Meddelande

Minska
No announcement yet.

Formatera Harddisk for Linux/Freebsd/WIN

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Formatera Harddisk for Linux/Freebsd/WIN

Hej
    Jag ar en hemma kanckare ssom sitter och forsoker lara mig lite php med mera
    jag ar ocksa ny pa Linux samt Free bsd
    i alla fall sa forsoker jag att lagga upp en filserver som jag kan ha och spara mina project pa men jag vill att servern ska vara atkommlig for alla olika datorer
    samt om mojligt aven att man kan ha allt i en mapp sadet spelar ingen roll om man har 2 eller 10 harddiskar....
    jag hoppas ni foirstar fragan och vet vilket format jag ska ha pa harddisken ar det NTFs (jag trodde inte linux fungerade med det) eller FAT32 (tror inte man kan ha flera harddiskar i en mapp
    om ni vet sa far ni garna dela med er ...

tack pa forhand

//Fred

När du ska hämta eller skriva till filserver över nätverket så har det lokala filsystemet ingen betydelse. Välj då det filsystem som passar bäst till det OS som du kör på servern, Windows kör helst NTFS, men till din unix klon finns det betydligt mer val, en personlig favorit är reiserfs.

Om du vill ha EN mapp över flera diskar så är LVM ett snabbt och smidigt sätt som kan utökas allt eftersom behovet av lagring ökar. Dock så finns det INGEN redundans.

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

Coolt tackar ...

Kommentera

Working...
      X