Meddelande

Minska
No announcement yet.

.se registrerings tvist

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• .se registrerings tvist

Undrar lite vad som gäller vid en registrering av en domän.

Jag reggade en domän den 25 och betalade via bankgiro samma dag, jag har fått domänen upplaggd på mitt konto på mitt webhotell. Jag får sedan ett PM av en person via ett annat forum där han undrar om jag vill köpa denna domänen av honom... domänen som jag ska äga tycker jag. Jag kontrollerar vem den står registrerad i och mycke riktigt så står den i hans namn... men att den reggades den 26

Han säger sig ha betalt med Visa och därmed kunnat skicka pengarna snabbare till webhotellet, vilket förövrigt är samma webhotell som mitt. Jag har kontaktat webhotellet och inväntar svar.

Vad jag undrar är.. även om jag betalade med bankgiro och det tar tre dagar, borde det inte stå när betalningen gjordes, dvs den 25? jag undrar även vilka regler som gäller vid dessa "olyckor", jag fick ju fakturan en hel dag före han och jag fick alla kontouppgifter osv på mitt webhotell.. jag har till och med redan börjat skapa saker under denna domänen genom mitt konto.
    Last edited by Tulork; 2007-08-26, 21:40.

Man undrar ju hur den andre fått reda på att du skulle registrera och därför han före!
    Låter som om detta är något Ni bör göra upp gemensamt med webbhotellet.
    Det är inte de innestående pengarna som skall avgöra.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

Han fick reda på det genom att jag önskade feedback för sidan (inte WF), samtidigt som jag gjorde detta registrerade jag domänen.

Ett smart drag från min sida kan jag inte påstå att det var men regelmässigt så får han regga den, hur dålig stil det än är... men är man glömsk och glömmer regga den tillsammans med den andra så...

Jag inväntar svar från webhotellet.

Jag kan också säga det direkt att jag aldrig kommer aldrig köpa loss domänen från han! Han vill vara snäll och låta mig få första ching på domänen för ett par hundralappar...

Kommentera

Vilket domännamn och webbhotell handlar det om?

Kommentera

Återkommer med det efter att ajg fått svar från webhotellet. Vad jag vill veta är vad reglerna säger.. jag har läst igenom .se avtalet och lite kunskapsdatabaser och forum men har inte hittat ett liknande fall.

Han vill ge den till mig för inköpspriset och överlåtelsekonstnaden nu, innan var det ett par hundra (vilket pris+överlåtelse blir)

Kommentera

Min uppfattning om slikt agerande är att det är lågt, mycket lågt.
            Vilken värld vill vederbörande ha runt ikring sig kan man undra.
            Stå på dig och kom tillbaka med information om hur det gick.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

Kommentera

Det är först till kvarn som gäller på .se vilket bör innebära att det är han som får de iom att han var snabbast med betalningen.
              Min alldeles egna directory listing.

Kommentera

colione skrev:
                Det är först till kvarn som gäller på .se vilket bör innebära att det är han som får de iom att han var snabbast med betalningen.
                Mjae.... du får det att låta enklare än vad jag tror att det är. För när - exakt - inträffar betalningen. Det är ju snarare det som är frågan. Och jag menar på minuten eller t.o.m. sekunden (som det är när domänjägarproffsen ligger och bevakar domännamn).

Om Tulork gett i uppdrag åt sitt webbhotell (och som är registrator hoppas jag?) att registrera namnet men nån annan registrerat det dagen efter, så är det ju frågan om inte hotellet klantat sig. Jag tror faktiskt att en domän är att betrakta som registrerad när man skickar in beställningen. INTE när den betalas.

Kanske värt att ringa upp nic-se.se och fråga vad som gäller?

(Men medan det ju är ett jävla sätt av den där göken, så är det ju också sanslöst klantigt av stackars Tulork att gå ut och babbla offentligt innan köpet är klart.)
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

Kommentera

klantigheten är erkänd.

Den är registrerad flera timmar före honom.
                  Den är betald direkt efter registreringen.
                  Det är Aleborg som jag använder mig av och jag inväntar svar.

Jag ansåg inte att det var någon big deal eftersom jag var så pass snabb att regga den efter mitt "babblande"

Kommentera

Tulork skrev:
                    klantigheten är erkänd.

Den är registrerad flera timmar före honom.
                    Den är betald direkt efter registreringen.
                    Det är Aleborg som jag använder mig av och jag inväntar svar.

Jag ansåg inte att det var någon big deal eftersom jag var så pass snabb att regga den efter mitt "babblande"
                    Närå, det var inte elakt menat.
                    Tråkigt i alla fall, både att Aleborg inte fixade detta, och att det finns grisar som den där snubben.
                    Berätta hur det går.....
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                    Våga Vägra
                    FaceBook

Kommentera

Danne V skrev:
                      Närå, det var inte elakt menat.
                      Tråkigt i alla fall, både att Aleborg inte fixade detta, och att det finns grisar som den där snubben.
                      Berätta hur det går.....
                      Aleborg har inte fått chansen att fixa det ännu eftersom dem antagligen inte sett mailet ännu. Än så länge så har jag inget ont att säga om aleborg... jag har bara bra erfarenhet av deras tjänster!

Kommentera

Min gissning efter att ha läst http://support.aleborg.se/index.php?...eid=24&nav=0,6 är att Aleborg, som de flesta (alla?) hotell inte registrerar domänen förens de har fått pengarna för den. Betalar du via PG/BG så tar det ju nån dag extra innan Aleborg får pengarna och registrerar domänen.
                        TWIsM
                        Get Simpsonized!

Kommentera

Man berättar aldrig om en hemsida/idé innan man har alla domäner säkrade (man står som ägare på iis.se), tyvärr har du fått lära dig det den hårda vägen.

Som någon skrev är det först i kvarn hos IIS som gäller, att du betalade ditt ombud tidigare spelar ingen roll om de inte skickat in din ansökan. Och som regel brukar företagen registrera domänen först efter betalningen är genomförd. Väljer man kortbetalning brukar det därför gå snabbt, men betalning via bankgiro tar det som du själv skriver upp till 3 dagar.

Som jag ser det har du två val, köpa loss domänen eller ta ett annat namn. Ett tips är att inte vara otrevlig eller hota (även om det kanske ligger nära till hand), utan istället snällt förklara att du gjort fel och be om att få köpa den.
                          Blogg om entreprenörskap och webbutveckling | Senaste inlägget: Använda VIM-kommandon i Visual Studio 2010

Kommentera

Vilken otrevlig historia. Såna där domänsnappare borde svartlistas någonstans.

Kikade på biologi.se för ett tag sedan. Den domänen sitter någon och håller på bara för att kunna sälja den vidare.

Kommentera

Fia skrev:
                              Kikade på biologi.se för ett tag sedan. Den domänen sitter någon och håller på bara för att kunna sälja den vidare.
                              Ser inget fel att registrera en domän i hopp om att tjäna en slant. Om man som fattig arbetare ser en möjlighet att tjäna en slant så att ungarna kan gå till skolan i nya skor eller få ost på mackorna, så ser jag inget fel i att man reggar en domän för vidareförsäljning.

Möjligen kan man dock lösa problemet genom att höja priset på domänerna, så att det inte blir lönsamt att "massregistrera" en massa domäner som man sedan bara sitter och håller på, eftersom det i stort sett är gratis att äga domänerna.

Kommentera

Working...
                              X