Meddelande

Minska
No announcement yet.

Pålitlig dedikerad server med säker backup?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pålitlig dedikerad server med säker backup?

    Hallå där!

    Har ni några tips på bra tjänster för dedikerad server?

    Vi kommer att ha en databas med ungefär 100 000 poster och till detta ett bibliotek med till att börja med runt 20 GB data, men vill att det ska kunna växa utan tak, även om det troligen inte blir ofantligt mycket mer data än 50-100 GB.

    Vi behöver stöd för PHP och MySQL och snabb lina, bra upptid, bra svensk support och det viktigaste av allt en säker backup som tas ofta på samtliga data och som helst backas upp till ett helt annat område. Fördel om det finns en bra kontrollpanel och möjlighet till flera domäner.

    Pålitlighet och säkerhet före budget. Förslag?

    Tack!
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

  • #2
    Kontakta Glesys och be om en offert på det, jag har bara hört positivt om dom.
    Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
    söker trevligt sällskap för matresa till USA!

    Kommentera


    • #3
      Tack, det verkar bli det, om ingen har fler förslag eller invändningar
      bassebhu - din kompis bland kompisar

      Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
      eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

      Rapportera till bassebhu

      Kommentera


      • #4
        Det verkar bli en dedikerad server i stället. Vad skulle ni rekommendera för prestanda för detta projekt:

        Vi har ett förhållandevis enkelt egenbyggt webbsystem i PHP/MySQL som inte är särskilt resurskrävande. Vi kommer troligen att ha ca: 200 besökare om dagen, max 1000 även om man inget kan veta. Vi väljer egen server i stället för ett vanligt webbhotell för att vi behöver mycket lagringsutrymme och vill ha möjlighet att enkelt expandera om så behövs, samt pålitlig backup.

        Jag tänker mig att vi startar med 100 GB hårddisk, 2048 MB RAM, 2 CPU-kärnor och 100 GB transfer. Räcker det med en kärna och 1024 MB RAM?

        Vilket operativsystem rekommenderar ni för PHP/MySQL? Debian, CentOS, Ubuntu, Fedora, Gentoo, Slackware, FreeBSD?

        Jag frågar här och inte direkt till en leverantör för att jag vill ha ett svar utan vinstintresse Tack!
        bassebhu - din kompis bland kompisar

        Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
        eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

        Rapportera till bassebhu

        Kommentera


        • #5
          bassebhu skrev: Visa inlägg
          Vilket operativsystem rekommenderar ni för PHP/MySQL? Debian, CentOS, Ubuntu, Fedora, Gentoo, Slackware, FreeBSD?
          Jag hade satt upp ett system med Gentoo då jag är lite kär i Gentoos USE-flaggor och pakethanteringssystem. Den stora nakdelen som jag ser är att du måste kompilera allt på servern. Ska du dock bara ha Apache och MySQL som tjänster på den så är det inte så mycket som behöver kompileras. Har du inte arbetat med Gentoo innan så kanske du ska skippa det då det kan vara lite svårt att lära sig hur allt funkar.
          Zend Certified PHP Engineer

          Kommentera


          • #6
            Om jag vill ha så enkelt och funktionellt som möjligt då?
            Det är som sagt inga avancerade grejer som ska utföras. Jag vill installera allt och låta det sköta sig själv, utan att egentligen tänka eller vilja uppdatera något sen hehe

            Och en sak till. Är det klurigt att få allt att rulla (LAMP etc)?
            Några av leverantörerna som jag har kollat på har så kallad managed hosting, att de sköter och installerar allt åt en. Vi vill bara ha igång allt och sen köra, är det att rekommendera en sådan tjänst och slippa sköta det själv eller betalar man en dyr månadsavgift för något som man inte behöver?
            bassebhu - din kompis bland kompisar

            Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
            eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

            Rapportera till bassebhu

            Kommentera


            • #7
              bassebhu skrev: Visa inlägg
              Om jag vill ha så enkelt och funktionellt som möjligt då?
              Det är som sagt inga avancerade grejer som ska utföras. Jag vill installera allt och låta det sköta sig själv, utan att egentligen tänka eller vilja uppdatera något sen hehe

              Och en sak till. Är det klurigt att få allt att rulla (LAMP etc)?
              Några av leverantörerna som jag har kollat på har så kallad managed hosting, att de sköter och installerar allt åt en. Vi vill bara ha igång allt och sen köra, är det att rekommendera en sådan tjänst och slippa sköta det själv eller betalar man en dyr månadsavgift för något som man inte behöver?
              Problemet du kommer ha när du kör själv är att det måste uppdateras, men att få igång apache, mysql och postfix på en gentooserver är inga problem. Det går ju också att ställa in så systemet uppdaterar sig själv men det är ju lite farligt när det körs som server Jag skulle valt att köra allt själv då jag kan det, är du dålig eller inte har så bra koll på konfigurering och hantering av olika servertjänster skulle jag tycka det är bättre att du betalar för det.

              När du kör egna system är det också viktigt att du bevakar vad som händer med den mjukvara du kör, som om det har hittats något säkerhetshål nyligen. http://www.cert.se/ sammanfattar det viktigaste som händer tex.
              Zend Certified PHP Engineer

              Kommentera


              • #8
                Ok, tack! Och vad gällande serverns prestanda?
                bassebhu - din kompis bland kompisar

                Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                Rapportera till bassebhu

                Kommentera


                • #9
                  bassebhu skrev: Visa inlägg
                  Ok, tack! Och vad gällande serverns prestanda?
                  Jag skulle säga att beror lite på mycket mycket data ni ska ha i databasen och hur komplicerade frågor ni tänker köra mot den. Jag är dock ganska dålig på att räkan på det där. Jag kör helt egna servrar och då är det ganska billigt att köpa lite överkraft
                  Zend Certified PHP Engineer

                  Kommentera

                  Working...
                  X