgonen när jag testade så fick jag ett annat felmedelande:
                              [kod]
                              An unhandled exception occurred during the execution of the current web
                              request. Please review the stack trace for more information about the error
                              and where it originated in the code

<add name="MySQLConn" connectionString="mitt.loopia;uid=inlogg;
                              pwd=losen;database=mindatabas"/>
                              //och sedan
                              private MySql.Data.MySqlClient.MySqlConnection DBConn = new
                              MySqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings
                              ["MySQLConn"].ConnectionString);

[/kod]
                              Har jag något fel i connectionsstringen?
                              saw

Kommentera

Working...
                              X