Meddelande

Minska
No announcement yet.

SQL-fråga, SELECT....

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• SQL-fråga, SELECT....

Kod:
    ' ## USER + PW
    SQL = "SELECT c.intID, c.strPassword " _
    & ", p.intID, p.strPassword " _
    & "FROM [consultants] c, [prospects] p WHERE c.strEmail = '" & trimVars("strEmail") & "' OR p.strEmail = '" & trimVars("strEmail") & "';"
    Jag tror att detta fungerar, men att tro är att inte veta! :-)

Jag har en hemsida med två typer av användare, konsulter och prospekt.
    Jag har en funktion, "skicka mitt lösenord", en klassiker och inget speciellt med det.
    Nu undrar jag, kan man ha en fråga som ovan...?
    Det går givetvis att ta reda på men nu är jag lite lat för det tar sjukt lång tid och jag tänker att jag prövar att fråga!

Jag använder Access med ASP men är mån om att dot net och SQL Server ska fungera med koden.
    Min fråga är egentligen, jag har aldrig använt uttrycket "OR" på det viset och det är mest det jag undrar över!

Man kan ju alltid låta användaren välja om man är det ena eller andra, men om man kan fixa en lösning som undviker det är det bättre... Folk är lata och läser inte. Så är det!

Nej!
    Det tar inte så lång tid att testa!
    I teorin skulle detta fungera...
    Kod:
    SQL = "IF EXISTS (SELECT f1.strName FROM [files] f1 WHERE f1.strName LIKE '%" & request("strName") & "%') "_
    	& " BEGIN " _
    	& " SELECT f1.intD, f1.strName FROM [files] f1 WHERE f1.strName LIKE '%" & request("strName") & "%' " _
    	& " END " _
    	& " IF EXISTS (SELECT f3.strName FROM [files3] f3 WHERE f3.strName LIKE '%" & request("strName") & "%') "_
    	& " BEGIN " _
    	& " SELECT f3.intD, f3.strName FROM [files3] f3 WHERE f3.strName LIKE '%" & request("strName") & "%'"_
    	& " END ;"
    Jag har pröva lite olika varianter, dock med samma utebliven framgång!
    HTML-kod:
    IF EXISTS (SELECT f1.strName FROM [files] f1 WHERE f1.strName LIKE '%Boris.jpg%') 
    BEGIN SELECT f1.intD, f1.strName FROM [files] f1 WHERE f1.strName LIKE '%Boris.jpg%' 
    END IF EXISTS (SELECT f3.strName FROM [files3] f3 WHERE f3.strName LIKE '%Boris.jpg%') 
    BEGIN SELECT f3.intD, f3.strName FROM [files3] f3 WHERE f3.strName LIKE '%Boris.jpg%' END ;

Microsoft JET Database Engine error '80040e14'

Invalid SQL statement; expected 'DELETE', 'INSERT', 'PROCEDURE', 'SELECT', or 'UPDATE'.

/id/confirm.asp, line 18

Kommentera

Snygg kod, i all ära! Men produktivitet bör premieras och trots allt, man får välja sina strider...

Jag gör två frågor, helt enkelt. Inte så jättesnyggt, kanske, men det fungerar och det driver projektet framåt. Det är faktiskt viktigare än snygg kod! :-)

Kommentera

Working...
      X