Meddelande

Minska
No announcement yet.

Databasanslutning jag inte sett innan?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Databasanslutning jag inte sett innan?

    Hej!

    Satt och kolla igenom en guide till en webshop och stötte på detta. Man måste gå in i administrationsverktyg på datorn och göra några inställningar för databasen för att få det att funka. Guiden hade ett par åt på nacken och detta är något jag inte stött på tidigare? Varför gör man DB-kopplingar såhär? Gammalt sätt?

    Kod:
    <% Dim DB, RecSet
                          Set DB = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
                          Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
                          DB.Open "DSN=webbshopp"
    %>
    Anton

  • #2
    Noterade direkt min rubrik när jag hade postat, men då var det försent...
    Jag har visst "sätt" och inte "sett" xD

    Kommentera


    • #3
      Det är korrekt att du måste skapa en lokal DSN för databasen för att detta skall fungera. Du bör istället använda dig av följande:

      Kod:
      Set dbConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
      dbConnection.Open("Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("MinDatabas.mdb"))
      Är inte helt säker på att ovanstående kod är helt korrekt, var ett tag sedan jag höll på med klassisk ASP. Men du förstår nog poängen!

      Kommentera


      • #4
        Ledel skrev: Visa inlägg
        Det är korrekt att du måste skapa en lokal DSN för databasen för att detta skall fungera. Du bör istället använda dig av följande:

        Kod:
        Set dbConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        dbConnection.Open("Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("MinDatabas.mdb"))
        Är inte helt säker på att ovanstående kod är helt korrekt, var ett tag sedan jag höll på med klassisk ASP. Men du förstår nog poängen!
        Då var det som jag misstänkte, att det var något gammalt det där. Sättet du visar är jag bekant med, det är det jag brukar använda

        Kommentera


        • #5
          Allt som har med ASP att göra är gamla sätt.

          Det finns fördelar med att använda en anslutning likt den i det första inlägget, och det är att man utan att behöva ändra någon kod kan använda olika databaser/databasservrar i utvecklingsmiljön och driftsmiljön. Det är ganska lätt att glömma ändra sina connectionstrings innan man driftsätter...

          Noterade direkt min rubrik när jag hade postat, men då var det försent...
          Det är aldrig försent - inte för mig iaf.
          @aviddevguy

          Kommentera

          Working...
          X