Meddelande

Minska
No announcement yet.

Jag skulle behöva lite hjälp och råd

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag skulle behöva lite hjälp och råd

    Hej på er alla duktiga designers. Jag skulle behöva lite hjälp och råd i från er. Vad tycker ni om min hemsida, framgår mitt budskap klart och tydligt, är det för många olika typsnitt har ni synpunkter förklara då gärna vad som skall göras för det skall bli bättre. Tackar er på förhand / Thomas

    www.datathomas.se

  • #2
    Jag har lite synpunkter på just namnet och företaget.
    Är det bara du eller är ni flera? Sidan heter datathomas, vilket gissningsvis är du, men du skriver Vi i texterna.
    Är det bara du så skriv det, blir mycket mer personligt och ärligt. Det uppskattar jag i alla fall! Blir bara löjligt att försöka få sitt företag att verka som om det är 10 anställda.
    Sen finns det ingen adress eller ens företagsnamn utskrivet någonstans vad jag kunde se, vilket inte ger ett seriöst intryck.

    Kommentera


    • #3
      Håller med doggelito: Är du ensam, så låtsas inte annat.

      Egna synpunkter:

      • Har du egen firma med momsregistreringsnummer? Skriv det.
      • Är moms inkluderad i priserna? Skriv det.
      • Vilka operativsystem jobbar du med? Lista dom.
      • Du har massor med särskrivningar i texten. T.o.m. namnet "Data Thomas" ska antingen vara "DataThomas" eller "Data-Thomas". Vi är i Sverige, inte i USA. Fixa.
      • Du borde berätta hur du tänkt dig att ta betalt, inte minst vid telefonsupport. Faktura? Kreditkort?
      • Varför har du en länk till header-bilden längst ner?
      • Varför har inte referenssidorna samma layout som resten?
      • "Layout by..." nere i footern känns lite småfjantigt. Dels är det ju ingen direkt jättekomplicerad layout (även om den är helt OK) och kanske inget att skryta över och dels - som jag skrev ovan - är vi i Sverige och skriver svenska.

      Har inte kollat koden särskilt noga, t.ex. om den validerar. Men hittade dubbla doctypedefinitioner här: http://www.datathomas.se/sakerhet.htm

      I övrigt är den väl OK både utseendemässigt och att ditt budskap går fram.

      Red/

      En sak till: Du har din epostadress i klartext. Det betyder att spambotar kommer att plocka upp den (det har några säkert redan gjort) och du kommer att få mycket med spam i din brevlåda. Använd t.ex. http://hivelogic.com/enkoder/ för att koda den. Sen kan man ju undra varför du använder en gmail-adress och inte en adress som är kopplad till din egen domän....
      Last edited by Danne V; 2011-04-29, 09:59.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Enkelt och rent. Håller med föregåående skrivare att du skall använda den personliga formen, precis som i trådlösa nätverk.
        Fast är det inte mycket att ha en flihk för någon liten del av detta med datorer.
        Kanske skall det vara klart om riktar in dig på privatpersoner eller företagare.
        Kort tid 2-4 timmar för att fixa något! ändra gärna det.
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

        Kommentera


        • #5
          Lite synpunkter på layouten:

          Loggan:

          Det vore mer naturligt om loggan var en länk till startsidan (det är ju det besökare främst väntar sig). Som exempel kan du klicka på loggan på denna sida och du kommer till webForums startsida. Dessutom är loggan aningen hög (tar upp stor plats på sidan). Mycket utrymme under texten Datatomas.se. Det är kanske inte så lätt att göra om loggan men om det går föreslår jag att musen blir lite högre upp eller direkt höger om texten och informationen till höger också lite högre upp eller alternativt nedanför loggan och menyn istället.

          Om du tycker det gör sig bra med ikonen av det sneda tangentboret på startsidan så är det något litet utrymme till nästa stycke Telefonsupport. Skulle vara bra med en rad till.

          I övrigt fint och lättläst. Budskapet framgår tydligt. Jag tycker inte det är för många olika typsnitt.

          Kommentera


          • #6
            Tackar verkligen för alla synpunkter. Kommer att ändra dom redan i kväll.

            Kommentera


            • #7
              Företagsadress har jag ingen utan jag arbetar hela tiden ute på fältet.
              Hur skriver jag det på sidan?
              Hur förklarar jag tydligast att jag riktar in mig till Privatpersoner och små företag?

              Kommentera


              • #8
                thomas_gbg skrev: Visa inlägg
                Företagsadress har jag ingen utan jag arbetar hela tiden ute på fältet.
                Hur skriver jag det på sidan?
                Hur förklarar jag tydligast att jag riktar in mig till Privatpersoner och små företag?
                Om du nu ändrat så att det framgår TYDLIGT att du jobbar ensam, så behöver du bara ange en postadress. Alltså, på kontaktsidan (och/eller i footern på alla sidor) skriver du "Postadress: Blablabla..."

                Skriv också precis som det är: "Eftersom jag arbetar hos uppdragsgivare ute på fältet kan jag tyvärr inte ta emot personliga besök" eller något liknande.

                Du borde också ha ett svarsformulär på kontaktsidan istället för en länk.

                Beträffande din målgrupp "privatpersoner och småföretag" så kan du väl bara skriva det i den allra första rubriken. Istället för "Datorhjälp och dataservice hemma hos dig eller datasupport per telefon" kan du ju skriva något i stil med "Datorservice och datorhjälp på plats eller över telefon till privatpersoner och småföretagare".
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

                Kommentera


                • #9
                  Tackar för det snabba svaret. Har ni företag och vill ha en länk som tack hör av er.

                  Kommentera


                  • #10
                    I kontaktuppgifter. Vad menar du med

                    Bor du inom den Gröna och Blå cirkeln.
                    98,00 kr i hemkörnings kostnad.

                    Bor du inom den Röda och Gröna cirklen.
                    50,00 kr i hemkörnings kostnad.

                    Dels bör hemkörningskostnad skrivas i ett ord, men på kartan har du tre cirklar, en röd vid Göteborg, en grön som innehåller nära förorter och en blå som täcker en större del av västsverige. Är det 50 kr inom den röda och 98 kr inom den blå? På startsidan står visst att det utanför "den blå cirkeln" kostar 198 kr. Det bör förklaras tydligare hur det är med priset i olika områden, kanske att kartan och den för stunden lite konstiga informationen borde flyttas från Kontakt till långt ner på startsidan för det har väl knappast med kontakt att göra? Bättre med alla prisuppgifter på samma ställe.

                    Kommentera


                    • #11
                      b242569>Du har helt rätt när det gäller dom gröna och röda cirklarna ändrar det senare. Har ändrat på headern enligt dina synpunkter, vad tycker du?

                      Kommentera


                      • #12
                        Loggan är då snygg. Har du gjort den något smalare? Det verkar så men jag minns inte exakt hur det var förut. Fundera mer på de råd du fått här så blir det nog bra.

                        Kommentera


                        • #13
                          Då skall vi se har ändrat följande:
                          1. Rensat koden dubbla doctypedefinitioner.
                          2. Ändrat från "vi" till "jag"
                          3. Tagit bort ”design by…”
                          4. Ändrat 2-4 timmar till 2 timmar
                          5. Nu har referenssidorna samma layout
                          6. Länk till header-bilden längst ner borta
                          7. Lagt till "Innehar F-skattsedel"
                          8. Besöksadress fixat
                          9. Lagt till inkl. moms
                          10. e-post nu datathomas@datathomas.se
                          11. Ändrat logotypen

                          Lagt till en meny under länkar som jag döpt till Länkar till kollegor och
                          vänner som hjälpt mig med synpunkter och råd till min hemsida.
                          Vill ni hamna där och skrivit i denna tråden hör av er.

                          Kommentera


                          • #14
                            Då skall vi se. Klockan är nu 10.51 lördag morgon och jag har gjort de sista ändringarna som ni har så vänligt påpekat. Har nu en sista undran. Är det riktigt att skylta med mina utbildningar som jag gjort med en länk vid telefonsupport. Är kartan lagom stor och informationen lättförståelig angående hur jag arbetar utan och innanför cirklarna.

                            Kommentera


                            • #15
                              b242569 skrev: Visa inlägg
                              Det vore mer naturligt om loggan var en länk till startsidan (det är ju det besökare främst väntar sig). Som exempel kan du klicka på loggan på denna sida och du kommer till webForums startsida.
                              Detta verkar inte vara fixat än.

                              Kommentera

                              Working...
                              X