Meddelande

Minska
No announcement yet.

Dax för .Net

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dax för .Net

    Hej

    Jag har dragit på det så läönge det bara gått men nu ska jag faktiskt sätta mig ikväl och pilla lite med asp.net..

    Jag har bara använt traditionell asp tidigare och skrivit det mha vb script..

    Nu försöker jag hitta en så smidig övergång som möjligt. Jag vll gärna ha synpunkter och tips på hur ni som kan det tycker..

    Web pages
    Det lät ju bra med "inline" script, bra likt vanlig asp. Men sen såg jag att man måste lära sig en ny syntax Razor, verkar inte bli en smidig övergång om man ska lära sig den syntaxen?

    Web Forms
    Vad jag har förstått är det itne så mycket kodande utan mest dra och släpp, känns som man tappar mycket av konrollen på koden? Låter inet alls roligt, det går bort nästan direkt känns det som.. eller har jag fel??

    MVC
    Här kan jag fortsätta använda vb script va? Känns också som att man har som mest kontroll över koden med detta, nackdelen här vad jag förstår att scripten ligger i en separat fil? Måste man kompilera koden varje gång man vill testa en liten förändring man gjort?


    När jag provar detta hade jag viljat att det var så likt trad. asp som möjligt samt behålla kontroll över koden och vad som händer..
    exempelvis: jag läste lite om hur man hanterar databser på w3 schools.. Man ska visst använda en datareader? Känns som att man tappar stor kontroll över hur man hanterar reultatet man får från databasen?

    Så är det någon som har några tips och ideer om detta?

    Mvh
    Last edited by evilaid; 2011-11-03, 09:41.
    "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

  • #2
    Jag skrev själv i plain-asp(låter mer "fansi" än vanlig asp) och har väl varit i din sits.
    Innan du krånglar vidare med .net så ta dig en titt på PHP. Det gör att du tar dig ur microsoft träsket och kan parkera dina kreationer på billigare webbhotell. Möjligen ska du betvinga lusten att skapa lagrade procedurer i databasen som bör vara Mysql, för då kan webbhotellpriset öka. Det är en viss "äckel tröskel" att kliva över men redan PHPś array hantering gör det värt det. Det finn även gott om exempel på nätet hur man gör.

    Kommentera


    • #3
      Tackar och bockar för tipset men jag kommer faktiskt aldrig gå över till php, har aldrig sett den vitsen..
      Iis'en finns finns på alla windowsburkar så den behöver inte kosta något, inte heller SQLservern då det finns en gratis variant. Finns många gratis verktyg för att arbeta med asp också..
      Sen är jag van vid MSSQL sedan tidigare, anledningen till asp var att man satt med lite visual basic 6 i skolan vilket gjorde tröskeln lägre när man började med asp..
      Om man nu kommer igång med asp.net så har man inte så långt kvar "antar" jag om vill skapa lite enklare windows applikationer
      "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

      Kommentera


      • #4
        Ok... du är redan förlorad till "den mörka sidan"
        Nåja det är inte tekniken utan funktionen till användaren samt innehållet som räknas

        Kommentera


        • #5
          hahah, tyvärr är jag nog förlorad

          Jag tror mina förutsättnignar är bäst när det kommer till .Net, och mitt webbhotell erbjuder kanonbra möjligheter vad det gäller .Net.. Sen känns det som att jag kan få ut mest om jag nu börjar med .Net så som web,windows, webb services

          Du gav dig aldrig på asp.net då?
          "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

          Kommentera


          • #6
            Jag hade samma dubier som dig angående kontrollen av koden och allt dravel som kommer till extra i koden för säkerhets skull om kör visuel studio som dessutom kostar pengar. Då jag inte ville dra på min flyklubb en massa license kostnader så blev det wordpress när jag kom över PHP tröskeln. Jag håller just nu på att konvertera sidan till wordpress med en pluginn för hantera klubbens administration som vi har iasp. Under resans gång har jag blivit ett opensource freak av guds nåde.

            Kommentera


            • #7
              hahah jag fårstår...
              Men det känns som en evig strid mellan språken..

              Visual studio finns ju som express version som är gratis
              "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

              Kommentera


              • #8
                som jag fattat det så är webbpages framtaget just för att göra det enklare för gamla asp-kodare att gå över till .net.

                Kommentera


                • #9
                  JO det lät ju bra i början när man läste och hela det här med inline kod som man är van vid men sen tillkom det ju också att man skulle lära sig en ny syntax som heter Razor? det känndes riktigt jobbigt, vb är man ju van vid så det är bra om man kunde hålla sig runt det så blir ju steget lite mindre
                  "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

                  Kommentera


                  • #10
                    Razor är ju bara view-motorn och vad jag sett av den så är det ingen direkt jätteavancerad syntax.

                    Mitt tips är att du glömmer allt du kan om asp innan du ger dig på .net
                    risken är annars att du sitter och kodar på exakt samma sätt som du kodat asp fast mot .net, vilket (enligt mig) är helfel.

                    Kommentera


                    • #11
                      Så får du inte säga... Jag vill ju använda så mycket asp som möjligt
                      har svårt att släppa det vetu.. Det är som med gamla hundar..

                      Hur menar du med viewmotor då? är inte det programmspråket man använder? typ vb, c+, razor ?? Eller har jag missuppfattat?
                      "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

                      Kommentera


                      • #12
                        ja du har missuppfattat det hela en smula

                        "Klassisk asp" kodades med vbSCRIPT inblandat med all html, vilket gjorde det en aning "stökigt".

                        Sen släpptes asp.net och webbforms.. vis av erfarenhet.. håll dig borta från det, du har noll kontroll över den kod som genereras av serverkontrollerna.

                        Efter ett par år kom asp.net MVC som bygger på Model-View-Controller


                        man har med andra ord all logik i ett separat "lager" som sedan "matar" vyn, dvs den fil där man har sin egenhändigt kodade html.

                        Viewmotorn är då det som, enkelt sagt, infogar den dynamiska datan.
                        Razor är alltså inte ett språk, utan en renderingsmotor för html. Den syntax man behöver lära sig är den för hur man märker upp data.

                        själva logiken på sidorna kodas med C# eller VB.net
                        mitt tips är att byta till C# av 2 skäl
                        1 90% av alla kodexempel på nätet är kodade i C#
                        2 du kommer inte "råka" "koda asp" av gammal vana

                        förövrigt finns det ett par rätt bra artiklar på aspsidan.se som är skrivna just för folk som är på väg att byta från asp till asp.net

                        Kommentera


                        • #13
                          Kanonbra förklaring, dock är jag trög..

                          Jag hänger med både på att webforms inte är något bra, iaf inte i mitt tycke (jag gillar kontrollen)..

                          mvc är jag med på med vyn som igentligen består av all html,css js osv samt att man lägger all logik (asp.net kod) i ett separat lager (fil)..

                          Men jag fattar fortfarande inte razor? var i koden kommer den in, hur är ett exempel? Hur mycket är det man måste lära sig? Sen vet jag inte övergången till C# käns ju rätt stor ? närmaste man kommit det är javascript antar jag..
                          "An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

                          Kommentera


                          • #14
                            JavaScript är ju liksom C# ett c-språk så det är ju likadant på väldigt många punkter. Razor skulle jag säga att du använder när du måste skriva ut data som du passar från kontrollern. Det är som inline-kod när det behövs.

                            En vy är ingenting utan en kontroller. Även om du inte har någon logik i kontrollern så krävs den för att presentera vyn.
                            Kodfabriken - Webb- & apputveckling

                            Kommentera


                            • #15
                              ASP.NET lär man sig sist!

                              Jag refererar till följande inlägg: http://www.webforum.nu/showpost.php?...22&postcount=6 och på sidan http://www.asp.net/mvc finns videos och beskrivningar för att lära sig MVC. Lika bra att lära sig rätt från början även om trösklen kommer kännas 2 meter hög. Men när du väl är över den så är du en bättre utvecklare...

                              - M
                              Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

                              Kommentera

                              Working...
                              X