Meddelande

Minska
No announcement yet.

lagligt att visa information på min sida från andra sidor?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• lagligt att visa information på min sida från andra sidor?

hej

som rubriken lyder, är det lagligt att typ kopiera information från en sida sedan visa det på min sida med referenskälla till den sidan jag tog informationen av ?

typ att hämta ut information from birthday.se

Någon annan kan säkert ge ett bättre, men jag kan ge det ett försök.

Det beror på huruvida informationen är upphovsrättskyddad. Det finns en citaträtt i Sverige, men jag tror att möjligheten att systematiskt hämta information är begränsade.

Citaträtt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Citatr%C3%A4tt

Uppgifterna från Birthday är offentliga handlingar och bör inte omfattas av upphovsrätten. Däremot bör du nog se upp så att den information du lagrar inte räknas som ett strukturerat register över personuppgifter och tänks av PUL (personuppgiftslagen). Du bör alltså läsa på vilka begräsningar PUL innebär, om den är tillämpbar.

Sen kan det ju även ske att (t ex) Birthday inte gillar att få en massa förfrågningar från din server och helt sonika stänger av tillgången till tjänsten. I alla lägen är det så att Birthday, eller någon annan motsvarande tjänst, inte har någon skyldighet att tillhandahålla information gratis till dina besökare i andra hand.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Working...
    X