Meddelande

Minska
No announcement yet.

Visual Studio 2010 kraschar vid skapande av web service

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Visual Studio 2010 kraschar vid skapande av web service

Tjenixen,

Mitt Visual Studio 2010 kraschar varje gång jag försöker skapa ett nytt project av typen "ASP.NET web service application" oavsett om jag väljer ramverk 2.0 eller 3.0 eller 3.5 (går inte att skapa gamla web servicar i ramverk 4.0? Bara WCF-servicar?)...

Problemet uppstår oberoende av om jag checkar in filerna direkt i TFS ("Add to source control"-checkboxen) eller inte, så problemet verkar inte ligga där. Jag kan läsa in gamla projekt med web servicar i, så det verkar gälla endast när jag försöker skapa nya webservicar.

Den kommer en bit på vägen när jag gör en ny service, för det tomma projektet skapas på hårddisken, men kraschar innan jag kan börja koda. Det går dock inte att läsa in detta projekt från hårddisken efteråt, då det också kraschar när inläsningen är nästan klar.

Jag testade att "debugga" problemet en gång, och eftersom jag inte har koden för devenv.exe så kom jag inte så långt mer än att det berodde på ett AccessViolationException (om jag minns rätt).

Så alla tips på detta ganska akuta problem tas emot gladeligen...har inte haft något flyt i mina google-sökningar heller...så varför inte testa ett nytt forum, mitt första inlägg :-)

[Edit] Kan bara tillägga att maskinen är fullt uppgraderad på Windows Update. [/Edit]

[Edit 2] Att starta VS i adminläge fungerade inte heller, samma problem. [/Edit 2]

[Edit 3] Starta om datorn hjälpte inte heller, samma problem. Jag gör normalt aldrig det, datorn är på dygnet runt... [/Edit 3]

[Edit 4] Starta utvecklingsmiljön med "devenv /Resetsettings" hjälpte inte. [/Edit 4]

[Edit 5] Starta utvecklingsmiljön med "devenv /ResetSkipPkgs" hjälpte inte. [/Edit 5]

[Edit 6] Äntligen vissa framsteg, starta utvecklingsmiljön med "devenv /Safemode" gjorde att jag faktiskt kan läsa in projektet. Men så fort jag inte startar det i /safemode så får jag tillbaka problemet. Så det är inte löst ännu... [/Edit 6]

[Edit 7] Från eventloggen :

Application: devenv.exe
    Framework Version: v4.0.30319
    Description: The process was terminated due to an unhandled exception.
    Exception Info: System.AccessViolationException
    Stack:
    at EnvDTE.ProjectItem.get_Name()
    at AxTools.VS10X.EditorViewEnhancer.XFcm._NewXfcmItem(EnvDTE.Co deElement, System.Collections.Generic.List`1<AxTools.VS10X.EditorViewEn hancer.XFcmItem>, EnvDTE.CodeElements ByRef)
    at AxTools.VS10X.EditorViewEnhancer.XFcm._ParseCodeElements(Env DTE.CodeElements, System.Collections.Generic.List`1<AxTools.VS10X.EditorViewEn hancer.XFcmItem>, Boolean)
    at AxTools.VS10X.EditorViewEnhancer.XFcm._ParseCodeElements(Env DTE.CodeElements, System.Collections.Generic.List`1<AxTools.VS10X.EditorViewEn hancer.XFcmItem>, Boolean)
    at AxTools.VS10X.EditorViewEnhancer.XFcm.<_StartParseThread>b__ 0()
    at System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart_Context(System.Obj ect)
    at System.Threading.ExecutionContext.Run(System.Threading.Execu tionContext, System.Threading.ContextCallback, System.Object, Boolean)
    at System.Threading.ExecutionContext.Run(System.Threading.Execu tionContext, System.Threading.ContextCallback, System.Object)
    at System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart()
    [/Edit 7]

/Per
    Last edited by Hultan70; 2011-05-20, 13:05.

Problemet löst!

Problemet verkar löst, hade ett verktyg som heter "VS10x Editor View Enhancer" installerat som tydligen kraschade hela devenv-miljön. Jag avinstallerade det (Tools/Extension Manager) och sedan funkade det helt plötsligt!

Kommentera

Working...
    X