Meddelande

Minska
No announcement yet.

Var går gränsen för spam o reklam ?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Var går gränsen för spam o reklam ?

    Oftare och oftare ser man just kommentarer om spam .. reklam .. när någon vill ha feedback... inte sällan speciellt om det är publicerat på flera forum. Vilket för mig inte är konstigt.. frågan man efter feedback vill man väl ha så många som möjligt o olika forum har ju olika målgrupper

    Frågan jag ställer mig är var går gränsen ??


    de flesta hemsidor är ju för företag så att undvika "reklam " blir väl svårt ? det bli så att säga en effekt av att visa den .

    en annan vanlig kommentar är - den är ju klr vad finns att kommentera ...

    det är väl i min synvinkel oxå naturligt att sidan är "klar" om inte frågan gäller en tekniskt lösning...

    Hur är det tänkt att denna råd ska användas??
    www.medzeta.se

  • #2
    rakatoner skrev: Visa inlägg
    Oftare och oftare ser man just kommentarer om spam .. reklam .. när någon vill ha feedback... inte sällan speciellt om det är publicerat på flera forum. Vilket för mig inte är konstigt.. frågan man efter feedback vill man väl ha så många som möjligt o olika forum har ju olika målgrupper

    Frågan jag ställer mig är var går gränsen ??


    de flesta hemsidor är ju för företag så att undvika "reklam " blir väl svårt ? det bli så att säga en effekt av att visa den .

    en annan vanlig kommentar är - den är ju klr vad finns att kommentera ...

    det är väl i min synvinkel oxå naturligt att sidan är "klar" om inte frågan gäller en tekniskt lösning...

    Hur är det tänkt att denna råd ska användas??
    För mig är det spam när det är en alldeles ny medlem som inte frågar efter specifik kritik (typ "varför hamnar rubriken så långt till höger i IE8?") utan ett mer allmänt "vad tycker ni?". Då är det för mig ganska uppenbart att man är ute efter att dels få så många inkommande länkar som möjligt och därmed få bättre SERP (sökmotorranking) samt göra reklam för webbplatsen/företaget.

    Omvänt alltså, om en tråd...:

    ...innehåller specifik kritik (typ "varför hamnar rubriken så långt till höger i IE8?")
    ...är skapad av någon som varit medlem ett tag och postat i andra trådar

    så är det helt OK för mig.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Danne V skrev: Visa inlägg
      För mig är det spam när det är en alldeles ny medlem som inte frågar efter specifik kritik (typ "varför hamnar rubriken så långt till höger i IE8?") utan ett mer allmänt "vad tycker ni?". Då är det för mig ganska uppenbart att man är ute efter att dels få så många inkommande länkar som möjligt och därmed få bättre SERP (sökmotorranking) samt göra reklam för webbplatsen/företaget.

      Omvänt alltså, om en tråd...:

      ...innehåller specifik kritik (typ "varför hamnar rubriken så långt till höger i IE8?")
      ...är skapad av någon som varit medlem ett tag och postat i andra trådar

      så är det helt OK för mig.
      Jag håller inte med. Om någon undrar något så specifikt som "varför rubriken hamnar så långt till höger i IE8" så anser jag tråden tillhöra HTML, XHTML & CSS. Forumet är till för att få generell kritik på flera olika delar av hemsidan i en och samma tråd. Oftast i syfte att just hitta problem som man själv inte identifierat. Identifierade problem löses med fördel i passande forum, såsom. HTML, XHTML & CSS, PHP, SQL m.fl.

      Det är svårt att definiera tydliga regler för när det är att betrakta som reklam eller inte. Men för mig är det flera faktorer som spelar in: hur ny medlemmen är, på vilket sätt medlemmen ber om kritik i tråden, till viss del hur hemsidan i sig ser ut, hur medlemmen följer upp den kritik som ges.
      The future is today, worry about it tomorrow

      Kommentera


      • #4
        Jag tycker det är en magkänsla bara. Vissa märker man helt enkelt att de bara vill göra reklam. De är inte så engagerade och har svårt att dölja att de bara vill hålla sin tråd vid liv. Jag vet inte, det är bara en magkänsla. Jag hoppas i varje fall inte mina trådar någonsin uppfattas som reklam. Sådant slår bara tillbaka mot en i slutänden. Tro mig, man har endast att förlora på det då det ger ett extremt desperat och oseriöst intryck.

        Kommentera


        • #5
          Gein skrev: Visa inlägg
          Det är svårt att definiera tydliga regler för när det är att betrakta som reklam eller inte. Men för mig är det flera faktorer som spelar in: hur ny medlemmen är, på vilket sätt medlemmen ber om kritik i tråden, till viss del hur hemsidan i sig ser ut, hur medlemmen följer upp den kritik som ges.
          Håller med. Framförallt uppföljandet av kritiken tycker jag väger mest. Man behöver ju inte givetvis inte hålla med om kritiken och ändra direkt, men man bör ta den i beaktning. Vill man ha kritik borde man ju vara villig att ändra något, och inte bara slå den från sig och säga hur duktig man är. Då känns det mest som reklam.

          Men får man bara beröm kan man vara nöjd

          Kommentera


          • #6
            Gein skrev: Visa inlägg
            Jag håller inte med. Om någon undrar något så specifikt som "varför rubriken hamnar så långt till höger i IE8" så anser jag tråden tillhöra HTML, XHTML & CSS. Forumet är till för att få generell kritik på flera olika delar av hemsidan i en och samma tråd. Oftast i syfte att just hitta problem som man själv inte identifierat. Identifierade problem löses med fördel i passande forum, såsom. HTML, XHTML & CSS, PHP, SQL m.fl.

            Det är svårt att definiera tydliga regler för när det är att betrakta som reklam eller inte. Men för mig är det flera faktorer som spelar in: hur ny medlemmen är, på vilket sätt medlemmen ber om kritik i tråden, till viss del hur hemsidan i sig ser ut, hur medlemmen följer upp den kritik som ges.
            Håller med. Ditt svar var mer genomtänkt än mitt.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera


            • #7
              Gein skrev: Visa inlägg
              för mig är det flera faktorer som spelar in: hur ny medlemmen är, på vilket sätt medlemmen ber om kritik i tråden, till viss del hur hemsidan i sig ser ut, hur medlemmen följer upp den kritik som ges.
              Även om dessa faktorer ofta är gällande för en "reklamtråd", så tycker jag inte alls att de är definierande för en sådan.

              Det enda som är definierande för en "reklamtråd" är ju egentligen syftet, att göra reklam.
              Sen om det är en ny medlem som blivit medlem för att få ärlig kritik på sin länksamling i html med två färger och vit bakgrund så kan man inte per definition klassa dennes tråd som reklam, även om det verkar troligt.

              Enligt min åsikt är det inte säkert att det är möjligt eller att det behövs regler för att moderera "kolla min hemsida"-trådar. Om någon skapat en tråd vars syfte verkar vara att göra reklam så brukar de sällan få varken givande kritik eller någon större andel klick.
              Jag tror att det kan sköta sig självt på detta sätt, och det ligger helt enkelt i trådstartarens intresse att visa sig så trovärdig som möjligt.

              Sen är frågan: vad är egentligen skillnaden mellan en "reklam-tråd" och en ärlig "kritik-tråd", förutom syftet?
              Någon som är ute efter att göra reklam får ändå kritik, medan någon som är ute efter kritik får ändå reklam.
              Hur mycket de får beror bara på hur de presenterar och hanterar tråden.
              I vilket fall är det väl inga andra inblandade som skadas?

              Jag kommer att tänka på voluntärarbete. Det innebär att man åker någonstans och arbetar utan frivilligt utan lön åt en organisation för att hjälpa andra.
              Att göra det kostar ganska mycket pengar, mycket mer än att bara åka på semester UTAN att arbeta. Vilket resulterar i att bara de vars syfte verkligen är att hjälpa till ställer upp, eftersom de måste betala för det.
              Man kanske (teoretiskt) skulle kunna implementera en liknande lösning här, där trådskapare får betala för kritiken de får. Men då uppkommer såklart en rad andra problem att ta ställning till, som t.ex folk vars syfte är att ge kritik bara för att få andra att betala, etc.

              Jag tror att detta är en diskussion som inte kan leda till några regler, just eftersom det inte finns något sätt att avgöra om syftet är reklam eller ej.
              Och jag tycker inte heller att det är nödvändigt att avgöra detta, utan jag säger: låt djungelns lag styra!

              Kommentera


              • #8
                doridori skrev: Visa inlägg

                Jag tror att detta är en diskussion som inte kan leda till några regler, just eftersom det inte finns något sätt att avgöra om syftet är reklam eller ej.
                Och jag tycker inte heller att det är nödvändigt att avgöra detta, utan jag säger: låt djungelns lag styra!

                citat Gein:

                Men för mig är det flera faktorer som spelar in: hur ny medlemmen är, på vilket sätt medlemmen ber om kritik i tråden, till viss del hur hemsidan i sig ser ut, hur medlemmen följer upp den kritik som ges.
                jag var nog inte ute efter regler i riktigt den bemärkelsen. Men märker att jag själv dra mig för att publicera i den här tråden - kolla min hemsida - istället terroriserar jag vänkretsen - ville bar höra hur ni tänker .
                Det återkommer ofta - hur ny medlemmen är .. är det någon skillnad på en ny medlem som ställer andra frågor o en ny medlem som vill ha feedback.. jag har svårt att se det. Sen sägs hur man tar åt sig av kritiken.. jo men det behöver väl inte var helt självklart att man köper kritiken .. jag har ibland reagerat tvärtom - blivit fastare besluten om att behålla det som kritiseras.. så frågan varför är man så avig till de som publicerar i flera forum ?
                Bara ute efter beröm... well bekräftelse är väl en underbar känsla.. så det kan man väl bjuda på - liksom man ger kredit til dom som hjälper en med problem.
                tack för alla inlägg - dom har varit intressanta - kanske kommer det fler åsikter...?
                www.medzeta.se

                Kommentera


                • #9
                  doridori skrev: Visa inlägg
                  Även om dessa faktorer ofta är gällande för en "reklamtråd", så tycker jag inte alls att de är definierande för en sådan.

                  Det enda som är definierande för en "reklamtråd" är ju egentligen syftet, att göra reklam.
                  Sen om det är en ny medlem som blivit medlem för att få ärlig kritik på sin länksamling i html med två färger och vit bakgrund så kan man inte per definition klassa dennes tråd som reklam, även om det verkar troligt.
                  Du klippte bort en viktig del i mitt stycke och därefter missförstod du mig.
                  gein skrev:
                  Det är svårt att definiera tydliga regler för när det är att betrakta som reklam eller inte. Men för mig är det flera faktorer som spelar in: hur ny medlemmen är, på vilket sätt medlemmen ber om kritik i tråden, till viss del hur hemsidan i sig ser ut, hur medlemmen följer upp den kritik som ges.
                  Jag drog inte upp regler utan faktorer som spelar in när jag gör en subjektiv bedömning av vad jag anser vara reklam eller ej.
                  The future is today, worry about it tomorrow

                  Kommentera


                  • #10
                    rakatoner skrev: Visa inlägg
                    Det återkommer ofta - hur ny medlemmen är .. är det någon skillnad på en ny medlem som ställer andra frågor o en ny medlem som vill ha feedback.. jag har svårt att se det.
                    Om en ny medlem registrerar sig med namnet auktioneramera.se och skapar en ny tråd där hon/han skriver "Kolla in våran ny auktionssajt!", då börjar jag bli misstänksam. Om en känd medlem skriver samma sak så kan det fortfarande röra sig om reklam, men jag är åtminstone en aning mindre misstänksam. Okej, i just detta fall skulle jag antagligen vara lika skeptisk eftersom texten inte ens uttryckligen ber om kritik utan bara uppmanar läsare att besöka sajten.

                    rakatoner skrev: Visa inlägg
                    Sen sägs hur man tar åt sig av kritiken.. jo men det behöver väl inte var helt självklart att man köper kritiken .. jag har ibland reagerat tvärtom - blivit fastare besluten om att behålla det som kritiseras.. så frågan varför är man så avig till de som publicerar i flera forum ?
                    Det är helt okej att inte köpa all kritik. Men om man inte ens bemödar sig bemöta kritiken alls, då ringer ytterligare några klockor hos mig.

                    Det går alltså inte rycka ut en enskild faktor och låta den fälla ett avgörande. I slutändan är det en helhetsbild som ligger till grund för den subjektiva bedömningen. Just därför är det svårt att diktera regler.
                    The future is today, worry about it tomorrow

                    Kommentera

                    Working...
                    X