Meddelande

Minska
No announcement yet.

Konstiga tecken i listbox mm

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Konstiga tecken i listbox mm

Detta har jag inte upplevt tidigare. Jag har laggt till en ny funktion i den
    hemsidan som jag bygger, en uppload för bilder. Här förekommer det ju en del svenska tecken men det blir ...

Jag har försökt att spara i avancerade sparning(Swedish(IA5) - Codepage 20107
    Detta hjälper dock inte vad göra?
    Bifogade filer
    saw

Källkoden till sidan är sparad som UTF-8 men visas i webbläsaren som ISO-8859-1. Spara antigen källkoden som ANSI eller ange Content-Type: text/html; charset=UTF-8 alternativt:
    [kod]
    <meta http-equiv='Content-Type' content='Type=text/html; charset=utf-8'>
    [/kod]
    / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Tack för att du försöker men inte, det är samma sak.
      saw

Kommentera

Felet ligger garanterat i att filnamnen som du visar (ser vid närmare koll att det är bara de som blir fel eftersom "årstid" blir rätt) är sparade som UTF-8 men sidan visas som ISO-8859-1. Att ändra teckenkodning för visningen skulle inte bli bra, för då skulle filnamnen blir rätt, men resten av sidan (ex. "årstid") som är sparad som ansi skulle då visas fel. Men felet ser ut att vara att där filnamnen hämtas från blir de UTF-8. Har du problem att ändra på det så får du helt enkelt konvertera UTF-8 strängarna.
        / Jojoxx

Kommentera

Men det jag reagera på är att lokalt så visas det perfekt, men så fort jag lägger det på
          Loopia så blir det galet.
          saw

Kommentera

Ja, det är ett bra ställe att börja felsöka på. Vad skiljer din miljö från Loopia? Sparas filnamnen exempelvis i en databas? I så fall kan teckenuppsättningen skilja där. Det verkar ju som vi ringat in felet till filnamn, så det är bara att gå igenom de steg där filnamnen hanteras.
            / Jojoxx

Kommentera

Nej detta är bild-filer som ligger i en speciel map. Eftersom jag använder mig av bildens
              namn så kan det ju förekomma en del svenska tecken, och det är detta som han inte
              tycker om.
              Jag är väldigt tacksam att du tar dig tid att titta på detta problemet.
              Jag har också kontaktat Loopia för att höra vad de har att säga, men det har varit tyst ifrån dem.
              När det gäller miljön så skall det vara liknande dvs windows.
              Det som är konstigt (eller om det är felkällan) är att när jag lägger upp filerna via mitt FTP-program, det är då som jag har upptevt problemet. Jag har en uppload för bilderna och då är det inga problem.
              Kan det vara så djäkligt att det är en inställning i FileZilla som spökar?
              saw

Kommentera

Jag har aldrig varit med om det förrut, men då verkar det ju onekligen som det är något som uppstår vid överföringen via FTP. Jag tittade på FileZilla, och i platshanteraren (där du lägger upp bookmarks till servrar) så har du under fliken teckenuppsättning längst till höger möjlighet att ändra teckenuppsättning. Prova att ange anpassad och "ISO-8859-1".
                / Jojoxx

Kommentera

Jag gjorde en liten test med att ändra teckenuppsättningen och det verkar att fungera.
                  Tack för all hjälp
                  saw

Kommentera

Working...
                  X