Meddelande

Minska
No announcement yet.

Flash spel efter denna kurs?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flash spel efter denna kurs?

Är det värt att gå denna kurs: http://www.kurser.se/Actionscript_3_0_79371.htm

Ifall mitt ända mål med kursen är att lära mig att göra flash-spel?
    Kommer jag ha kunskaperna för att göra flashspel direkt efter kursen eller hur mycket mer "pluggning" kommer det att krävas?

MVH

Ser ut att vara en mycket grundläggande kurs. Kan säkert vara en bra början, men vill du göra annat en mycket enkla spel behövs det en hel del kunskap som inte ingår.

Du bör vara bra på att hantera grafik och förstå dig på bitmappar, vektorer, blitting och cacheAsBitmap. För CPU-krävande spel måste du självfallet veta hur man skriver optimiserad kod. Och skräphantering är mycket viktigt att förstå sig på i AS3.
    Du bör också helst kunna 3D och fysikmotorer som Away3D och Box2D.
    Då spel kan bli rätt komplexa är det bra att kunna hantera projekt så man kan ha bra översikt över kod samt resurser och känner till effektiva degbugrutiner.

Men det är stor skillnad på spel och spel, och som sagt krävs det inte mycket för att göra enklare spel .Men överlag är spelprogrammering rätt krävande och inget man lär sig på en kort kurs.
    www.blixtsystems.com

Kommentera

Det ser ut som en bra kurs för att lära sig grunderna i Actionscript 3, och med det är du en bra bit på vägen.
      Jag skulle säga att du har alla tekniska och Actionscript-relaterade verktyg du behöver efter denna kursen.

Spelprogrammering introducerar dock många nya koncept och förhållningssätt som du definitivt inte kommer lära dig i den kursen.

Jag tror att efter den kursen är du redo att börja lära dig spelutveckling. Du kommer garanterat inte kunna programmera något spel utan hjälp, men när man har grunderna i AS3 finns många bra tutorials tillgängliga.

Som Blixtsystems säger finns det mycket att lära sig, och vad som krävs beror såklart på vad för spel du vill göra.

För att svara på din fråga:
      du bör efter kursen kunna göra ett spel som memory(hitta två lika), men du kommer behöva spendera åtskilliga timmar av "pluggning" innan du kan göra ett komplett Super Mario.

En av de viktigaste egenskaperna för att programmera spel är kanske matematisk förståelse. Och den viktigaste resursen är tid.

Kommentera

Working...
      X