Meddelande

Minska
No announcement yet.

Paradoxal ökning av bandbreddsanvändning trots penguin-krasch

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Paradoxal ökning av bandbreddsanvändning trots penguin-krasch

    Hej allihop!


    Min hemsida itarguitar.ne drabbades av en penguin-uppdatering den tredje september som halverade min organiska trafik. Dock så har en ganska så märklig grej hänt; bandbreddsanvändningen på min sida har ökat de senaste dagarna, trots att min trafik har minskat, i alla fall enligt mitt webhotell, och i awstats så kan man se följande bild (se bifogad fil)

    som ni ser har bandbredden ökat markant de senaste dagarna, men inte besöksantalet.


    jag har inte lagt till något nytt innehåll som skulle kunna öka bandbredden, och 70% av bandbredden består av nedladdning av HTML-dokument. Är det något skumt på gång eller?

    Någon som varit med om detta tidigare?
    Bifogade filer
    Last edited by symbolism; 2013-10-28, 16:12.
    Gratis gitarrkurser online!
    http://www.gitarrkurser.net/

    "Only dead fish swim with the stream"
    - Muggeridge, Malcolm

  • #2
    Min gissning är att någon har hetlänkat någon eller flera bilder. Eller så länkar någon till en sida med tunga bilder på. Kolla under sektionen referrers, samt robots/spiders visitors och se om du hittar något relevant.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

    Kommentera


    • #3
      Jag ser inget speciellt där,.

      Det är ju det som är det märkliga, för att det är HTML-filer som står som sagt för 70% av bandbredden, inte bilderna. Proportionellt sett så är bandbredden för bilderna normal. se bifogad fil för jämförelse med denna månad och förra.

      jag lade dock märke till att average file size för min mest besökta sida,



      hade ökat från 10 kb till 18 kb ... Förstår bara inte varför för den har alltid legat på runt 10 kb sedan januari !?


      Kan man göra något åt detta på något sätt? är det fel på servern kanske? Eller är det någon som jävlas med mig?
      Bifogade filer
      Last edited by symbolism; 2013-10-28, 16:12.
      Gratis gitarrkurser online!
      http://www.gitarrkurser.net/

      "Only dead fish swim with the stream"
      - Muggeridge, Malcolm

      Kommentera


      • #4
        symbolism skrev: Visa inlägg
        hade ökat från 10 kb till 18 kb ... Förstår bara inte varför för den har alltid legat på runt 10 kb sedan januari !?
        Sidan är egentligen 36.3 kB stor. Det är den GZip-komprimerade versionen som skickas som är 10 kB, enligt traffic-tabben i Chromes utvecklingsverktyg. Om sidan har "växt" till 18 kB så beror det nog på att den skickas okomprimerad av en eller annan anledning. (Eller möjligen sämre komprimerad, dvs deflate istället för GZip, eller kanske GZip med lägre komprimeringsgrad, om det finns något som ens kan påverka detta.)
        Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
        Internklippning:
        1) Snaggning av fångar.
        2) Klippning frisörer emellan.

        Kommentera


        • #5
          ok... det kan alltså vara detta som ligger till grund för den plötsliga ökningen av bandbreddsanvändningen, att filer ej komprimeras ordentligt?
          Gratis gitarrkurser online!
          http://www.gitarrkurser.net/

          "Only dead fish swim with the stream"
          - Muggeridge, Malcolm

          Kommentera

          Working...
          X