Meddelande

Minska
No announcement yet.

Omarbetad menyhantering på hemsida

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Omarbetad menyhantering på hemsida

Jag har tänkt igenom alla era kommentarer om hemsidan på den andra tråden Poteta, Lasp och hltm. Nu har jag gjort om menyn (nästan) helt och hållet. För att kompensera för informationsbortfallet som jag tyckte att den gamla långa menyn innehöll har jag lagt till ett nytt menyelement ”Om hemsidan”.

För att ingen information ska behöva döljas under ytan kan man stänga av och öppna menyn på nytt. En anpassning för synskadade, mobiltelefoner och Ipad. Säg om det inte blev bra
    Mvh

Varför en ny tråd som har med samma sida att göra? Fullkomligt onödigt...
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Kommentera

MickeA.com skrev: Visa inlägg
      Varför en ny tråd som har med samma sida att göra? Fullkomligt onödigt...
      Tänkte att menyn som diskuterades i den förra tråden finns inte längre varför den diskussionen inte är relevant längre. Skulle vara kul att få omdöme/tips om ytterligare förbättringar om den som är nu (som den andra tråden ledde till). Kanske feltänkt.
      Mvh

Kommentera

Det ser då rätt välgjort ut med en fin meny. Dock öppnas ett nytt fönster i länken Stadgar, men inte i de övriga länkarna. Är det någon särskild anledning till det? Annars är det väl bättre att vara konsekvent gällande hur sidor i länkar öppnas.

Kommentera

b242569 skrev: Visa inlägg
          Dock öppnas ett nytt fönster i länken Stadgar, men inte i de övriga länkarna. Är det någon särskild anledning till det?
          Ja, stadgarna är centralt viktiga i all föreningsliv. Man kan vilja kolla i stadgarna parallellt som man läser andra dokument. Av samma skäl öppnas även alla PDF filer i ett eget fönster. Stadgarna finns både som PDF och som en mera lättnavigerad HTML version.
          Mvh

Kommentera

Du bör ha något som indikerar att en länk inte fungerar som de andra.
            På moderna webbläsare öppnas dina stadgar inte som ett nytt fönster, utan som en ny flik, och då går det inte att läsa båda dokumenten samtidigt.
            Generellt sett är det ofta en bättre lösning att behålla standard-beteendet (länken öppnas i samma fönster) och låta användaren själv bestämma hur denne vill öppna eller läsa dokumentet (genom t.ex högerklick).
            Annars är idén bra.

Det hade varit bra om html-versionen också länkade till PDF-versionen, så man vet att det alternativet finns.

I övrigt är både menyn och hemsidan lättlästa och tydliga!
            Lite störande är det dock att den blåa bakgrundsbilden slutar och övergår i vitt. Det blir en störande kant när man läser text.
            Ett tips är att ge texten en vit bakgrund och övriga sidan annan färg. Då kan hjärnan lättare hålla isär det den ska läsa och annat.
            Man kan tänka sig att det ska påminna om text på ett papper.

Kommentera

Tack för flera välmotiverade tips!

doridori skrev: Visa inlägg
              Du bör ha något som indikerar att en länk inte fungerar som de andra.
              På moderna webbläsare öppnas dina stadgar inte som ett nytt fönster, utan som en ny flik, och då går det inte att läsa båda dokumenten samtidigt.
              Generellt sett är det ofta en bättre lösning att behålla standard-beteendet (länken öppnas i samma fönster) och låta användaren själv bestämma hur denne vill öppna eller läsa dokumentet (genom t.ex högerklick).
              Annars är idén bra.
              Jag har aldrig tänkt på att man kan välja hur man vill öppna en länk. (Novis på webben, jag kan bara vad jag har lärt genom att tillverka denna sida. ) Generellt håller jag med dig, bara det att stadgarna är så annorlunda jämfört med de övriga sidorna. För standardens skull har jag infogat menyn även till stadgarna även om det känns avigt att ha både menyn och innehållsförteckningen som är en ännu mera omfattande meny i sig. Men jag har tänkt om. Har tagit bort länkarna till de hårdkodade lagtexterna som det hänvisas till (inklusive instruktion om högerklicken, antar att flertalet i huvudmålgruppen, d v s föreningens medlemmar är lika ovetande om sådana små finesser som jag var fram tills jag läste ditt inlägg) och hänvisar istället till länken till avsnitt bostadsrättslag på Notisum.se. Juridiskt är det mera korrekt att göra så, lagen ändras ju stup i kvarten. (Vi fick tillstånd att använda en utskrift som bilaga till stadgarna i pappersformat som delades ut till medlemmarna, det var de texterna som jag hade hårdkodat och blev konstigt ha kvar efter omarbetningen.)

Det hade varit bra om html-versionen också länkade till PDF-versionen, så man vet att det alternativet finns.
              Nu gör den det.

I övrigt är både menyn och hemsidan lättlästa och tydliga!
              Lite störande är det dock att den blåa bakgrundsbilden slutar och övergår i vitt. Det blir en störande kant när man läser text.
              Ett tips är att ge texten en vit bakgrund och övriga sidan annan färg. Då kan hjärnan lättare hålla isär det den ska läsa och annat.
              Man kan tänka sig att det ska påminna om text på ett papper.
              Det blev bättre, framför allt när man gör texten så stor att den går in på dom brokigare delarna i bakgrundsbilden. Nu är textboxen vit.

Det var en del pyssel med att göra om, har ställt till en bugg också som jag fortfarande sliter med (får HTTP 403 när jag vill öppna APPENDIX) men i övrigt tycker jag att sidan blev bättre.

Tack för hjälpen.
              Mvh

Kommentera

Snyggt, bra gjort!
                Och väldigt bra jobbat för att vara en första hemsida!

Lycka till i framtiden =)

Kommentera

Du har faktiskt gjort ett riktigt bra jobb och imponerande med tanke på att det är din första hemsida. Tummen upp för det!
                  Tyvärr gör det inte att hemsidan ser bra ut på något sätt. Tycker menyn ser ut att vara hämtad från 90talet. Hemsidan smälter i och för sig bra in bland alla andra bostadsföreningshemsidor.
                  Ett tips hade varit att tankat någon gratis css template. Finns många stilrena som även inkluderar vettiga menyer som hade passat.

Kommentera

Håller med ovanstående två inlägg. Bra premiärjobb.

Men, om man nu ska vara kritisk, så är det ett några grejer som du kanske borde fixa till:

1. Språket. Det heter t.ex. inte att man har "behörigt gångavstånd". Det betyder ungefär att du har "tillstånd att ha ett gångavstånd". Du kanske menar "bekvämt gångavstånd"?

2. Du använder font-tagger, dvs specificerar texter med taggar som är obsoleta (men iofs funkar ändå), t.ex.
                    Kod:
                    <font size="2" color="darkred">Stäng Meny</font>
                    Du ska egentligen använda css för detta.

3. Du använder ett och samma id ("menytext") för flera divvar. Ett id ska bara användas en enda gång på varje sida. Har man flera element som man vill använda samma stil på, så ska man använda "class". Alltså, på alla element där du har
                    Kod:
                    id="menytext"
                    ändrar du till
                    Kod:
                    class="menytext"
                    och i stilmall.css ändrar du
                    Kod:
                    #menytext
                    till
                    Kod:
                    .menytext
                    dvs en punkt istället för en brädgård.

Jag kollade bara en sida. Kolla alla här: http://validator.w3.org/ och fixa till felen.
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                    Våga Vägra
                    FaceBook

Kommentera

plekanec skrev: Visa inlägg
                      Tycker menyn ser ut att vara hämtad från 90talet.
                      Novis på webben ja, men inte i fråga om programmering och systemering. Jag är en gammal Cobol-knoddare från tiden när det inte fanns internet och man talde om ADB istället för IT. Sen dess är t o m språket förändrad, ibland fattar jag noll av vad ni skriver om här på forumet.
                      on topic:
                      Det kan vara svårare att lära av gammalt invant än att lära nytt har jag insett. Svårt att slå om skallen till objektorientering när man i åratal har varit strukturerad ifrån tårna. Metoder för att slippa uppfinna hjulet på nytt har ju funnits i alla tider i form av includer och generella subrutiner. Utvecklingen går inte alltid åt rätt håll. T ex sträng- och filhantering i Cobol är rent av genialt logisk.

plekanec skrev: Visa inlägg
                      Ett tips hade varit att tankat någon gratis css template. Finns många stilrena som även inkluderar vettiga menyer som hade passat.
                      Ingen god idé alls. Jag har försökt att titta på färdiga lösningar men fattade noll hur man skulle komma igång med installationer och konfigureringar utan förkunskaper. Säkert jättebra för proffs som vet hur man gör. Min arbetsuppgift från början var att leverera information till en befintlig hemsida, inte att bygga en ny. Vågade inte peta i koden till den ursprungliga, tekniskt avancerade sidan som redan fanns men som saknade innehåll. Försökte korta leveranstiderna med att göra så färdiga undersidor som möjligt att länka till befintlig sida, men det funkade inte heller. Till sist blev det som det blev. Ett eget ramverk runt det som jag redan har gjort och som jag har förbättrat allt efterhand som informationsmängden har vuxit. Jag är fortfarande fokuserad på informationsinnehållet och på den fronten tycker jag att vår sida snarare sticker ut än flyter in med andra BRF sidor. Har man som jag bott över 25 år i samma förening, vet man det mesta som är värt att veta om föreningen och vad som underlättar föreningsarbetet genom lättillgänglig info.

Danne V skrev: Visa inlägg
                      Jag kollade bara en sida. Kolla alla här: http://validator.w3.org/ och fixa till felen.
                      Hoppsan! Valideringen resulterade i 21 Errors 5 warning(s). Att ta bort font taggarna och rätta till ihopblandningen av id/class är lätt att fixa men jag behöver hjälp med hur min DOCKTYPE bör se ut. UTF-8 var ända sättet som jag lyckades få ÅÄÖ att funka i alla lägen, men validatorn verkar inte gilla det heller.

[kod] <?php session_start();?>
                      <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
                      "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
                      <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
                      <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8"/>
                      <title>Förstasidan</title>
                      <link rel="stylesheet" type="text/css" href=".css"/>
                      <link rel="stylesheet" href="stilmall.css" type="text/css" media="screen" />

<style type="text/css">
                      </style>

</head> [/kod]

Nu finns koden på varje undersida. Fattar jag inte varför jag inte kan klippa ut och göra include av ovanstående. Har försökt, men css stilmallen funkar inte som den skall när jag gör så.

[kod] <?php include ("sidhuvud.php"); ?> [/kod]

Jisses vad jag saknar den ”gamla goda tiden” då man hade lättbegripliga referensmanualer till hands! Jag har avmarkerat tråden som löst, det finns uppenbart massor kvar att göra som jag inte ens har tänkt på. Tack för alla bra tips som jag har fått hittils. Vilket bra forum!
                      Mvh

Kommentera

kluringen skrev: Visa inlägg
                        men jag behöver hjälp med hur min DOCKTYPE bör se ut. UTF-8 var ända sättet som jag lyckades få ÅÄÖ att funka i alla lägen, men validatorn verkar inte gilla det heller.

[kod] <?php session_start();?>
                        <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">[/kod]
                        Istället för
                        Kod:

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
                        kan du använda
                        Kod:
                        <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
                        eller bara
                        Kod:
                        <!DOCTYPE html>
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

Kommentera

Fattar jag inte varför jag inte kan klippa ut och göra include av ovanstående. Har försökt, men css stilmallen funkar inte som den skall när jag gör så.

[kod] <?php include ("sidhuvud.php"); ?> [/kod]
                          Därför att dokumentet sidhuvud.php inte ligger på rätt plats.
                          Man skulle i så fall se det om man bara tog http://www.lavetten11.se/sidhuvud.php

Antingen flyttar du dokumentet till "root" (dvs "basfoldern" för webbplatsen, samma som t.ex. "forsta.php" ligger i), eller så ändrar du sökvägen dit det ligger.
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Våga Vägra
                          FaceBook

Kommentera

kan du använda
                            Kod:
                            <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
                            eller bara
                            Kod:
                            <!DOCTYPE html>
                            Validatorn gav 99 errors när jag testade ditt första och noll errors med ditt andra förslag. Validatorn testar den som ett HTML5 dokument.

Därför att dokumentet sidhuvud.php inte ligger på rätt plats.
                            Man skulle i så fall se det om man bara tog http://www.lavetten11.se/sidhuvud.php

Antingen flyttar du dokumentet till "root" (dvs "basfoldern" för webbplatsen, samma som t.ex. "forsta.php" ligger i), eller så ändrar du sökvägen dit det ligger.
                            Det är jätteskumt att min include inte funkar. Den ligger på rätt plats, ”publik_html” och är synlig med visa källa. Jag är mycket angelägen att lösa detta istället för att ändra DOCTYPE på 70 sidor som jag kanske vill ändra senare igen.

Effekten av includen är att menyn som fortfarande fungerar blir jätteful och att välkommen texten hamnar nedanför menyn.

http://www.lavetten11.se/sidhuvud.php som du föreslår ger en heltom sida där visa källa visar ”<!DOCTYPE html>”. Validatorn kan däremot inte se att det finns en DOCTYPE och jag får massor med följd errors.
                            Last edited by kluringen; 2011-08-12, 16:23.
                            Mvh

Kommentera

Det är jätteskumt att min include inte funkar. Den ligger på rätt plats, ”publik_html” och är synlig med visa källa. Jag är mycket angelägen att lösa detta istället för att ändra DOCTYPE på 70 sidor som jag kanske vill ändra senare igen.

Effekten av includen är att menyn som fortfarande fungerar blir jätteful och att välkommen texten hamnar nedanför menyn.

http://www.lavetten11.se/sidhuvud.php som du föreslår ger en heltom sida där visa källa visar ”<!DOCTYPE html>”. Validatorn kan däremot inte se att det finns en DOCTYPE och jag får massor med följd errors.
                              Begrep inte mycket av det där...

Men, kan du posta källkoden till två filer: index.php och sidhuvud.php? (Klicka den lilla ikonen till höger ovanför textfältet som det står "php" på och klistra in mellan taggarna som skapas) så får vi se hur den ser ut?
                              Med vänlig hälsning från
                              Danne
                              ------
                              Våga Vägra
                              FaceBook

Kommentera

Working...
                              X