Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hitta en speciell undermapp

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hitta en speciell undermapp

Jag försöker att hitta en speciell undermapp. Jag har försökt med rekusiv funktion men jag misslyckas helt. Mappen jag letar efter heter "Steam". Jag kodar i C#.
    Tacksam om någon vill peka på rätt väg.
    (jag kan ju hårdkoda men det tycker jag är fel).
    saw

Det finns en funktion för detta. Du talar bara om för den var sökningen ska starta, vad katalogen du letar efter heter och att du ska söka i alla underkataloget. Du får tillbaka en array med kataloger som hittats.

Directory.GetDirectories("C:\", "Steam", SearchOption.AllDirectories)
    Olof Lagerkvist
    LTR Data
    http://www.ltr-data.se

Kommentera

Nu ser det då ut så här:
      [kod]
      try
      {
      Application.DoEvents();
      string[] directories = Directory.GetDirectories(@"C:\", "Steam", SearchOption.AllDirectories);

foreach (string directory in directories)
      {
      textBox1.Text += Environment.NewLine + directory;
      }

}
      catch (Exception fel)
      {
      textBox1.Text = fel.Message;
      }
      [/kod]
      Men jag fångar upp ett error
      Åtkomst till sökvägen C:\Windows\SysWOW64\config\systemprofile\Start-meny nekas

Hur löser jag det?
      saw

Kommentera

Om du startar appen i Elevated Mode (kör som administratör) borde det funka. Om du inte vill att den ska söka mappar där du inte har rättigheter får du skriva om koden så den kollar rättigheter/åtkomst.

Kommentera

Du kanske kan begränsa dina sökningar.

Är det ett program så sök i program mappen eller om det är användardata så sök i användarens hemkatalog.

På så sätt så slipper du söka igenom kataloger som kan vara ointressanta att söka igenom, och du snabbar upp sökningen rejält om du hoppar över windows katalogen.
          So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Hej och tack för era svar.
            Vad jag försöker att bygga är en dynamisk modmanage. Att jag ville börja från c:\ beror på att man kan ju inte vara säker på att programmet är installerat i "normalpathen".
            Tydligen så får jag kanske vara ganska så nöjd med som det ser ut nu.
            saw

Kommentera

D: då?

Kommentera

Working...
              X