Jag sitter med en applikation som har flera olika nivåer och funderar på hur jag bäst löser routingen. Gör man inga ändringar är ju routingen:
Jag tycker det vore snyggt om man kunde ta med överliggande struktur i URLen utan att det blir för krångligt att underhålla. Jag skulle alltså vilja ha en adress som ser ut så här:
Varje nivå har en egen kontroller och eftersom namnet inte är unikt måste jag ha med IDt på objektet i den nivån. Om jag har länken ovan är det tredje Controlern som körs.
Detta är inget problem men det blir många olika routes då jag får skapa en ny rout för varje nivå och det känns som om jag tänker fel. Jag har inte heller namnet på Controlern i min URL. Tänker jag fel eller finns det något smart sätt att lösa detta på?
Jag vill göra detta så att länkarna för användarna blir mer informationsrika än om man bara tar med namnet på Controlen och dess Action.
Kod:
routes.MapRoute( "Default", // Route name "{controller}/{action}/{id}", // URL with parameters new { controller = "Home", action = "Index", id = UrlParameter.Optional } // Parameter defaults );
Kod:
/Namn på översta nivån/id/Namn på nästa nivå/id/Namn på tredje nivån/id/
Detta är inget problem men det blir många olika routes då jag får skapa en ny rout för varje nivå och det känns som om jag tänker fel. Jag har inte heller namnet på Controlern i min URL. Tänker jag fel eller finns det något smart sätt att lösa detta på?
Jag vill göra detta så att länkarna för användarna blir mer informationsrika än om man bara tar med namnet på Controlen och dess Action.
Kommentera