Meddelande

Minska
No announcement yet.

Back-up server

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Back-up server

    Hej

    Vet inte om jag hamnade i rätt kategori nu men..

    Jag har satt upp en mailserver (mac mini med OS X Server) som jag tänkt använda med min egen domän. Nu har jag fått tag på en till mac mini som jag tänkte testa att använda som back-up server till den första om det är möjligt.

    Tanken:
    Server A, som står hemma hos mamma, ska vara den primära servern men om den går sönder eller internetuppkopplingen eller liknande strular så den inte fungerar ska trafiken gå över till Server B som står hemma hos pappa. Jag har bara mobiltvredband hemma därav står ingen server hos mig

    Synkningen mellan servrarna sköter jag med bla rsync är det tänkt så att de är reda att ta över från varandra.

    Hur gör jag då detta? Alltså pekar domänen till Server B istället för Server A när A inte är nåbar?

    Nån som har en smidig lösning?
    TWIsM
    Get Simpsonized!

  • #2
    För mail är det enkelt, MX pekarna har ett värde/prioritet, ju lägre ju högre prio, så sätt MX pekaren mot A värde 0 och MX pekaren mot B värde 10.
    So long and thanks for the fish.

    Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

    Kommentera


    • #3
      Juste, svårare än så är det såklart inte, ibland tänker man inte tillräckligt effektivt Tack!

      Det ovan löser mitt problem men av ren nyfikenhet så vore det kul att veta hur man gör med andra tjänster som hemsidor t.ex. Finns det nått liknande med prioritet för A-records kanske?
      TWIsM
      Get Simpsonized!

      Kommentera


      • #4
        Det svåraste problemet är väl databasen. Jag tror att det är vanligt att man har databasservern på en egen maskin, och bara har failover mellan olika web-servrar, men web-servrarna använder då samma databasserver, så då är alla maskiner oftast i samma datorhall.

        För databasservern så vet jag inte vad som är vanligast eller vad som fungerar bäst. Men bland alternativen finns väl speglade servrar alternativt en distribuerad databas, men det tror jag inte är så vanligt förutom i väldigt kritiska system som t.ex. telekom eller liknande.

        Kommentera


        • #5
          Okej. Ja, databasen kan jag tänka mig blir svår! Men vad använder man för failover mellan webbservrarna då?
          TWIsM
          Get Simpsonized!

          Kommentera


          • #6
            Nu när jag vet vad det heter, failover alltså Så har jag sökt lite och hittade detta: http://www.mactech.com/articles/mact...rt1/index.html

            Det visar hur man gär om de står på samma plats men inte om de står på olika platser.
            TWIsM
            Get Simpsonized!

            Kommentera

            Working...
            X