Meddelande

Minska
No announcement yet.

visa underkategorier dynamisk asp-meny

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • visa underkategorier dynamisk asp-meny

    nu kan jag börja ägna mig åt presentationen av menyn koden för sidan som bygger upp menyn finns i kodavsnittet nedan, och det den gör är att gå igenom alla Huvudkategorier, och för varje kategori så kollar den om det finns några underkategorier med samma parentID som huvudkategorins id. Gör det det, så skriver den först ut huvudmenyn, och sedan undermenyerna fast med ett + famför dessa(+ Finns endast för testsyfte så att jag ser att det är en underkategori).

    Nu ska menyn snyggas till, t.ex. så att man måste klicka på ett + vid huvudmenyn för att undermenyalternativen för den kategorin ska visas. Jag tänkte, går det inte att göra ett + som en länk, och lägga på typ ?catsubmenu=catid

    alltså, id't för huvudkategorin, och om det finns request.querystring("catid") så visas underalternativen för huvudkategorin för just det ID't.

    Jag börjar testa mig fram, kom gärna med synpunkter ^^

    här kommer koden:
    Kod:
    <table width="120" border="0" align="left" cellpadding="3" cellspacing="2" class="menu">
      <tr> 
        <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='main.asp'"><strong><a href="main.asp" target="_self"> 
          Startsidan</a></strong></td>
      </tr>
      <% 'IF nTYP = 0 And Session("VisaPris") <> False Then %>
      <% IF Session("VisaPris") <> False Then %>
      <tr> 
        <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='forfragan.asp'"><strong><%= "<a href='forfragan.asp' target='_self'><font color='#999999'>e</font>Offert</a><br>" %></strong></td>
      </tr>
      <% 
      	End IF 
    
    	Sel = "Select * from Sidor Where Osynlig = False And Year(Datum) < 2100"
    	RecSet.Open Sel, Connect
    	if not recset.eof then
    		RecSet.Movefirst  
    		Do Until RecSet.Eof
    		IF RecSet("StartSida") = False And UCASE(RecSet("Namn")) <> "GSTEXT" Then
    		
      %>
      <tr> 
        <td align="left" valign="middle"  class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='page.asp?s=<%= RecSet("ID") %>';"><strong>
          <% 	
    			   
    				Response.Write("<a href='page.asp?s=" & RecSet("ID") & "' target='_self'>" & RecSet("Namn") & "</a><br>")
    			   
    	  %>
          </strong></td>
    
      </tr>
      <%		
      			End IF
    			RecSet.MoveNext
    		Loop
    	end if
    	RecSet.Close
    %>
      <tr> 
        <td align="left" valign="middle"  class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='stadmin/logout.asp';"><strong><a href="stadmin/logout.asp" target="_self" title="Logga alltid ut så att obehöriga inte kan visa sidan.">Logga 
          ut</a> </strong></td>
      </tr>
      <tr> 
        <td align="left" valign="middle"> <strong><br>
          Kategorier</strong></td>
      </tr>
      <%
      response.write("Grenställsoffert: " & Session("GrenstallOffert"))
      ' Kolla om användare har rättighet att se offert i menyn
      	IF Session("GrenstallOffert") = TRUE THEN
    	   %>
    	  <tr> 
    		<td align="left" valign="middle" class="MenuItem"  onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" style="cursor: hand;" onClick="document.location='grenstall.asp'">&middot; <a href="grenstall.asp" target="_self">Grenst&auml;ll (offert)</a></td>
    	  </tr>
    	  <%
        END IF
      
      
    	IF nTYP = 0 or nTYP = 2 Then 'Nummer1
    		Sel = "Select * from Kategorier Where Osynlig = False Order By pos_cat"' hämtar Kategorier  
    		RecSet.Open Sel, Connect
    		if not RecSet.Eof then 'Nummer2
    			RecSet.Movefirst
    			Do Until RecSet.Eof
      
      Sel2 = "Select ID, parentID, namn, beskrivning from Underkategorier Where parentID =" & RecSet("KategoriID")
       
      %>
      <tr>
        <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='products.asp?cat=<%=  RecSet("KategoriID") %>'" style="cursor: hand;">
          <%
    	  RecSet2.Open Sel2, Connect 
    	  IF NOT RecSet2.EOF THEN
    	  Response.Write("<a target='_self' href='main.asp?catid='"& RecSet("KategoriID") &"'>+</a> <a href='products.asp?cat=" & RecSet("KategoriID") & "' target='_self'>" & RecSet("KategoriNamn") & "</a>") & vbcrlf
    ELSE
    				Response.Write("&middot; <a href='products.asp?cat=" & RecSet("KategoriID") & "' target='_self'>" & RecSet("KategoriNamn") & "</a>") & vbcrlf
    END IF
    %>
        </td>
      </tr>
    <%
    
      if not RecSet2.Eof and Request.QueryString("catid") = RecSet("KategoriID") then 'Nummer3
      	
    	RecSet2.Movefirst
    
    IF RecSet2("parentID") = RecSet("KategoriID") THEN'Nummer4
    Do Until RecSet2.Eof
    
    %>
     <tr>
        <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='products.asp?undercat=<%=  RecSet2("ID") %>'" style="cursor: hand; padding-left: 6px;">
          <% 
    	  
    
    			Response.Write("- <a href='products.asp?undercat=" & RecSet2("ID") & "' target='_self'>" & RecSet2("namn") & "</a>") & vbcrlf
    %>
     </td>
      </tr>
      
      
    <%
    RecSet2.Movenext
    Loop
    End IF'Nummer4
    
    End IF'Nummer3 
    RecSet2.Close
    		RecSet.MoveNext
    		Loop
    		end if'Nummer2
    		RecSet.Close
    		
    	End IF    'Nummer1
    
    	IF Session("VisaPris") = False Then
    %>
    	<tr>
    		
        <td><font size="1"><br>
          Hej <%= Session("AnvNamn") %>, du &auml;r inloggad som g&auml;st och inga priser kommer att 
          visas p&aring; sidan.</font></td>
    	</tr>
    <% End IF %>
    </table>
    slängde ihop den här länken, får se hur det går!: <a target='_self' href='main.asp?catid='"& RecSet("KategoriID") &"'>+</a>
    "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

  • #2
    <a target='mainFrame' href='menu.asp?catid="& RecSet("KategoriID") &"'>+</a> när jag kör denna så får jag upp:

    Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'

    Object required: ''

    /menu.asp, line 20

    line 20 är: RecSet.Open Sel, Connect


    Jag fick felet först när jag tryckte på länken... Vad är det som förstör för objektet som jag har skrivit?
    Last edited by Sanji; 2010-09-04, 13:39.
    "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

    Kommentera


    • #3
      pekar jag på fel sida? eller hur ska jag skicka med querystringen till filen som menyn skrivs ut från? annars kan väl inte värdet användas där? Blir bara så förvirrad av det där felet som blir med recordsetet bara för att jag klickar på en länk som skickar med en sträng...
      "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

      Kommentera


      • #4
        kan det vara så att när jag pekar på menysidan så vill bara den köras i mainFrame, och då följer inga includes med, t.ex. connectfilen? då måste jag peka på något annat med andra ord
        "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

        Kommentera


        • #5
          så där, nu pekar den rätt och det fungerar hyfsat bra ^^ nu håller jag på med ännu en admin-sida där man kan tilldela artiklar till kategorierna. Här har vi koden:

          Kod:
          <%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
          <!--#include file="checkuser.asp"-->
          <!--#include file="opcon.asp"-->
          <%
          	Response.buffer=true
          		  nKatID = Request.QueryString("kat")
          		  nUnderKatID = Request.QueryString("underkat")
          		  IF nKatID = "" Or IsNumeric(nKatID) = False Then nKatID = 0 END IF
          %>
          
          <html>
          <head>
          <title>Fellingsbro Stålteknik AB</title>
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
          <link href="stalteknik.css" rel="stylesheet" type="text/css">
          <script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
          <!--
          function MM_goToURL() { //v3.0
            var i, args=MM_goToURL.arguments; document.MM_returnValue = false;
            for (i=0; i<(args.length-1); i+=2) eval(args[i]+".location='"+args[i+1]+"'");
          }
          
          function MM_jumpMenu(targ,selObj,restore){ //v3.0
            eval(targ+".location='"+selObj.options[selObj.selectedIndex].value+"'");
            if (restore) selObj.selectedIndex=0;
          }
          
          //-->
          </script>
          </head>
          
          <body text="#000000" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000" leftmargin="10" topmargin="10" marginwidth="10" marginheight="10">
          <table width="600" border="0" align="center" cellpadding="5" cellspacing="0" class="OutlineBlack">
            <tr> 
              <td height="85" align="left" valign="top" background="../stpics/topbar.gif"> 
                <!--#include file="head.asp"--> </td>
            </tr>
            <tr> 
              <td align="left" valign="top" bgcolor="#FFFFFF" class="StdText"> <br> <table width="100%" border="0" cellpadding="5" cellspacing="0">
                  <tr> 
                    <td align="left" valign="middle" background="../stpics/bkg_square2.gif" class="StdText"><font color="#FFFFFF"><strong>Aktiviteter</strong></font></td>
                  </tr>
                  <tr> 
                    <td align="left" valign="top" class="StdText"><br> <input name="bNew" type="button" Class="Button3" id="bNew" onClick="MM_goToURL('self','artadd.asp?katid=<%= nKatID %>&underkat=<%= nUnderKatID%>');return document.MM_returnValue" value="Ny Artikel i vald kategori" <% IF nKatID < 1 AND nUnderKatID < 1 Then 
          		  Response.Write("Disabled")
          		  END IF %>> 
                      <input name="bClose" type="button" class="Button2" id="bClose" onClick="MM_goToURL('self','main.asp');return document.MM_returnValue" value="St&auml;ng"></td>
                  </tr>
                </table>
                <br> <table width="100%" border="0" cellpadding="5" cellspacing="0">
                  <tr> 
                    <td align="left" valign="middle" background="../stpics/bkg_square2.gif" class="StdText"><font color="#FFFFFF"><strong>Existerande 
                      artiklar</strong></font></td>
                  </tr>
                  <tr> 
                    <td align="left" valign="middle" class="StdText"> <% 
          		  	RecSet.Open "Select * From Kategorier ORDER BY pos_cat", Connect
          		    RecSet2.Open "SELECT * FROM Underkategorier ORDER BY namn", Connect
          		  %> <form name="form1">
                        <select name="katmeny" onChange="MM_jumpMenu('self',this,0)" class="UploadBox">
                          <option value="articles.asp">Välj kategori här</option>
                          <% Do Until RecSet.EOF 
                          
          				%>
                          <option value="articles.asp?kat=<%= RecSet("KategoriID") %>" <% IF Int(nKatID) = Int(RecSet("KategoriID")) Then Response.Write("selected")%>><%= RecSet("KategoriNamn") %></option>
                          <%
          				Do Until RecSet2.EOF
          				%>
          				<option value="articles.asp?underkat=<%= RecSet2("ID") %>" <% IF Int(nUnderKatID) = Int(RecSet2("ID")) Then Response.Write("selected")%>> - <%= RecSet2("namn") %></option>
                          <%
                          RecSet2.MoveNext
          				Loop
                          
          				 RecSet.MoveNext : Loop%>
                        </select>
                      </form>
                      <%
          		  	RecSet.Close
          		  %> </td>
                  </tr>
                </table>
                <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="5">
                  <% 
          		  IF Request.QueryString("underkat") <> "" THEN
          		  RecSet.Open "SELECT * From Artiklar WHERE UnderkategoriID=" & nUnderKatID & " ORDER BY Namn"  , Connect
          		  Do Until RecSet.EOF %>
                  <tr align="left" valign="top"> 
                    <td valign="middle" class="SidText"> <%
          				Response.Write("<b>" & RecSet("Namn") & "</b>")
          				Response.Write("<br>" & Left(RecSet("Beskrivning"),100))
          				Response.Write "<BR>Grupp: " & RecSet("Group")
          			  %> </td>
                    <td width="200" align="right" valign="middle"> <input name="edit" type="submit" class="Button2" onClick="MM_goToURL('self','artedit.asp?id=<%= RecSet("ID") %>&amp;underkat=<%= nUnderKatID %>');return document.MM_returnValue" value="Redigera"> 
                      <input name="delete" type="submit" class="Button2" onClick="MM_goToURL('self','artedit.asp?id=<%= RecSet("ID") %>&amp;del=1&amp;underkat=<%= nUnderKatID %>');return document.MM_returnValue" value="Ta bort"> 
                    </td>
                  </tr>
                  <% RecSet.MoveNext
          		  	 Loop 
          		  	 RecSet.Close
          		  
          		  
          		  ELSE IF Request.QueryString("kat") <> "" THEN
          		  RecSet.Open "SELECT * From Artiklar WHERE KategoriID=" & nKatID & " ORDER BY Namn"  , Connect
          		  Do Until RecSet.EOF %>
                  <tr align="left" valign="top"> 
                    <td valign="middle" class="SidText"> <%
          				IF RecSet("Kampanj") = True Then bKamp = 1 Else bKamp = 0
          				IF bKamp = 1 Then Response.Write("<font color='#aa0000'>")
          			  	Response.Write("<b>" & RecSet("Namn") & "</b>")
          				IF bKamp = 1 Then Response.Write("</font>")
          				Response.Write("<br>" & Left(RecSet("Beskrivning"),100))
          				Response.Write "<BR>Grupp: " & RecSet("Group")
          			  %> </td>
                    <td width="200" align="right" valign="middle"> <input name="edit" type="submit" class="Button2" onClick="MM_goToURL('self','artedit.asp?id=<%= RecSet("ID") %>&amp;kat=<%= nKatID %>');return document.MM_returnValue" value="Redigera"> 
                      <input name="delete" type="submit" class="Button2" onClick="MM_goToURL('self','artedit.asp?id=<%= RecSet("ID") %>&amp;del=1&amp;kat=<%= nKatID %>');return document.MM_returnValue" value="Ta bort"> 
                    </td>
                  </tr>
                  <% RecSet.MoveNext
          		  	 Loop 
          		  	 RecSet.Close
          			 END IF %> 
                </table>
                <font color="#000000" size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><br>
                </font> </td>
            </tr>
            <tr> 
              <td height="45" align="right" valign="bottom" background="../stpics/bottombar.gif">
                <!--#include file="foot.asp"-->
              </td>
            </tr>
          </table>
          </body>
          </html>
          <!--#include file="ccon.asp"-->
          För närvarande så klagar sidan på att det fattas en "END" i connect.close-filen, men det är inte det som är felet. Jag gissar på att jag har glömt att stänga connection, eller att jag har glömt en END IF eller liknande i koden.

          Ursäkta mig om jag avskräcker er med hyfsat stora och dåligt skrivna bitar med kod, Jag själv har lite problem med vissa kodfiler som ligger uppe, dels för att det är rörigt skrivet, och dels för att jag inte gjort dessa från början.

          Mvh Sanji
          "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

          Kommentera


          • #6
            Jag gissar på att det är samma "else if"-problem som jag skrev om i en av dina andra trådar.

            mvh
            @aviddevguy

            Kommentera


            • #7
              ja det fanns ett sådant "else if", men det ändrade jag till "elseif" för en stund sen, jag upptäckte ett annat problem och det var att jag hade stavat fel på kolumnnamnet i tabellen artiklar... laddar upp databasen igen nu så får vi se om det blir bättre
              "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

              Kommentera


              • #8
                Jag har nu fått i ordning på det mesta, det blev hyfsat bra när databasen stämde och jag fick pilla med de olika kodfilerna lite ^^ Det mesta som krånglade var missar från min sida, så som "else if" istället för "elseif", felstavning i databasen och ett par glömda "THEN" till if-satserna.

                Mvh Sanji
                "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

                Kommentera


                • #9
                  upptäckte nyss ett konstigt fel, när jag trycker på "+" framför en kategori för att visa underkategorierna, så visas alla underkategorier under alla kategorier som finns... vad fasen kan det vara? :O

                  Slänger upp koden om någon orkar titta igenom den... det lär ju vara den delen som skriver ut själva menyn som krånglar ^^

                  Kod:
                  <%categoryid = Request.QueryString("catid")
                  response.Write(categoryid)
                  
                  
                  
                  %>
                  
                  <table width="120" border="0" align="left" cellpadding="3" cellspacing="2" class="menu">
                    <tr> 
                      <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='main.asp'"><strong><a href="main.asp" target="_self"> 
                        Startsidan</a></strong></td>
                    </tr>
                    <% 'IF nTYP = 0 And Session("VisaPris") <> False Then %>
                    <% IF Session("VisaPris") <> False Then %>
                    <tr> 
                      <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='forfragan.asp'"><strong><%= "<a href='forfragan.asp' target='_self'><font color='#999999'>e</font>Offert</a><br>" %></strong></td>
                    </tr>
                    <% 
                    	End IF
                  
                  	Sel = "Select * from Sidor Where Osynlig = False And Year(Datum) < 2100"
                  	RecSet.Open Sel, Connect
                  	if not recset.eof then
                  		RecSet.Movefirst  
                  		Do Until RecSet.Eof
                  		IF RecSet("StartSida") = False And UCASE(RecSet("Namn")) <> "GSTEXT" Then
                  		
                    %>
                    <tr> 
                      <td align="left" valign="middle"  class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='page.asp?s=<%= RecSet("ID") %>';"><strong>
                        <% 	
                  			   
                  				Response.Write("<a href='page.asp?s=" & RecSet("ID") & "' target='_self'>" & RecSet("Namn") & "</a><br>")
                  			   
                  	  %>
                        </strong></td>
                  
                    </tr>
                    <%		
                    			End IF
                  			RecSet.MoveNext
                  		Loop
                  	end if
                  	RecSet.Close
                  %>
                    <tr> 
                      <td align="left" valign="middle"  class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='stadmin/logout.asp';"><strong><a href="stadmin/logout.asp" target="_self" title="Logga alltid ut så att obehöriga inte kan visa sidan.">Logga 
                        ut</a> </strong></td>
                    </tr>
                    <tr> 
                      <td align="left" valign="middle"> <strong><br>
                        Kategorier</strong></td>
                    </tr>
                    <%
                    response.write("Grenställsoffert: " & Session("GrenstallOffert"))
                    ' Kolla om användare har rättighet att se offert i menyn
                    	IF Session("GrenstallOffert") = TRUE THEN
                  	   %>
                  	  <tr> 
                  		<td align="left" valign="middle" class="MenuItem"  onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" style="cursor: hand;" onClick="document.location='grenstall.asp'">&middot; <a href="grenstall.asp" target="_self">Grenst&auml;ll (offert)</a></td>
                  	  </tr>
                  	  <%
                      END IF
                    
                    
                  	IF nTYP = 0 or nTYP = 2 Then 'Nummer1
                  		Sel = "Select * from Kategorier Where Osynlig = False Order By pos_cat"' hämtar Kategorier  
                  		RecSet.Open Sel, Connect
                  		if not RecSet.Eof then 'Nummer2
                  			RecSet.Movefirst
                  			Do Until RecSet.Eof
                    
                    Sel2 = "Select ID, parentID, namn, beskrivning from Underkategorier Where parentID =" & RecSet("KategoriID")
                     
                    %>
                    <tr>
                      <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='products.asp?cat=<%=  RecSet("KategoriID") %>'" style="cursor: hand;">
                        <%
                  	  RecSet2.Open Sel2, Connect 
                  	  IF NOT RecSet2.EOF THEN
                  	  Response.Write("<a target='mainFrame' href='main.asp?catid="& RecSet("KategoriID") &"'>+</a> <a href='products.asp?cat=" & RecSet("KategoriID") & "' target='_self'>" & RecSet("KategoriNamn") & "</a>") & vbcrlf
                  ELSE
                  				Response.Write("&middot; <a href='products.asp?cat=" & RecSet("KategoriID") & "' target='_self'>" & RecSet("KategoriNamn") & "</a>") & vbcrlf
                  END IF
                  %>
                      </td>
                    </tr>
                  <%
                  
                    if not RecSet2.EOF and categoryid <> "" then 'Nummer3 
                    	
                  	RecSet2.Movefirst
                  
                  IF RecSet2("parentID") = RecSet("KategoriID") THEN'Nummer4
                  Do Until RecSet2.Eof
                  
                  %>
                   <tr>
                      <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='products.asp?undercat=<%=  RecSet2("ID") %>'" style="cursor: hand; margin-left: 6px; text-align:right;" >
                        <% 
                  	  
                  
                  			Response.Write("- <a href='uproducts.asp?undercat=" & RecSet2("ID") & "' target='_self'>" & RecSet2("namn") & "</a>") & vbcrlf
                  %>
                   </td>
                    </tr>
                    
                    
                  <%
                  RecSet2.Movenext
                  Loop
                  End IF'Nummer4
                  
                  End IF'Nummer3 
                  RecSet2.Close
                  		RecSet.MoveNext
                  		Loop
                  		end if'Nummer2
                  		RecSet.Close
                  		
                  	End IF    'Nummer1
                  
                  	IF Session("VisaPris") = False Then
                  %>
                  	<tr>
                  		
                      <td><font size="1"><br>
                        Hej <%= Session("AnvNamn") %>, du &auml;r inloggad som g&auml;st och inga priser kommer att 
                        visas p&aring; sidan.</font></td>
                  	</tr>
                  <% End IF %>
                  </table>
                  som det ser ut nu så finns det bara en, eventuellt två saker till som jag måste lösa:
                  1. så att endast de underkategorier som man vill se visas.
                  2. Fixa så att underkategorierna fortsätter att visas när man har tryckt på en av dem(de försvinner igen när man tryckt på en)

                  När jag löst dessa två problem så kan jag släppa den här sidan och hitta på något roligare att göra ^^

                  Mvh Sanji
                  "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

                  Kommentera


                  • #10
                    Kan du rensar upp all kod? HTML koden känns så fruktansvärt dålig:
                    [kod] <td align="left" valign="middle" class="MenuItem" style="cursor: hand;" onmouseover="this.style.backgroundColor='#FFFFFF';" onmouseout="this.style.backgroundColor='';" onClick="document.location='main.asp'">
                    <strong><a href="main.asp" target="_self">
                    Startsidan</a></strong>
                    </td>[/kod]
                    Kan jag få ner till:
                    [kod]<td>
                    <a href="main.asp" target="_self">
                    Startsidan
                    </a>
                    </td>[/kod]Och kör CSS på den:
                    [kod]
                    .menu a {
                    font-weight: 600;
                    display: block;
                    }
                    .menu aover {
                    background: #fff;
                    }[/kod]Annars tycker jag det är otroligt svårt att följa din kod, indenteringen är galen, vet inte ens var man skall börja kolla på din kod för att veta vad du vill göra.
                    "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                    Kommentera


                    • #11
                      Det är ju det som är lite jobbigt, jag har inte skrivit den från början, så det är huller om buller för mig med... men jag får väl ägna ett par timmar till att snygga till skiten så får vi se då ^^
                      "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

                      Kommentera


                      • #12
                        HTML koden är galen:
                        [kod]response.write("Grenställsoffert: " & Session("GrenstallOffert"))[/kod]skrivs mellan en tr, vilket inte kommer validera heller.
                        "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

                        Kommentera


                        • #13
                          haha jag ska nog slänga iväg ett mail till killen som skrev det och retas lite ^^ först när jag satte mig med det här så trodde jag att jag skulle avlida... inte roligt skrivet det här
                          "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

                          Kommentera


                          • #14
                            nu vet jag också vad som är felet, Request.querystring("catid") får tre st likadana värden på rad, typ 18 18 18, när den bara ska ha det första. värdet skrivs alltså in tre gånger efter varandra i länken, eller efter att man kommit dit man ska. jag har en test, att när man först trycker på +, så skrivs Request.querystring("catid") ut och visar 18, och precis innan underalternativet ska skrivas ut så skriver jag ut samma Request.querystring("catid") igen, och då får jag 18 18 18, det måste betyda att sidan refreshas två gånger på vägen dit, eller?
                            Last edited by Sanji; 2010-09-06, 15:59.
                            "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

                            Kommentera


                            • #15
                              antalet dupplikationer är samma som antalet kategorier med underkategorier. med andra ord så är det något som händer med querystringen för varje gång man skriver ute kategori med underkategori. ska kolla nu om jag hittar felet.
                              "Det var som att sitta och programmera i en skål med gröt där varje gryn var en rad med kod"

                              Kommentera

                              Working...
                              X